Skip to main content

Market insight

Nordic Payment Report 2022

Nordic Payment Report 2022 Hero image
Publisert: 01.10.2022
N/A min. lesetid

Vi publiserte i fjor den første versjonen av Nordic Payment Report, der vi så på hvordan vi brukte pengene våre i 2020. I år har vi tatt det enda lenger – denne gangen får du nemlig, i tillegg til 2021, første halvdel av 2022 med i rapporten. Vi kan derfor nå se på de kortsiktige virkningene av pandemien og begynne å se på hvordan fremtiden kommer til å se ut.

Hei igjen verden

Samfunnet åpnet gradvis opp igjen etter pandemien, og vi har utnyttet det til det fulleste. Selv om nordmenn er glade i netthandel, er det tydelig at vi har savnet å handle i fysisk butikk – vi setter pris på å kjenne på og prøve varer og å få hjelp av butikkansatte. Restauranter og utesteder har virkelig fått kjenne på nedstengningene og de har, ikke overraskende, den største økningen i omsetning etter gjenåpningen. Vi ser også tydelig at selv om trenden med hjemmekontor kanskje fortsetter litt, har vi begynt å reise mer til kontoret og ikke minst reise lenger både i inn- og utland.

Farvel kontanter

De siste to årene har bidratt til et paradigmeskifte. Kontanter er i høy grad en synkende trend, og mobilbetalinger dundrer frem i stor fart. Norge ligger på toppen i Norden med antall forbrukere som tror på et kontantløst samfunn, men det er fortsatt stor debatt rundt temaet. Kort er fortsatt den mest populære betalingsmetoden i Norge, og i Norden er vi best i verden når det kommer til infrastruktur som tilrettelegger for kortbetalinger. Vi har kommet til et punkt hvor det å ta ut kontanter som turist i Norge er høyst unødvendig, og det er veldig forskjellig fra andre land hvor du kanskje risikerer å ikke komme deg fra flyplassen til hotellet uten kontanter.

Få alle innsiktene om nordmenns forbruksvaner og se alle utdypende tall ved å laste ned den fulle rapporten.

Anna Lillejordet Rønningen
Anna Lillejordet Rønningen
Nordic Business Manager, Nets A/S