Google er nå full av muligheter for å få virksomheten din synlig på relaterte søk med SEO (søkemotoroptimalisering). Disse mulighetene avtar imidlertid sakte over tid, og fremtiden vil være begrenset til noen få bedrifter som eier nesten alle søkeordene i sin bransje. Som SEO-spesialist vil jeg i denne artikkelen fortelle deg hvorfor.
Men for å gjøre det må vi gå litt i dybden for å forstå hvordan SEO fungerer.
95 % av søketrafikken går ikke til side 2, og 70,4 % av klikkene går til de første 5 resultatene. Dette betyr å være på den andre siden på Google er nesten ubrukelig.[1]
Google tillater maksimalt 10 søkeresultater på den første siden, og noen ganger mindre når folk betaler for de øverste og nederste annonseoppføringene.
Nå som du får de grunnleggende faktorene, kan vi gå mer i detalj om hvorfor søkefeltet til Google vil være begrenset til bare noen få utvalgte virksomheter innenfor de fleste bransjer. Men først skal vi grave litt dypere på nettstedets autoritet.
Saken med autoritet er at det er åpenbart at de eldre mer etablerte nettstedene er langt foran nye konkurrenter i dette spillet. De større selskapene vil også alltid ha flere ressurser til å generere både innhold og lenker på nettet. Dette vil på sikt ende med at noen få bransjeledere eier topprangeringen for de fleste søkeord innen en bransje. Dette betyr at hvis vi ser på statistikken nevnt i starten av innlegget, går mindre enn 5% av all trafikk på Google til små bedrifter.
SEO i dag er akkurat som bitcoin i 2014, det er allerede verdt mye, men det vil være enda mer verdifullt i nær fremtid. Årsaken til dette er på grunn av Googles økende popularitet ved at millennials søker etter deres behov i stedet for å stole på kontakter som den eldre generasjonen gjør.
Hvis nettstedet ditt begynner å lage en SEO-strategi nå, kan du være godt forberedt for fremtiden og til og med slå gigantene i det lange løp. Dette har blitt gjort flere ganger allerede, sultne gründere er mer rasende på SEO enn et Fortune 500-selskap. Dette gjør at de produserer en vanvittig mengde innhold og lager tunge backlinking-strategier.
Akkurat nå, ja.
Google-annonsering er underlagt CPC-inflasjon (de økende kostnadene ved annonsering på Google). CPC-inflasjonen i en bransje kan lett økes med 100 % fra år til år. Noe som igjen betyr at kun de veletablerte virksomhetene med god kontroll på sin CAC (customer acquisition cost) og CLV (customer lifetime value) vil kunne tjene penger på Google-annonsering. Små bedrifter har mye å gjøre og fokuserer derfor litt mindre på tall - noe som gjør at det er vanskeligere å tjene penger på annonsering.[3]
Hvis du er i en bransje der trenden for franchising og forretningskjeder beveger seg oppover? Vel, du bør forberede virksomheten din for kamp akkurat nå. SEO er heldigvis fortsatt en del av markedsføringen som er undervurdert fordi folk ikke forstår at Google-søk alltid er knyttet til et behov. Dette gjør Google til en av de mest verdifulle markedsføringskanalene der ute.
Hvis du er interessert i å lese mer om SEO, klikk her.
1. https://www.searchenginejournal.com/google-eat/what-is-it/
2. https://www.emarketer.com/chart/251898/us-google-paid-search-growth-metrics-cost-per-click-cpc-by-retail-product-category-q3-2021-change-vs-prior-year
3. https://firstpagesage.com/seo-blog/google-click-through-rates-ctrs-by-ranking-position-in-2022/
Henrik Park er en SEO-spesialist fra Norge som har grunnlagt SEO-byrået Marketin.no. Han har bidratt til at flere forretninger har blitt de mest synlige på Google innenfor sin bransje.
Disse innleggene handler om SEO
Nets er en europeisk-basert leverandør av betalingstjenester. Selskapet har vært kjent som Nets siden 2010, men har en historie som går tilbake til 1968.
© 2021 Nets A/S, Alle rettigheter reservert
Kommentarer (0)
Det er ingen kommentarer ennå
Bli den første til å kommentere innlegget.