Skip to main content

Betalingstrender

Fremtidig betalingstrend: Biometriske betalingsløsninger

Future payment trend: biometric payments
Publisert: 18.07.2022
N/A min. lesetid

Er du nysgjerrig på hvordan fremtidens betalinger ser ut? Les videre og bli klokere på en trend som du kanskje kommer til å oppleve innenfor den nærmeste framtid. Samtidig kan du bli klokere på hva danske forbrukere mener er viktig hvis de skal bruke biometriske betalinger.

Samtlige trendrapporter om fremtidens betalingsløsninger forutser at biometriske betalinger kommer til å bli fremtidens betalingstype (KPMG, 2019; McKinsey & Company, 2021; Nets, 2021). En biometrisk betaling er en betaling der man betaler med et biometrisk kjennetegn, for eksempel fingeren eller ansiktet. Den 17. mai 2022 meldte Mastercard ut at de vil lansere et biometrisk betalingsløsningssystem i en rekke fysiske butikker i Brasil, der personen i kassen kan godkjenne betalingen ved å skanne ansiktet eller håndflaten til kunden istedenfor at de skal betale med kort. Målet er at de, i løpet av de neste årene, vil lansere betalingssystemet til hele verden – der de vil starte med USA, Midtøsten, Afrika, Asia og Latin-Amerika. Amazon har også implementert biometriske betalingsløsninger i alle sine fysiske butikker i USA. I de butikkene er det mulig for kunden å betale med håndflaten sin på en håndflateskanner. Spørsmålet er derfor når teknologien treffer det norske markedet og hvordan norske forbrukere vil ta imot en sånn teknologi.

Denne teksten er skrevet av Signe, som har skrevet en masteroppgave på dansk der hun ser på det danske markedet og danske forbrukere. Fordi danske og norske forbrukere har vist seg å ha lignende holdninger til betalingstrender, mener vi at dette er et relevant tema – også for nordmenn og framtidige trender i Norge.

Undersøkelse av de danske forbrukeres akseptering av biometriske betalinger

At biometriske betalingsløsninger muligens blir fremtiden på det danske markedet, gjorde at Signe Wiese Christensen og hennes masterpartner Ida Thyregod Nielsen valgte å undersøke emnet og holdningen blant danske forbrukere.

Mastercard erfarte at forbrukerne synes det er spennende med biometrisk betaling. På lik linje fant Signe og Ida ut at danske forbrukere generelt er veldig åpne og begeistret for biometriske betalinger og at en fremtidig implementering av biometriske betalingsløsninger med høy sannsynlighet vil bli suksessfullt i Danmark. Samtidig viser undersøkelsen at danske forbrukere ikke er så bekymret for deling av biometriske kjennetegn sånn som ansikt eller fingeravtrykk. Det vil si, at en eventuell bekymring om deling av personfølsomme informasjoner ikke stopper danske forbrukere fra å bruke biometriske betalingsløsninger.

Viktige faktorer for å akseptere biometriske betalingsløsninger

1. Tillit

Tillit er viktig for danske forbrukere. Ingen av forbrukerne ga uttrykk for at de vil betale med en betalingsløsning som de ikke har tillit til. Tillit i denne konteksten er todelt: for de danske forbrukere er det viktig at de har tillit til bedriften som står bak den biometriske betalingsløsningen, i tillegg til at de må ha tillit til selve teknologien.

2. Sikkerhet

Sikkerhet er også viktig, fordi høy sikkerhet er avgjørende for at forbrukere vil benytte seg av biometriske betalingsløsninger. Biometriske betalingsløsninger oppfattes som mindre sikre, eller i alle fall med flere ubesvarte spørsmål angående sikkerhet enn de tradisjonelle betalingsløsningene.

3. Bekvemmelighet

Det er viktig for de undersøkte danske forbrukerne at biometriske betalingsløsninger er enkle å bruke. Forbrukerne vil i høyere grad vurdere å bruke en biometrisk betalingsløsning hvis den er enkel og hvis betalingsløsningen er kjapp. Det er viktig at biometriske betalinger ikke er vanskelig og at de er minst like raske som eksisterende betalingsløsninger – for eksempel kontaktløse betalinger. At betalingen må være enkel og rask gjelder ikke bare når forbrukeren er nede i butikken, men også i selve påmeldingsprosessen til den biometriske betalingsløsningen.

De fleske danske forbrukere har en positiv oppfattelse av biometriske betalinger, når de opplever at de er bekvemmelige, fordi man ikke trenger å huske kortet sitt – man kan bare betale med ansiktet eller fingeren.

4. Hygiene

Etter Covid-19 har nye bekymringer om hygiene fått de danske forbrukerne til å endre adferd og derfor også sine preferanser for betalingsløsninger. Generelt foretrekker forbrukerne hygieniske, kontaktløse betalingsløsninger og på denne måten er en kontaktløs biometrisk betalingsløsning fordelaktig.

5. Innovasjonsevne

Innovasjonsevne er hver enkelt sin evne til å ta til seg ny teknologi før alle andre. Hvor høy noen sin innovasjonsevne er har også betydning for hvor åpen man er for å bruke biometriske betalinger. Dette ses på den måten at innovasjonsevnen har en innflytelse på en persons generelle holdning til biometriske betalingsløsninger. Har man høy innovasjonsevne, er man typisk mer villig til å prøve ny teknologi når den lanseres. Har man derimot en lav innovasjonsevne, er man typisk litt mer skeptisk ovenfor biometriske betalinger og teknologi generelt. I tillegg til dette er det en viss sammenheng mellom nivået av innovasjonsevnen og alder. De yngre forbrukerne er generelt mer åpne for ny teknologi og biometriske betalingsløsninger enn de eldre generasjonene.

6. Sosial innflytelse

Flesteparten av de danske forbrukerne mener at deres omgangskrets påvirker hvilken betalingsløsning de bruker. Dette gjelder spesielt mobile og sosiale betalingsløsninger, for eksempel Vipps og wallets. Derfor kan omgangskretsen også påvirke bruken av biometriske betalinger.

Fremtiden for biometriske betalinger

Biometriske betalingsløsninger blir trolig en betalingsløsning vi kommer til å se i de danske, og norske, butikkene i framtiden – spørsmålet er bare når.

De danske forbrukerne er generelt veldig åpne og begeistret for biometriske betalinger og en fremtidig implementering av biometriske betalingsløsninger vil trolig bli suksessfullt hvis forbrukerne har tillit til løsningen, er trygge når de bruker den og det er lett å lage seg en bruker og fortsette å bruke det.

Korona har gitt kontaktløse betalinger et boost og hvis biometriske betalinger kan fungere ved skanning uten berøring, kan det gjøre at flere vil bruke dem. Hvis biometriske betalinger blir oppdaget av mer innovative forbrukere som er nysgjerrige på ny teknologi kan det også gi løsningen en fordel.

Det blir spennende å følge utviklingen og hvordan både de danske og norske forbrukere og forretningsdrivende kommer til å ta imot biometriske betalinger.

Signe Wiese Christensen
Signe Wiese Christensen
Digital Marketing Manager, Nets A/S