Skip to main content

Tips og triks

Fra «Jeg bare kikker» til «Solgt»: 5 tips til hvordan du øker salget i en fysisk butikk

From Just looking to Just bought
Publisert: 15.03.2021
N/A min. lesetid

Hver gang en kunde går tomhendt ut av butikken, har du mistet en mulig inntekt. Her er fem enkle triks som kan hjelpe deg med å få gjennomført et salg.

1. Tenk som en kunde

Gå inn i butikken din, og tenk som en kunde – hva ser du? Hvilken følelse sitter du igjen med? Er butikken innbydende, med ting som fanger blikket ved inngangspartiet? Får du lyst til å prøve eller se nærmere på produktene, eller er de plassert på en kronglete måte? Hvordan kundene opplever butikken, kan utgjøre forskjellen på om de bare kikker eller om de kjøper. Vær oppmerksom på hvordan butikken er satt opp, belysningen og veien til kassen. Prøv å plassere produkter i en lavere prisklasse rett ved kassen – dette oppfordrer ofte til impulskjøp.

2. Begynn å snakke

Jo lenger en kunde er inne i butikken, dess større er sjansen for at vedkommende kjøper noe. Å oppmuntre kundene til å bruke god tid når de kikker, kan øke salget med 40 prosent. Vær oppmerksom på at alle som kommer inn i butikken, skal føle seg både velkomne og komfortable. Bli kjent med kunden slik at du kan komme med gode råd og anbefalinger. Sett i gang naturlige samtaler, ikke salgsargumenter – og lær de ansatte forskjellen på de to.

3. Tilbud over kort tid er lurt

Tilbud som bare varer kort tid, trenger ikke å føles «billige». Hvis de blir gjort riktig, er de en god måte å øke interesse på og gi kundene en liten dytt til å ta raske avgjørelser. Det fungerer også som en positiv merkebygging – 75 prosent av kunder sier at salg som dette gir dem en bedre oppfatning av et merke.

4. Vis fram dine fem stjerner

Har du produkter som har fått god omtale? Bruk dem! Positive tilbakemeldinger fra andre kunder bygger tillit og kan overbevise kunder som bare kikker, til å kjøpe noe. 93 prosent av kundene sier at anmeldelser på nett påvirker hva de ender opp med å kjøpe.

5. La kundene betale på den måten de ønsker

Alle har en måte å betale på som de foretrekker – pass på at du kan godta så mange betalingsmåter som mulig. Når du godtar forskjellige betalingsmetoder, både forskjellige kort og mobilbetaling, gir du kundene et bedre valg ved kassen. Dette kan føre til at de kommer tilbake og til og med kjøper for et høyere beløp. Vis tydelig fram hvilke metoder du godtar. Dette bygger tillit og virker betryggende, samtidig som du sender et signal om at du er profesjonell og har fokus på en enkel og bekvem betalingsopplevelse.

Disse metodene er enkle, men altfor mange butikkeiere benytter seg ikke av dem. Prøv dem ut i din egen butikk – du har ingenting å tape, og det gir deg en mulighet til å oppnå ekstra inntekter.

Anna Lillejordet Rønningen
Anna Lillejordet Rønningen
Nordic Business Manager, Nets A/S