Er det en god idé å tilby kundene dine å betale i egen valuta?

Har du vurdert å tilby kundene dine å betale i egen valuta, men er i tvil om det er en god idé?

Mange virksomheter, som hoteller og serveringssteder, tilbyr utenlandske kunder å få omregnet betalingen til egen valuta. Denne prosessen kaller vi DCC (Dynamic Currency Conversion). Mange kunder synes dette er smart, men flere har nok hørt rykter om at det er svindel fordi vekselkursen fastlåses i kjøpssituasjonen. Men er det svindel eller er det bare god service? Det ser vi nærmere på i denne bloggposten.

Valutaomregning – er det en god deal for deg og dine kunder?

Hvis du selv reiser som norsk turist i utlandet, er valutaomregning i kjøpssituasjonen med stor sannsynlighet en dårlig deal, fordi den norske økonomien er så sterk og derfor svinger ikke vekselkursen så mye.

Men hvis du som forretningsdrivende i Norge har mange utenlandske kunder i virksomheten din, så kan løsningen vise seg å være en god deal for både deg og kundene dine.

Gi kundene dine en god kjøpsopplevelse

Hver fjerde utenlandske kunde i Norge ønsker å betale i sin egen valuta, dersom du tilbyr det – og de ser det som god service. Du kan selv også tjene på å tilby valutaomregning, fordi du kan beholde vekselsgebyret.

Derfor burde du vurdere å tilby kundene dine valutaomveksling, så du kan vise god service og tjene litt ekstra. Hvis du har mange utenlandske kunder som betaler i egen valuta, kan det du tjener på vekselsgebyret endre med å kunne dekke transaksjonsutgiftene dine.

Vi vil derfor anbefale deg å få DCC på terminalen din, sånn at du kan gi de kundene som ønsker å betale i egen valuta en god opplevelse og ikke minst sånn at du selv kan tjene litt ekstra. Når terminalen din først er satt opp til DCC, så fungerer alt av seg selv.

Les mer om DCC-løsningen her!

Anna Lillejordet Rønningen

Anna Lillejordet Rønningen

Anna jobber som Digital Marketing Analyst i Nets med ansvar for Norge og hennes fokus ligger primært på å tilpasse innhold til det norske markedet. Dette gjelder både blogger, innhold på vår nettside og kommunikasjon med både kunder og partnere.

Følg Anna Lillejordet Rønningen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.