Skip to main content

Betalingstrender

Pandemien har påvirket våre holdninger - hvordan?

How has the pandemic affected our habits?
Publisert: 21.09.2021
N/A min. lesetid

I juli 2021 gjennomførte vi i Nets en spørreundersøkelse blant 140 butikkeiere, som omhandlet pandemiens påvirkning på betalinger og holdninger.

Det er tydelig at pandemien har endret folks holdninger til hvordan de ønsker å betale i butikk. Over 50% av butikkeiere sier at kundene deres har endret preferanse i forhold til den foretrukne betalingsmetoden under koronapademien

Flere butikkeiere oppfordrer stadig kundene sine til å betale via en annen metode enn med kontanter. Kontaktløs betaling, enten med kort eller mobil blir mer og mer populært. Hele 60% av butikkeiere sier at de har oppfordret sine kunder til å betale via kontaktløs betaling under koronapandemien.

I Norge er det fortsatt lovgivning som sier at kunder har rett til å betale med kontanter dersom de ønsker det. Lovgivningen ble ikke endret under pandemien, noe som ble mye omdiskutert. Over 40% av butikkeiere mener at forretninger selv burde få lov til å selv bestemme om de vil motta kontanter.

Butikkeierne fikk også muligheten til å gi sin mening på hvordan koronapandemien har endret deres holdning til betalinger.

Det er fortsatt flere som mener kontanter er nødvendig for å tilby enkelte kunder den beste servicen. Dette går hånd i hånd med argumentet om at Norge ikke er modent nok til å kutte ut kontanter i nærmeste framtid. Men, koronapandemien har påvirket dette i stor grad – og selv om skepsisen eksisterer er det stadig flere som blir mer positive.

Mange uttrykker et ønske om mindre kontanter, og refererer til sikkerheten av elektroniske betalinger og ikke minst hvor enkelt det er for begge parter. Enkelte mener det er unødvendig å bli pålagt å måtte motta kontanter, fordi banker kan kreve et gebyr for kontantinnskudd – og dermed går noe av omsetningen til butikkene til overførselsgebyrer. Smittespredning har også blitt et reelt argument, der mange helst vil ta på så lite som mulig som kommer utenfra butikken. Det oppleves også at eldre generasjoner som tidligere var skeptiske til kontaktløse betalingsmåter har begynt å varme til løsningene.

Anna Lillejordet Rønningen
Anna Lillejordet Rønningen
Nordic Business Manager, Nets A/S