Hvordan gjøre anmeldelser om til fortjeneste?

Anmeldelser er ikke lenger kun «fint å ha». I dag kan anmeldelser, både gode og dårlige, ha en direkte påvirkning på omsetningen din.

Du kan nesten ikke legge for mye vekt på anmeldelser, fordi nye potensielle kunder stoler ofte like mye på anmeldelser på nett som de gjør på familie og venners meninger. Undersøkelser har vist at uansett om anmeldelsene er gode eller dårlige, kan det å ha en anmeldelse i seg selv øke omsetningen til virksomheten din. Her er fem tips til hvordan du kan forbedre ryktet til virksomheten din på nett.

Dette blogginnlegget er skrevet i samarbeid med Discover® Global Network.
Den originale, engelske artikkelen kan leses her.

1. Spør etter anmeldelser

Bedriften din framstår mer attraktiv hvis den har mange anmeldelser. En undersøkelse har vist at 92% av forbrukerne er skeptiske til å kjøpe noe hos en bedrift dersom de ikke har noen anmeldelser. Det er ikke alltid nok å håpe på anmeldelser, du blir også nødt til å spørre selv.

Uansett hvordan du velger å spørre kundene dine, er det viktig at du tør å spørre. I en undersøkelse svarer nemlig 2/3 at de på et tidspunkt har blitt spurt om å skrive en anmeldelse, og at 76% av dem endte opp med å skrive en.

2. Lær av anmeldelsene

Det kan være tøft å lese dårlige anmeldelser. Men, hvis du setter deg inn i kundens situasjon og prøver å forstå deres utgangspunkt og anerkjenner viktigheten av anmeldelsene, kan det også komme gode ting ut av en mindre god anmeldelse.

Les anmeldelsene godt. Ikke les dem som ros eller kritikk, men les de for å forstå hva forretningen din gjør bra, og ikke minst hva den kan gjøre bedre. Ikke overraskende, er det mer sannsynlig at folk skriver en tilbakemelding etter en dårlig opplevelse enn en god. Men det er viktig å huske på at de negative anmeldelsene gjør at dine positive anmeldelser står sterkere, i tillegg til at det kan gi deg viktig informasjon om bedriften din.

Det du burde være spesielt oppmerksom på er klager som går igjen og du bør forsøke å komme dem i forkjøpet. For eksempel, kan kunder bli misfornøyde hvis ikke virksomheten din tar imot betaling med kundens foretrukne betalingsmetode. 54% av Discover®-korteiere som reiser internasjonalt har gitt butikkeieren skylden når kortet deres har blitt avvist.

3. Svar på alle anmeldelser

Uansett om en anmeldelse er positiv eller negativ, så er det viktig at du tar deg tid til å svare på den og gi kunden et ordentlig og nøyaktig svar.

Etter å ha gjennomgått titusenvis av anmeldelser og svar på TripAdvisor, viste en nylig undersøkelse at bare det at en virksomhet reagerte på en anmeldelse hadde positiv effekt på virksomhetens vurdering.

4. Aldri forfalsk anmeldelser

Forbrukere blir skeptiske hvis anmeldelser er alt for rosende, og så mye som 68% setter spørsmålstegn ved om alt for positive anmeldelser er ekte. Dessverre har de grunn til å tvile, da undersøkelser viser at antallet falske anmeldelser på f.eks. Amazon er hele 30%.

Det å lage falske anmeldelser for ditt eget produkt kan til syvende og sist sette deg et steg tilbake. Mange sider forbyr nemlig anonyme anmeldelser og har intelligente algoritmer som gjennomskuer falske anmeldelser.

Og husk, kundene dine finner anmeldelser mer troverdig hvis det også er kritiske anmeldelser innimellom. En undersøkelse konkluderte med at sannsynligheten for et kjøp er størst når en forretningsvurdering ligger i området 4,0-4,7 – og at den faller igjen når anmeldelsene nærmer seg 5,0.

5. Reager på anmeldelser

Anmeldelser viser ikke kun andre kunder produktkvaliteten din, de forteller også noe om deg og din bedrift. Les derfor anmeldelser nøye og anse alt som gratis tilbakemelding. Bruk dem til å bygge opp kunderelasjoner og til å generere nye ideer som du selv kan bygge videre på.

Når du har takket kundene dine for deres input, er det viktig at du viser dem at du følger opp ordene dine med handling. Hvis du har endret noe til det bedre som følge av en kundes forslag, sørg for å gjøre kunden oppmerksom på det.

Norsk e-handelsrapport 2020

Anna Lillejordet Rønningen

Anna Lillejordet Rønningen

Anna jobber som Digital Marketing Assistant i Nets med ansvar for Norge og hennes fokus ligger primært på å tilpasse innhold til det norske markedet. Dette gjelder både blogger, innhold på vår nettside og kommunikasjon med både kunder og partnere.

Følg Anna Lillejordet Rønningen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.