Skip to main content

Tips og triks

Tips til deg som vil åpne egen butikk

6 tips if you want to open your own store
Publisert: 21.06.2022
N/A min. lesetid

Hvis du går med drømmen om å åpne din egen butikk, så har du sikkert også en uendelig lang sjekkliste over ting som skal være i orden, før du kan åpne dørene og ønske kundene velkomne. Vi har skrevet ned noen tips som er nyttige for å komme i gang.

Legg en plan

Når du har kommet opp med ideen din, bør du lage en forretningsplan. En forretningsplan er en oversikt over hvordan du har tenkt til å utvikle virksomheten din – både kortsiktig og langsiktig. Planen kan hjelpe deg med å få struktur på ideene dine og gjøre sånn at du får samlet inn den nødvendige kunnskapen om bransjen, kundegrunnlag og konkurrenter. Kort sagt så bør en forretningsplan være fundamentet som du bygger bedriften din opp på.

Finn riktig navn

Selv om forretningsplanen er viktig, er det ikke uvesentlig at du velger riktig navn til butikken din. Navnet bør bære både lett å huske og stave, og gjerne relatere seg til bransjen du er i. Men pass på å ikke gjør navnet ditt for snevert, da det kan bli en utfordring hvis du en dag har lyst til å utvide forretningen din.

Butikkens plassering

Det er selvfølgelig ikke irrelevant hvor du velger å plassere butikken din. Hva som er en god plassering, avhenger av butikktypen din, hva du selger og hvem som er i målgruppen din. Hvis hoveddelen av kundene dine er impluskjøpere så bør butikken din ligge et sted der mange ofte beveger seg. Hvis du selger eksklusive varer, kan plasseringen være en viktig del av butikken din sitt image og det kan eventuelt være en fordel å ligge i nærheten av andre butikker med samme klientell. Vi vet godt at en sentral beliggenhet kan være en stor utgift, men pengene til den rette beliggenhet er ofte penger som er godt brukt.

Sett kunden først

Stine fra Regnbuen Hårsenter sier: «Det beste tipset jeg vil gi er å stå på, holde fokus og gi den beste servicen til kunden». Fornøyde kunder er alltid god markedsføring, og man bør ikke undervurdere lojalitet. Som oftest forteller man vennene sine om gode, og ikke minst dårlige opplevelser. Kundeservice er derfor helt essensielt for å skape et godt rykte.

Ta vare på medarbeidere

Det kan bli lange dager i starten av oppstart på en ny butikk. Det er derfor viktig å bygge opp et godt arbeidsmiljø, og sørge for at dine ansatte trives på jobb. Hvis stemningen i butikken er god, kan det også smitte over på kundene. Husk, du klarer deg ikke alene så ta vare på dine medarbeidere.

Ta imot kortbetalinger

Når alt det vi har nevnt er på plass, er det ikke uvesentlig at du kan ta imot betalinger fra kundene dine. Da de færreste bruker kontanter i dag, må du kunne ta imot betaling med de mest vanlige kortene. For å kunne gjøre det, krever det en betalingsterminal og en kortavtale (også kalt en innløsningsavtale).

Det finnes forskjellige typer terminaler og hvilken du bør velge avhenger av din forretningstype. Tar du alltid imot betalinger ved kassen, vil en stasjoner betalingsterminal gi god mening for deg. Hvis du har behov for å ta terminalen med til kundene dine er det en fordel med en mobil betalingsterminal.

Du kan lese mer om de forskjellige terminalene her.

I tillegg til en terminal, trenger du en kortavtale for å kunne ta imot betalinger med kort. Det er kortavtalen som avgjør hvilke kort kundene dine kan betale med hos deg. Du bør derfor vurdere, som minimum, å kunne ta imot de mest populære kortene som Visa og Mastercard – sånn at du ikke risikerer å måtte avvise kunder fordi de ikke kan betale med sin foretrukne betalingsmetode.

For å gjøre det lettere for deg selv kan du velge å få en samlet pakke med terminal og innløsningsavtale. På den måten trenger du også bare å ringe ett sted, hvis du har spørsmål eller behov for hjelp.

Les mer om dine muligheter for å velge en pakkeløsning her.

Vi ønsker deg masse lykke til med ditt forretningseventyr!

Anna Lillejordet Rønningen
Anna Lillejordet Rønningen
Nordic Business Manager, Nets A/S