Er Instagram den beste markedsføringsplattformen?

Det er ingen hemmelighet at det meste av dagens markedsføring skjer på nett. Små virksomheter som ikke har sin egen hjemmeside, ser ofte på Facebook som den beste plattformen til å kommunisere til kundene sine. Hvis du er en av dem, bør du vurdere å bytte hovedfokuset ditt til Instagram.

Hvorfor Instagram?

I løpet av de siste årene har vi sett en stor økning av business-kontoer på Instagram. 58% av forbrukere er mer interessert i et brand etter de har sett det på en Instagram Story og 90% av forbrukere følger minst én bedrift på plattformen.[1] Dette er mye på grunn av økningen av antall influensere og at virksomheter og brands bruker disse som den viktigste salgs- og markedsføringskanalen. Instagram gir en autentisitet og en mulighet for nær kontakt med kundene fordi den direkte melding funksjonen blir brukt mer og mer for å komme i kontakt med bedrifter.

Instagram er en enkel app å bruke som tillater deg å dele hverdagen med alle rundt deg. Dette kan du gjøre gjennom et innlegg, en story eller en reel – mulighetene er mange. På denne måten kan kundene dine, og andre interesserte, følge reisen din og bli kjent med både deg og din forretning. Og hvem vet – kanskje finner du ut at du liker å skape innhold for butikken din.

På Instagram har såkalte inspirasjonsprofiler og virksomhetsprofiler blitt mer og mer sammenslått – og det kan du bruke til din fordel. Kunder, og spesielt de yngre generasjonene, bruker like ofte Instagram som Google til å søke etter informasjon. Trenger du et restauranttips? Sjekk Instagram. Vil du ha nye klær? Sjekk Instagram. Før de vet det er de dypt nede i en tilfeldig Instagram feed fordi de liker bildene og ender opp med å tenke «jeg må besøke denne butikken».

pust_kaffebarSjekk ut Nets' kunde @pustkaffebar på Instagram for inspirasjon

Visuelt innhold er viktig for kunden

Forskning viser at folk flest vanligvis søker opp visuelt innhold for å samle så mye informasjon om et produkt før de kjøper det.[2] I tillegg er det viktig å få denne informasjonen fra en autentisk kilde som man kan stole på – ofte betyr dette at kilden er mennesker som ligner oss selv. Ved å bruke Instagram til å publisere bilder av produktene dine som er tatt av kunder, legger du til et nytt lag autentisitet til bedriften din. Dette kan hjelpe deg med å framstå enda mer troverdig for dine framtidige kunder.

Kom i gang på Instagram

Kanskje bruker du kun Instagram privat akkurat nå, og du har ikke opprettet en profil for virksomheten din. Hvis dette er tilfellet, har du to alternativer. Enten kan du endre din nåværende Instagram profil til en business-profil, eller så kan du registrere en ny konto og gjøre denne om til din bedriftskonto. Du kan opprette en business-konto ved å klikke på innstillinger -> konto også trykke på ‘endre til profesjonell konto’.

Med en business-konto på Instagram har du tilgang til mer innsikt enn på en vanlig privat konto. Med en innebygd funksjon kan du følge med på når følgerne dine er mest aktive, se hvor mange mennesker du når ut til med hver post og samle mer informasjon om målgruppen din – f.eks. alder og hvilke land de kommer fra. I tillegg kan du poste kampanjer direkte på plattformen.[3]

Du kan lese mer om hvordan du kan sette opp en business-konto på Instagram’s business side.

hvittråd
Sjekk ut Nets' kunde @hvittrad_hamar på Instagram for inspirasjon

Bruk Instagram for dagligdags kommunikasjon

I pandemien startet mange små butikker og caféer å publisere sine åpningstider på Instagram. Dette var for å holde kundene sine informert når restriksjoner i samfunnet og tilgjengeligheten til ansatte var usikkert. Denne trenden har potensialet til å fortsette, spesielt i mindre tettsteder og byer. Denne dagligdagse kommunikasjonen fungerer godt for annen type informasjon også – sånn som å promotere salg eller si ifra til kundene når det er få igjen av en populær vare; også kan du oppfordre dem til å skynde seg ned til butikken for å få fatt på den siste.

Vi håper dette ga deg en idé om hvilke muligheter som finnes på Instagram og at du og kundene dine kan benytte seg av autentisiteten og den direkte kommunikasjonen som plattformen tilbyr.

Kilder:

1. https://blog.hootsuite.com/instagram-statistics/
2. The Importance of Visual Content | PowerReviews
3. https://www.plannthat.com/17-ideas-for-starting-a-successful-instagram-business/

Anna Lillejordet Rønningen

Anna Lillejordet Rønningen

Anna jobber som Digital Marketing Analyst i Nets med ansvar for Norge og hennes fokus ligger primært på å tilpasse innhold til det norske markedet. Dette gjelder både blogger, innhold på vår nettside og kommunikasjon med både kunder og partnere.

Følg Anna Lillejordet Rønningen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.