Lurer du på hvordan fremtiden innenfor betalinger kommer til å se ut? Da har du kommet til riktig sted. Denne bloggposten er basert på Nets’ Payments Outlook Report, som gir deg muligheten til å lære mer om betalinger og som gir deg innsikt i hvordan fremtiden innenfor betalinger ser ut for forretningsdrivende og forbrukere.
I Nets’ Payments Outlook Report 2022 har vi skrevet om følgende fem temaer:
Disse temaene lenker til hverandre og ser på betalinger fra både perspektivet til forbrukere og forretningsdrivende. Temaene ser på hvordan forretninger reagerer på endret forbrukeradferd og økt fokus på data.
La oss kikke nærmere på de fem temaene og hvilke implikasjoner hver av dem har for forretningsdrivende
Forbrukere har tatt mer kontroll i kjøpssituasjoner og har høyere forventninger enn tidligere. Dagens forbrukere forventer at bedrifter skal legge til rette for deres skiftende behov på hvilke som helst tidspunkt. De dytter også hardere for bærekraft og for at bedrifter skal ta mer ansvar på en transparent måte sånn at de kan se bevis på handlingene. Kunden fortsetter å sette pris på endringer gjort for å motkjempe klimakrisen, som legger press på forretningsdrivende til å forlenge levetiden på produktene sine. Sosiale medier har også blitt en plattform der forbrukere deler sine meninger om både gode og dårlige beslutninger virksomheter tar.
En annen trend er at forbrukere har blitt mer oppmerksomme på sine behov og fokuset på personlig pleie har økt. De prøver mer og mer å oppnå en form for hverdagslykke, ved å benytte seg av verktøyer som kan hjelpe dem å takle en hverdag som beveger seg raskere enn før. En kombinasjon av sosiale medier og den virkelige verden brukes for å se etter muligheter for glede.
Til og med etter pandemien forventer folk å bruke mer tid hjemme, spesielt de som har fleksible jobbmuligheter. Dette skaper en muligheter til å tenke i nye baner i forhold til hvordan produkter og servicer blir levert til kunder. Denne trenden antyder at vi beveger oss mot en «hva som helst levert» realitet, som legger press på at virksomheter må ha fleksible og raske leveringsmuligheter. I tillegg har fysiske behandlinger som frisører og massører begynt å tilby hjemmebehandlinger til kunder.
Kunder ser på betalinger som noe som bare skal fungere. Derfor er det viktig at betalingsalternativene er enkle og raske. Å minimere stresset rundt betalingssituasjonen er derfor den største utfordringen for forretninger.
Nye måter å betale på har dukket opp og flere bedrifter begynner å integrere lojalitetsprogrammer som kan brukes som alternativer til betaling. I tillegg til dette introduserer mange virksomheter apper med integrerte betalingsmuligheter. Dette gir dem verdifull innsikt i kundeadferd og gir kunder personlig tilpasset tilbud og en enkel kjøpsreise.
Kundene krever fleksible betalingsalternativer og viser økt interesse i betalingsløsningen «kjøp nå, betal senere» som gir dem muligheten til å prøve produktene de kjøper.
Lær mer om hvorfor generasjon Z foretrekker betalingsløsningen «Kjøp nå, betal senere»
Mobilbetalinger har blitt veldig populært. Det har også biometrisk identifikasjon på enheter blitt, og det gjør at kunder får en mer sømløs opplevelse. Når det kommer til butikk-transaksjoner blir multifunksjonelle smartenheter mer populære – og disse integrerer forretningsenheten med kundeenheten sånn at interaksjonen mellom dem blir enklere. Disse enhetene gjør også at terminalen kan bli plassert hvor som helst i butikken og dermed fjerner friksjon for kunden.
Interaksjoner mellom selgere og forbrukere blir mer og mer dynamiske og personlige – og grensen mellom de ulike interaksjonskanalene blir mer og mer uklar. Forbrukere forventer at virksomheter gir en sømløs og sammenhengende opplevelse på tvers av kanaler. Det legges økt press på butikkopplevelsen for å matche fordelene med digitale kanaler. Dette gir muligheter til å legge til digitale løsninger og opplevelser i fysiske butikker.
75 % av Europas befolkning bruker allerede sosiale medier, og denne kanalen forventes å få enda mer oppmerksomhet. Sosiale medier gjør at man kan nå ut til flere kunder og kommunisere bedre med dem – i tillegg kan produkter integreres direkte på plattformen (f.eks. Instagram) som skaper en enda bedre handleopplevelse. Ved å integrere nettbutikken din på Instagram, gir du mulighet til ett-klikks shopping, noe som reduserer risikoen for at kunder avbryter kjøpsprosessen.
Det er ingen tvil om at morgendagens handleopplevelse involverer en stor grad av digitale løsninger. Dette betyr at fysiske butikker blir nødt til å utvikle seg til noe mer enn bare en salgskanal. Fokus bør være på å skape en ekstraordinær kundeopplevelse, designet for å imøtekomme behovene til hver enkelt kunde. Faktisk sier 80 % av forbrukerne at handleopplevelsen er like viktig som produktet. Ved å tilby en unik opplevelse er det mulig for selgere å skape dypere bånd med kundene sine.
Det er avgjørende for alle virksomheter å kunne bruke data, siden det er en sentral muliggjører for alt digital. Data er avgjørende hvis du ønsker å kunne tilby de personlige og sømløse opplevelsene vi har skrevet om i de allerede nevnte temaene. Mange bedrifter er også avhengige av kundedata for å utvikle nye tilbud og tjenester, forbedre kundeopplevelser, samt for å optimalisere interne prosesser og muligheter.
På den andre siden krever forbrukere en klar fordel ved å dele data, og forventer å bli kompensert for å gi tilgang til sin informasjon. På grunn av dette er det viktig at forretninger kan gi en klar fordel, og å bygge et grunnlag av tillit, åpenhet og sikkerhet for at forbrukere skal være villige til å dele dataen sin. Videre forventes investeringer i cybersikkerhet og risikosystemer å vokse, for å imøtekomme forbrukernes bekymringer for datasikkerhet.
Når vi ser framover, er det ingen tvil om at konkurranselandskapet vil endre seg i stor grad ettersom mange bransjer opplever forstyrrelser i forretningsmodeller, verdiforslag og datastrategier. For å kunne sette sitt preg i det dynamiske konkurransedyktige landskapet, må bedrifter ta i bruk en «kunden først» tankegang. Kundelojalitet i dag er nært knyttet til evnen til å tilby sømløse og personlige opplevelser. I tillegg kan bedrifter differensiere seg gjennom sine forretningsmodeller. De siste årene har det vært en økning i virksomheter med abonnementsbaserte tilbud, og denne utviklingen kommer mest sannsynlig til å fortsette.
En måte å møte forbrukernes forventninger på er å øke samarbeidet på tvers av konkurranselandskapet. Dette kan gjøres ved å bruke strategiske partnerskap med andre firmaer, og på den måten forbedre tjenester og produkter sammen. Dette vil sannsynligvis også korte ned tiden det tar å få produkter ut på markedet.
Plattformøkonomien er fortsatt på vei oppover og plattformbedrifter prøver å tilrettelegge og oppfylle så mange behov som mulig. Åpne plattformer kan i mange bransjer dyrke innovasjon og verdiskapning fordi det gjør det mulig å samarbeide på tvers av virksomheter. Alle kan tjene på denne trenden – spesielt forbrukerne som vil dra nytte av gode løsninger til konkurransedyktige priser.
Nets Payments Outlook rapport 2022 fremhever hvordan forbrukere blir mer og mer bevisste på makten de sitter på og de forventer derfor å kunne velge sin foretrukne betalingsmetode. For forretningsdrivende er det essensielt å tilby alle betalingsalternativer for å gi kundene en enkel betalingsopplevelse. Hele kundereisen beveger seg også til å inkludere elementer utover kun salgsøyeblikket og bli «noe mer» - dette er fordi kundene ønsker å oppleve fordelene med netthandel i butikk. Denne endringen blir muliggjort med data. Det er viktig å innse at data er en viktig muliggjører for bedrifter, og at data må innhentes og behandles riktig. Kundene henvender seg nå til plattformer som samler tjenester og forbedrer brukervennligheten – og en plattformstrategi gir muligheter for bedrifter til å samarbeide med hverandre for å forbedre innovasjonsprosessen av produkter og tjenester.
Anna jobber som Digital Marketing Analyst i Nets med ansvar for Norge og hennes fokus ligger primært på å tilpasse innhold til det norske markedet. Dette gjelder både blogger, innhold på vår nettside og kommunikasjon med både kunder og partnere.
Disse innleggene handler om Payments Outlook
Nets er en europeisk-basert leverandør av betalingstjenester. Selskapet har vært kjent som Nets siden 2010, men har en historie som går tilbake til 1968.
© 2021 Nets A/S, Alle rettigheter reservert
Kommentarer (0)
Det er ingen kommentarer ennå
Bli den første til å kommentere innlegget.