Skip to main content

Tips og triks

Få kundene dine opp av sofaen og inn i butikken

Get your customers from their couch to your store
Publisert: 15.11.2022
N/A min. lesetid

Kunder har blitt veldig vant til å handle på nett, så hvor skal du starte når du vil overbevise dem om å komme tilbake til din fysiske butikk? Finnes det egentlig noe bedre enn å slappe av på sofaen, se på Netflix og shoppe samtidig?

Fra årets Nordic Payment Report kan vi se at forbrukere fortsatt har mange gode grunner til å besøke fysiske butikker. Under pandemien begynte forbrukere å foretrekke netthandel, men fysiske butikker er ikke glemt – og det er mange aspekter av fysiske butikker som til og med foretrekkes fremfor nettbutikker. I denne artikkelen får du 5 tips til hvordan du kan snu trenden og få kundene tilbake i butikken din.

1. Gi kundene dine et eksklusivt tilbud i fysisk butikk

For få de late shopperne opp fra sofaen (vi dømmer ikke, vi har alle vært der), må du tilby dem noe de ikke kan få av å sitte hjemme og bla gjennom endeløse sider med hva enn det er de kjøper. Hvis du har din egen nettbutikk, bruk dette som et verktøy og kommunikasjonskanal til å trekke kundene inn i din fysiske butikk: annonser tilbud som kun er tilgjengelige i fysisk butikk.

Hvis du ikke har en nettbutikk, kan du bruke sosiale medier eller nyhetsbrev for å annonsere tilbudet ditt. Spesielle og begrensede tilbud som tilbys kun til kunder som besøker butikken, kan hjelpe deg med å få kundene dine til å løpe din vei.

2. Arranger et arrangement

Folk elsker å bli med på spesielle arrangementer, fordi det får dem til å føle seg eksklusive. Vi ser ofte sosiale medier-influensere og kjendiser bli med på sånne arrangementer og vi må innrømme – det ser ganske kult og fancy ut. Dette er den samme følelsen forbrukere og spesielt kundene dine også ønsker: å føle seg spesiell. Folk vil være med på arrangementer som vekker nysgjerrigheten deres.

Du trenger ikke bruke en formue på å arrangere et arrangement. Arrangementer med avslappet atmosfære er ofte mindre skremmende å være med på, spesielt hvis de holdes på en ukedag. Du kan for eksempel lage en konkurranse, slik at deltakerne føler at de får noe tilbake. Du kan også vurdere å slå deg sammen med andre lokale bedrifter for å sette opp arrangementet, og dra nytte av å introdusere forretningen din til nye mennesker.

3. Gi en grunn til å besøke

Den raskt bevegelige forbrukerkulturen har vært til fordel for e-handel, spesielt på grunn av dens bekvemmelighet. Fysiske butikkmiljøer har imidlertid noen fordeler som nettet ikke kan konkurrere med. Å kjøpe på nettet kan være praktisk, men noen ganger er forbrukerens behov til stede akkurat nå og ikke innen 2 til 3 virkedager. I fysiske butikker kan du også ta og føle og prøve produktet. Det er dessverre ikke mulig å gjøre online (ennå), men det er enda mer grunn til at du bør bruke det til din fordel i et fysisk butikkmiljø.

Du kan vise butikkmiljøet og de tilgjengelige produktene til kundene dine gjennom sosiale medier og åpne diskusjonen om produktfunksjoner og ulike alternativer og oppmuntre dem til å komme til butikken din for å sjekke dem ut personlig. Du kan også fange utpakkingsprosessen og vise hvilke nye produkter som er tilgjengelige i butikken – og klare til å bli hentet før de i det hele tatt er tilgjengelig på nettet.

Les mer om hvordan du kan bruke Instagram som markedsføringsverktøy.

4. Lag en konkurranse

Konkurranse? Premier? Hvem elsker ikke det!? Som vi ser på sosiale medier, vekker konkurranser vanligvis interesse hos et bredt publikum av forbrukere, og enda mer hos eksiterende kunder. Prøv å hold en konkurranse der kunden må være til stede i butikken for å vinne. Dette kan oppmuntre forbrukere til å besøke deg, uavhengig om de vinner konkurransen eller ikke.

I tillegg kan det å ha en konkurranse hvor premien er knyttet til å besøke butikken personlig, aktivere kundebasen din til å komme innom butikken din oftere. Du får muligheten til å knytte en tettere kontakt med vinneren og gi assistanse personlig, noe som kan kickstarte et nytt kundeforhold og øke praten rundt butikken.

5. Tilby folk en ekstraordinær opplevelse

Forsøk å skape et hyggelig, spennende eller unikt butikkmiljø. Interessante omgivelser oppmuntrer kundene til å poste ting på sosiale medier om deg. Hvis du kan tilby noe unikt og spesielt i den fysiske butikken din som forbrukere ikke kan få tak i, i nettbutikken din, så skiller du deg fra konkurrentene dine og får folk til reise til butikken din selv om den ligger et stykke unna.

En annen måte å forbedre handle- eller serviceopplevelsen på er å gi en liten gave. Dette kan være en kopp kaffe eler te, en liten snack, eller kanskje en liten gave ved kjøp. Du kan også gi ekstra verdi til kundene dine gjennom service. Å betjene kunder online kan være praktisk for begge involverte parter, men det er stor verdi i personlig relasjoner og individuell service og kan påvirke kvaliteten på kundeforholdet ditt i positiv forstand.

Disse tingene trenger ikke å ha dyr verdi eller ta for mye ekstra tid, men små detaljer som dette forbedrer kundenes opplevelse, gir dem et positivt syn på virksomheten din og gir dem en intensjon om å komme tilbake igjen.

Anna Lillejordet Rønningen
Anna Lillejordet Rønningen
Nordic Business Manager, Nets A/S