Kort har en dominerende stilling i e-handelsmarkedet og unike, gode egenskaper. Global dekning, velkjent og garantert betaling er noen av de positive egenskapene. Men den garanterte betalingen kommer med en bakside, nemlig 3D-Secure (3DS). Det innebærer at forbrukeren må identifisere seg på en av kortutsteders måter (for eksempel BankID), hvilket innebærer ekstrajobb og risiko for negativ påvirkning på konverteringen. Hos forbruker er 3DS mer kjent som MasterCard SecureCode og Verified by Visa.
Det finnes mulighet for å gjennomføre kortkjøp uten 3DS på flere ulike måter. En vanlig måte er at man benytter seg av recurring-funksjonalitet ved kortkjøp (for eksempel som iTunes). Det første kjøpet gjøres da oftest med 3DS og deretter lagrer betalingsløsningen kortnummeret for butikken. Ved neste kjøp trenger nettbutikken bare referere til det første kjøpet, og betalingsløsningen forstår hvilket kortnummer som skal brukes, dermed brukes ikke 3DS.
Abonnementsløsninger og one-click-buy er to vanlige løsninger. Da skal en pålitelig innloggingsfunksjon finnes i butikken som hjelper deg å identifisere kunden og sjekke at kunden benytter riktig kort. For å kunne utnytte denne funksjonen må du kontakte innløseren din for å kontrollere at avtalen din har støtte for recurring, samt bruker betalingsleverandørens API for recurringtransaksjoner.
Dersom nettbutikken har en kundetjeneste som tar i mot ordre er det også mulig å ta imot kortbetalinger per telefon. Også her skjer transaksjonen uten 3DS. For denne typen løsning er det viktig å søke om en MOTO-avtale hos kortinnløseren. MOTO står for Mail Order Telephone Order.
Også ved vanlig netthandel samt betaling med kort via mobile enheter, forekommer det ofte at innløserne tillater butikkene å kjøre uten 3DS. Vanligvis kreves det at du benytter ytterligere sikkerhet i form av antifraudverktøy. Nettbutikken bør også vise at man har få reklamasjoner og prioriterer sikkerhet. Innlogging og gode nøkkeltall i regnskapet er andre faktorer som kan veie opp.
I forhandlingsfasen med innløser er det i følge min erfaring, viktig å vise forståelse for at innløser også tar faktiske risikoer (for eksempel bøter fra Visa eller Mastercard) i tilfelle de godkjenner å ta bort 3DS-beskyttelsen. Om du i kontakten med innløseren viser at du tar risikoen på alvor og at du har en plan for hvordan du skal minimere risikoen, øker muligheten for at innløseren kan hjelpe deg. Det kan også skille en del mellom ulike innløseres praksis og tilrettelegging av regelverket for korthåndtering. Glem heller ikke at du utsetter deg for en høyere risiko, så benytt din betalingsleverandørs antifraudfunksjoner.
Skrevet av Patrik Müller. Oversettelse ved Lotte Kildeborg. Teksten er også publisert på www.ehandel.org.
Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu
Disse innleggene handler om 3D Secure
Nets er en europeisk-basert leverandør av betalingstjenester. Selskapet har vært kjent som Nets siden 2010, men har en historie som går tilbake til 1968.
© 2021 Nets A/S, Alle rettigheter reservert
Kommentarer (0)
Det er ingen kommentarer ennå
Bli den første til å kommentere innlegget.