Hvorfor foretrekker Gen Z betalingsmetoden 'Kjøp nå, betal senere'?

Når dagens kunder skal betale for sin nye sofa eller et nytt antrekk, trenger de ikke en gang å ta opp lommeboken – og ikke kun fordi de bruker mobilbetaling eller betaler med en app. Betalingsmetoden ‘Kjøp nå, betal senere’ har blitt mer populær og generasjon Z (Gen Z) har hoppet på denne trenden på samme måte som de har gjort med andre trends tidligere. På grunn av denne populariteten blant Gen Z, er både bedrifter og betalingsutbydere ivrige på å kunne tilby denne betalingsmetoden.

Dette blogginnlegget er publisert i samarbeid med Discover® Global Network.
Den originale engelske artikkelen kan du lese her.

‘Kjøp nå, betal senere’ er en fordel for både forbrukere og forretninger

Det er ikke overraskende at denne betalingsmetoden har blitt populær. Kundetilfredsheten er høy; 61 prosent av de som har brukt betalingsmetoden oppga at de var enten ‘fornøyd’ eller ‘veldig fornøyd’.

Økningen av denne trenden stammer fra en kombinasjon av tidligere trender. ‘Kjøp nå, betal senere’ er en betalingsmetode som har utviklet seg fra å reservere ting i butikk. Men istedenfor å la varen ligge igjen i butikken til betalingen er gjennomført, kan kunden ta den med seg allerede etter første delbetaling. Metoden blir ofte godkjent gjennom en effektiv søknad direkte i kjøpssituasjonen, enten i fysisk butikk eller på nett. Forbrukere tiltrekkes i stor grad av hvor enkelt og bekvemmelig betalingsmetoden er. ‘Kjøp nå, betal senere’-lån deler vanligvis opp prisen på produktet, sånn at man kan betale et lavere beløp flere ganger. Betalingen skjer normalt over en bestemt tidsperiode, f.eks. ‘x antall måneder’.

Gen Z forbrukere har generelt en lavere inntekt til disposisjon enn eldre forbrukere og synes derfor at ‘kjøp nå, betal senere’ betalingsmetoden er et godt budsjetteringsverktøy. Betalingsløsningen er nyttig for forretninger også, fordi de får mulighet til å markedsføre rentefrie avdrag til forbrukere. Bedrifter har faktisk en tendens til å betale de tilhørende lånekostnadene selv, for å ha muligheten til å promotere ‘kjøp nå, betal senere’-løsningen som en gratis finansieringsløsning for kundene sine.

Visste du at …
Ved å tilby ‘kjøp nå, betal senere’ kan du øke besøk i virksomheten din og øke gjennomførte kjøp

Yngre kunder viser interesse for ‘kjøp nå, betal senere’

Studier viser at ‘kjøp nå, betal senere’ er populært hos den yngre delen av befolkningen fordi det tilbyr både forutsigbar finansiell fleksibilitet og enklere vilkår for lån. Det er faktisk mange av ‘kjøp nå, betal senere’-løsningene som tilbyr lavere renter enn vanlige kredittkort.

Visste du at …
Ifølge en undersøkelse brukte 52% av forbrukerne i alderen 18-24 ‘kjøp nå, betal senere’, eller korttidslån de siste 12 månedene, sammenlignet med bare 12% av forbrukerne i alderen over 65.

En ny mulighet for både forbrukere og forretninger

Kunder må selv sørge for at de låner ansvarlig og aldri mer enn de har råd til. Det er viktig at de forstår kostnaden av mulige avgifter hvis de ikke betaler tidsnok. Når ‘kjøp nå, betal senere’ brukes som et budsjetteringsverktøy og en godt gjennomtenkt finansieringsplan synes forbrukere at det er en verdifull funksjon som hjelper til med å promotere lån på en ansvarsfull måte.

Anna Lillejordet Rønningen

Anna Lillejordet Rønningen

Anna jobber som Digital Marketing Assistant i Nets med ansvar for Norge og hennes fokus ligger primært på å tilpasse innhold til det norske markedet. Dette gjelder både blogger, innhold på vår nettside og kommunikasjon med både kunder og partnere.

Følg Anna Lillejordet Rønningen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.