Beskytt deg mot svindlere på Black Friday

Det er ikke noe nytt at Black Friday har blitt en av de aller største handelsdagene i Norge. I 2020 viste tall fra Nets at allerede mandagen i Black Friday uken var travel: Tallene viste 60% flere transaksjoner i nettbutikkene sammenlignet med den samme dagen i 2019. Kanskje 2021 blir enda travlere?

På en så travel dag, blir vanlige rutiner kanskje litt glemt og dette kan være lokkende for kriminelle. Derfor er det lurt hvis du, før Black Friday, har tenkt litt over hvilke tegn du bør se etter for å oppdage skumle situasjoner i nettbutikken din.

For å hjelpe deg har vi laget en liste over hva som kan være tegn på svindel i en nettbutikk, som du kan bruke som sjekkliste sånn at du er forberedt dersom du er en av de som blir forsøkt svindlet.

Sånn spotter du svindlere i nettbutikken din

Det kan være flere tegn som kan avsløre en mistenkelig ordre. Nedenfor finner du eksempler på ting som kan hjelpe deg å avsløre en eventuell svindler:

  • Bestilling av mange ordrer til samme kunde/samme kort/samme telefonnummer/samme IP-adresse/samme e-post osv.
  • Flere ordrer til f.eks. samme telefonnummer, men forskjellige navn
  • Leveringsadressen og IP-adressen er i forskjellige land
  • Hvis varen er bestilt fra utlandet: Er det mulig å kjøpe varen billigere der?
  • Skal varen sendes til et annet land enn der betalingskortet er utstedt?
  • Er det bestilt varer som enkelt kan omsettes til kontanter? Eksempler er: pc utstyr, mobiltelefoner, klokker, smykker eller merkeklær/vesker.
  • Har det blitt brukt anonyme ikke-sporbare kundeopplysninger som f.eks. kontantkort, anonyme e-postadresser eller lignende?
  • Før bestillingen har det vært tidligere transaksjonsforsøk som har blitt avvist
  • Kundeopplysningene er annerledes enn normalt (f.eks. med spesialtegn istedenfor æ, ø, å)

Mange betalingsmoduler til nettbutikker gir deg muligheten til å se avviste transaksjoner og det kan være en god pekepinn på svindel. En ordre som først har blitt avvist på andre kort, også går gjennom er veldig risikabelt fordi de færreste av oss har et hav av betalingskort å bruke.

Hva kan jeg gjøre med en mistenkelig ordre?

Hvis du synes en ordre virker mistenkelig ut ifra punktene over bør du du legge den til side for nærmere kontroll. Da kan du f.eks. kontrollere:

  • Er det mulig å finne kundens telefonnummer ved å søke det opp på nettet? Hvis du ikke finner det kan det være et tegn på at det er kontantkort. Du kan også søke opp nummeret på Vipps og se om du får noe resultat.
  • Er telefonnummeret relatert til kunden/leveringsadressen? Kontroller telefonnummeret via f.eks. gule sider, 1881 eller lignende sider
  • Er kunden registrert på adressen de har opplyst? Kontroller begge adressene, hvis det er forskjell på faktura- og leveringsadressen
  • Ring f.eks. til det telefonnummeret som er registrert på adressen oppgitt (ikke det tlf. nr. som er opplyst), og dobbeltsjekk ordren
  • Sammenlign både navn, telefonnummer, adresse, e-post og IP-adresse

Ha en fast kontrollprosedyre når du mottar mistenkelige bestillinger. Ut ifra våre råd kan du lage en sjekkliste, sånn at du vet hva du skal se etter. Husk at det er din forretning, og du bestemmer selv om du velger å annullere salget. Du kan også alltid be om mer dokumentasjon for å dobbeltsjekke at kunden er den de sier at de er.

Ved å følge anbefalingene som er nevnt, kan du forhåpentligvis rekke å fange opp eventuelle svindelforsøk før du har sendt bestillingen – som du risikerer å aldri få betalt for.

Vi håper du får en god og travel Black Friday.

Les mer og få flere gode råd her

Anna Lillejordet Rønningen

Anna Lillejordet Rønningen

Anna jobber som Digital Marketing Assistant i Nets med ansvar for Norge og hennes fokus ligger primært på å tilpasse innhold til det norske markedet. Dette gjelder både blogger, innhold på vår nettside og kommunikasjon med både kunder og partnere.

Følg Anna Lillejordet Rønningen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.