Norsk
E-handelsrapport 2021
Hva nordmenn kjøper, hvordan de betalerog hva de ønsker seg
Norsk e-handelsrapport for 2021 er endelig her, og den er full av nyttig informasjon om forbrukernes kjøpevaner, som kan hjelpe nettbutikker å selge mer – både lokalt og i utlandet. Årets rapport byr på noen interessante og overraskende funn.
Last ned rapporten for blant annet å finne ut
Om nordmenn er klare for å delta på arrangementer, eller om de har grodd fast hjemme (billettsalget til arrangementer har økt med 64 %!)
Hva 80 % av nordmenn bruker, men mindre enn halvparten foretrekker å betale med
Om nordmenn bruker mest penger på gambling eller videospill på nett
Om nordmenn bruker mest på luksuscruise eller bilferier (her tror vi du vil bli overrasket)
Om nordmenn faktisk vil betale mer for en vare eller tjeneste dersom de har muligheten til å snakke med en kundebehandler
Om nordmenn er klare for å delta på arrangementer, eller om de har grodd fast hjemme (billettsalget til arrangementer har økt med 64 %!)
Hva 80 % av nordmenn bruker, men mindre enn halvparten foretrekker å betale med
Om nordmenn bruker mest penger på gambling eller videospill på nett
Om nordmenn bruker mest på luksuscruise eller bilferier (her tror vi du vil bli overrasket)
Om nordmenn faktisk vil betale mer for en vare eller tjeneste dersom de har muligheten til å snakke med en kundebehandler
Last ned hele e-handelsrapporten for 2021
Norsk e-handelsrapport for 2021 er endelig her.
Hva venter du på? Last den ned nå!
Look at you go!
The 2021 Swedish eCommerce Report is here.
Well, what are you waiting for? Download it now!
Sjekk hvordan du ligger an i løypa
Gi etter for nysgjerrigheten – finn ut hvordan du presterersammenlignet med alle andre
Generelt sett styrket netthandelen seg i forhold til fjoråret – litt av en prestasjon med tanke på alle nedstengningene og koronarestriksjonene vi gikk gjennom! I et regionen som totalt sett presterte ganske bra, finner vi likevel noen klare vinnere og tapere. Hvor befinner din egen virksomhet seg på denne skalaen?
Fortell oss hva du selger på nett, så finner vi ut hvordan du klarte deg sammenlignet med andre aktører i bransjen.
Fortell oss hvordan bedriften din presterte i 2021 sammenlignet med 2020, så avslører vi om du er blant vinnerne – eller bare klarte deg helt gjennomsnittlig.
Salget gikk ned med 5 % i år.
Det kommer alltid nye muligheter ...
Au, da! Selv om det generelle salget av fysiske varer gikk ned i år, opplevde de fleste nettbutikker en reduksjon på bare 2 % sammenlignet med fjoråret.
Salget stagnerte eller gikk litt ned.
Du presterer på samme nivå som andre aktører i bransjen.
Ikke heng med hodet! De fleste butikker opplevde et tap på 2 % i år sammenlignet med netthandelbonanzaen i 2020.
Salget mitt gikk opp!
Stopp pressen – vi har en vinner!
Gratulerer! Du trosset statistikken og økte salget i en periode hvor de fleste butikker opplevde en reduksjon i salget med 2 %.
Fortell oss hvordan bedriften din presterte i 2021 sammenlignet med 2020, så avslører vi om du er blant vinnerne – eller bare klarte deg helt gjennomsnittlig.
Salget gikk ned i år.
Det kommer alltid nye muligheter ...
Salg av tjenester på nett i Norge økte med 11 % – så hvis salget ditt gikk ned, henger du dessverre litt etter.
Salget økte med 11 %.
Ikke dårlig! Ikke superbra heller. Akkurat på gjennomsnittet.
Du er ikke blant de største vinnerne, men heller ikke blant taperne. Det generelle salget av tjenester på nett i Norge økte nemlig med nettopp 11 %.
Salget økte med 20 %.
Stopp pressen – vi har en vinner!
Dette går så det suser! Hvis salget ditt økte med 20 % eller mer, er du definitivt blant vinnerne. Det generelle salget av tjenester på nett i Norge økte nemlig med bare 11 %.
Fortell oss hvordan bedriften din presterte i 2021 sammenlignet med 2020, så avslører vi om du er blant vinnerne – eller bare klarte deg helt gjennomsnittlig.
Salget holdt seg stabilt.
Huff, da!
Med tanke på at vi reiste mindre i 2020, er ikke dette spesielt gode nyheter. De fleste reiseaktørene på nett opplevde en salgsøkning på 10 %.
Salget økte med nesten 10 %.
For et comeback!
Deilig å være tilbake? Salget av reiser på nett har virkelig gått unna i år, og de fleste reiseaktørene har opplevd en salgsøkning på 10 %.
Salget økte med mye mer enn 10 %.
Vi har en vinner!
Det så kanskje vanskelig ut underveis i pandemien, men nå er du tilbake for fullt – gratulerer! De fleste reiseaktørene på nett opplevde en salgsøkning på bare 10 %.
Fortell oss hvordan bedriften din presterte i 2021 sammenlignet med 2020, så avslører vi om du er blant vinnerne – eller bare klarte deg helt gjennomsnittlig.
Salget gikk ned med 5 % i år.
Det kommer alltid nye muligheter ...
Au, da! Selv om det generelle salget av fysiske varer gikk ned i år, opplevde de fleste nettbutikker en reduksjon på bare 2 % sammenlignet med fjoråret.
Salget stagnerte eller gikk litt ned.
Du presterer på samme nivå som andre aktører i bransjen.
Ikke heng med hodet! De fleste butikker opplevde et tap på 2 % i år sammenlignet med netthandelbonanzaen i 2020.
Salget mitt gikk opp!
Stopp pressen – vi har en vinner!
Gratulerer! Du trosset statistikken og økte salget i en periode hvor de fleste butikker opplevde en reduksjon i salget med 2 %.
Salget gikk ned med 5 % i år.
Det kommer alltid nye muligheter ...
Au, da! Selv om det generelle salget av fysiske varer gikk ned i år, opplevde de fleste nettbutikker en reduksjon på bare 2 % sammenlignet med fjoråret.
Salget stagnerte eller gikk litt ned.
Du presterer på samme nivå som andre aktører i bransjen.
Ikke heng med hodet! De fleste butikker opplevde et tap på 2 % i år sammenlignet med netthandelbonanzaen i 2020.
Salget mitt gikk opp!
Stopp pressen – vi har en vinner!
Gratulerer! Du trosset statistikken og økte salget i en periode hvor de fleste butikker opplevde en reduksjon i salget med 2 %.
Fortell oss hvordan bedriften din presterte i 2021 sammenlignet med 2020, så avslører vi om du er blant vinnerne – eller bare klarte deg helt gjennomsnittlig.
I saw my sales increase.xxxxx
You’re a winner!
Looking good! If you saw an increase of 25% or more, you’re leading the pack - most services only saw 24% extra sales.
My sales stayed the same.
Not bad. Not good either, but not bad.
At least it’s not a loss, right? Still, most ecommerce services in Sweden saw an increase of 24%.
I lost sales this year.
Better luck next time…
eCommerce services in Sweden rose by 24% - so if you’re seeing losses you’re behind the pack!
Salget gikk ned i år.
Det kommer alltid nye muligheter ...
Salg av tjenester på nett i Norge økte med 11 % – så hvis salget ditt gikk ned, henger du dessverre litt etter.
Salget økte med 11 %.
Ikke dårlig! Ikke superbra heller. Akkurat på gjennomsnittet.
Du er ikke blant de største vinnerne, men heller ikke blant taperne. Det generelle salget av tjenester på nett i Norge økte nemlig med nettopp 11 %.
Salget økte med 20 %.
Stopp pressen – vi har en vinner!
Dette går så det suser! Hvis salget ditt økte med 20 % eller mer, er du definitivt blant vinnerne. Det generelle salget av tjenester på nett i Norge økte nemlig med bare 11 %.
Fortell oss hvordan bedriften din presterte i 2021 sammenlignet med 2020, så avslører vi om du er blant vinnerne – eller bare klarte deg helt gjennomsnittlig.
Huff, da!
Med tanke på at vi reiste mindre i 2020, er ikke dette spesielt gode nyheter. De fleste reiseaktørene på nett opplevde en salgsøkning på 10 %.
For et comeback!
Deilig å være tilbake? Salget av reiser på nett har virkelig gått unna i år, og de fleste reiseaktørene har opplevd en salgsøkning på 10 %.
Vi har en vinner!
Det så kanskje vanskelig ut underveis i pandemien, men nå er du tilbake for fullt – gratulerer! De fleste reiseaktørene på nett opplevde en salgsøkning på bare 10 %.
Salget holdt seg stabilt.
Huff, da!
Med tanke på at vi reiste mindre i 2020, er ikke dette spesielt gode nyheter. De fleste reiseaktørene på nett opplevde en salgsøkning på 10 %.
Salget økte med nesten 10 %.
For et comeback!
Deilig å være tilbake? Salget av reiser på nett har virkelig gått unna i år, og de fleste reiseaktørene har opplevd en salgsøkning på 10 %.
Salget økte med mye mer enn 10 %.
Vi har en vinner!
Det så kanskje vanskelig ut underveis i pandemien, men nå er du tilbake for fullt – gratulerer! De fleste reiseaktørene på nett opplevde en salgsøkning på bare 10 %.
Dere er alle vinnere i våre øyne!
Å søke innsikt og ha et ønske om å forbedre seg kjennetegner en ekte vinner – og her er du!
E-handelsrapporten for 2021 er utviklet for å hjelpe deg med å analysere, lære og forbedre deg.
Ved å ta et dypdykk i hvordan hver enkelt bransje presterte innenfor de ulike kategoriene, kan du se om tapene dine virkelig var så ille, eller hvor stort forsprang du har på konkurrentene dine. Kanskje befinner du deg i bransjen som opplevde en omsetningsøkning på vanvittige 5,4 milliarder kroner?
Styrk salget ditt på nett
La oss være din personlige trener når du pumper opp salget dittVi vet at ingen er perfekte – men kundene dine har likevel store forventninger til deg og nettbutikken din. Å utvikle en sterk nettbutikk kan sammenlignes med arbeidet du må legge ned når du skal bygge en sterk kropp – bare med mindre melkesyre og færre tredemøller.
Vi har utstyret du trenger for å øke salget og fortjenesten til nettbutikken din. Sjekk ut tipsene våre nedenfor for å komme i form!
Gjør det enkelt for kunden å handle hos deg
29 % av kundene som avbrøt et kjøp, fortalte at de gjorde dette fordi det var vanskelig å fylle ut personopplysningene sine, de forstod ikke kjøpsprosessen – eller de klarte ganske enkelt ikke å gjennomføre kjøpet. Ønsker du å øke konverteringen i nettbutikken din, bør du derfor gjøre kjøpsprosessen så enkel og intuitiv som mulig.
Raskt og enkelt = plusspoeng fra kunden
Ifølge rapporten er kundene stadig mer opptatt av hurtighet og bekvemmelighet – enten det er snakk om betalingsløsninger eller betalingsmetoder. Hele 59 % av respondentene fortalte at de ikke følte seg komfortable med å lagre betalingsinformasjonen sin i nettbutikker, men 51 % gjorde det likevel. Det betyr at forbrukere i økende grad velger å lagre opplysningene sine selv om det føles usikkert, noe som tyder på at bekvemmelighet er like viktig som sikkerhet.
Vær fleksibel når det gjelder betalingsmetode
Ifølge rapporten avbryter 16 % av kundene kjøpet fordi de ikke hadde muligheten til å betale for varen eller tjenesten på den måten de ønsket.
Med e-handelsrapporten har du alt du trenger
Den inneholder alle hemmelighetene til hvordan du kan ta nettbutikken din til nye høyder.
Når kundene først finner veien til nettbutikken din, er det viktig at du kan tilby dem en rask, brukervennlig og fleksibel handleopplevelse. E-handelsrapporten for 2021 inneholder innsikten du trenger for å unngå kritiske feil og småfeil du kanskje ikke har tenkt på før – inkludert en kjempebommert som kan koste deg 80 % av kundene dine.
Last ned rapporten for å lese mer.
Et par enkle grep er alt som skal til
Endringer du kan gjøre i dag for å oppnå umiddelbar suksessVeien til suksess er lang. Eller er den det? Ifølge rapporten vår finnes det et par raske og enkle grep nettbutikker kan ta umiddelbart for å øke salget.
Velg hvilke mål du ønsker å oppnå
og klikk på kortet.
Få på plass en skreddersydd betalingsløsning med betalingsalternativer, oversettelser og valutaer som er tilpasset lokale forhold – det er det de internasjonale konkurrentene dine gjør!
Informer om frakt og levering tidlig i kjøpsprosessen, hold ting enkelt på nettstedet ditt og tilby flere betalingsalternativer, så holder du 41 % av forbrukerne fornøyde.
Alt handler ikke om pris. Rapporten vår viser at alle aldersgrupper i større grad vektlegger enkelhet og bekvemmelighet når de handler på nett. Den største økningen finner vi i aldersgruppene 18–29 og 65–79 år (43 %).
Kort brukes av 80 % og er den foretrukne betalingsmetoden blant 45 % av forbrukerne, noe som gjør kortbetaling til den overlegent beste betalingsmetoden du kan tilby de norske kundene dine.
Selg klær! Klær er den klare vinneren når det gjelder e-handelsvarer, der bransjen i år omsatte for 15,2 milliarder kroner.
Styr unna elektronikk i år. Salget av elektronikkvarer falt med 17 %, noe som tilsvarer en nedgang i omsetningen på 1,8 milliarder kroner i 2021.
Utenom kredittkort er Vipps (56 %), fakturering (28 %) og PayPal (23 %) de mest populære betalingsmetodene blant norske forbrukere. Sørg derfor for at du tilbyr disse i nettbutikken din.
Forsøk å diversifisere og utvide produkttilbudet ditt. 52 % av forbrukerne fortalte at de handlet i utenlandske nettbutikker fordi produktutvalget var større.
Ønsker du å lese mer om hvordan du kan øke salget i nettbutikken din?
Oppgi e-postadressen din, så gir vi deg innsikten du trenger for å lykkes. I tillegg får du tilgang til en hel haug med eksklusivt innhold, slik som detaljert statistikk, nyhetsbrev, tips og triks innen netthandel samt gratis ressurser som forenkler hverdagen din. Det beste av alt? Det er helt gratis. Skriv inn e-postadressen din for å komme i gang!
Vil du ha mer innsikt?
I tillegg til de tipsene vi har listet her, inneholder vår e-handelsrapport mye annen kunnskap som du garantert vil ha nytte av. Hvis du vil finne de beste måtene å drive moderne e-handel på, som støttes av fakta, tall og statistikk, bør du skaffe deg tilgang til våre tips og triks i dag. Det er helt gratis!
Du har lykkes på hjemmebane. Nå er det på tide å rette blikket mot utlandet.
Å satse internasjonalt kan være den perfekte strategien når du ønsker å ta nettbutikken din et steg videre.
Last ned våre tips til effektiv netthandel for å se hvordan du kan lykkes i nye markeder utenfor Norges grenser.
Nå ut til nye målgrupper
Utnytt netthandelens fenomenale vekstHar du planer om å utvide til flere land? Det gjør du i så fall lurt i! Det finnes nemlig mange flere der ute som er interessert i produktene dine.
Pandemien har bidratt til å introdusere flere aldersgrupper for netthandel. Netthandel er for eksempel ikke lenger et ukjent fenomen blant de eldre. I aldersgruppen 50–79 år har netthandelen økt med 11 %, og nå handler over 69 % av disse menneskene på nett.
Dette er gode nyheter for nettbutikken din fordi du nå kan innta et raskt voksende og stort sett underbetjent marked med høyt potensial. Her er noe det kan være greit å ha i bakhodet når du skal tilnærme deg dette voksende markedet.
- Stadig flere er opptatt av en god brukeropplevelse og et intuitivt grensesnitt.
- Eldre strømmer mer TV og musikk nå enn noen gang før.
- Abonnementer på produkter og tjenester løser mange av problemene personer i denne aldersgruppen har.
- Pris er denne aldersgruppens minste bekymring.
- Bekvemmelighet og lettvinthet er svært viktig for denne aldersgruppen.
- Eldre aldersgrupper er mer sensitive når det gjelder betalingsmetoder.
Hva betyr egentlig alt dette?
Forenkle nettsiden og betalingsprosessen
Tilby abonnementsbaserte tjenester
Tilby flere betalingsmetoder
Økt salg
Lojale, tilbakevendende kunder
Økt interesse blant mennesker i ulike aldersgrupper
Nå ut til alle med produktene dine
Vi har nå sett på hvordan du kan tiltrekke deg kunder i den eldre aldersgruppen, men hva med alle de andre? Det nedlastbare innholdet vårt viser deg hvordan du kan videreutvikle nettbutikken din og tiltrekke deg og fange interessen til flere aldersgrupper.
Gjør deg klar til kampen mot Goliat
Slik møter du den tøffe konkurransenDet kan virke overveldende å skulle konkurrere med store internasjonale markedsplasser som Amazon og Alibaba om kundenes oppmerksomhet. Men ved å ta i bruk analytiske rapporter – slik som e-handelsrapporten vår – kan du avsløre og utnytte svakhetene deres.
Er du forberedt?
Vi spurte nesten 3000 kunder om hva de synes om gigantiske markedsplasser som Amazon, og hva de mener er fordelene og ulempene deres sammenlignet med uavhengige nettbutikker. Denne innsikten kan hjelpe deg med å utarbeide en strategi som gjør deg bedre rustet i konkurransen med slike markedsplasser.
Det er fullt mulig å stjele markedsandeler fra nettgigantene. Nedenfor serverer vi deg innsikten, faktaene og tallene du trenger for å lykkes!
Vis kundene dine hvem som kjenner de best!
5 % sier at det ikke er noen fordeler, 17 % kjenner ikke fordelene, mens 6 % sier at det ikke er noen ulemper ved å handle fra en Amazon-lignende markedsplass.
Jo eldre kundene er, desto mindre sannsynlig er det at de vil handle fra en Amazon-lignende markedsplass. 29 % av de eldste forbrukerne forteller at de aldri har handlet der.
Nordmenn oppgir et større produkttilbud og lavere priser som de største fordelene ved å handle hos Amazon.
Nordmenn sier at de største ulempene ved å handle fra små, lokale nettbutikker er høyere priser (36 %) og begrenset utvalg (40 %).
Amazon mistet 7 % av norske kunder i perioden fra 2020 til 2021.
Ved handel på en markedsplass er 34 % av nordmenn bekymret for lav produktkvalitet, mens 24 % bekymrer seg for kundeservicen.
10 % av nordmenn forteller at de har handlet fra Amazon i løpet av de siste seks månedene.
Én av to nordmenn sier det føles godt å handle hos lokale nettbutikker, mens én av tre sier det føles mer personlig – de største fordelene med å handle lokalt, ifølge dem.
Nøkkelen til suksess
Amazon vinner på produktvalg – ikke på pris eller kundeservice
Markedsplasser som Amazon har historisk sett tatt markedsandeler over hele verden gjennom sine lave priser og sitt løfte om rask levering – men dette er ikke det nordmenn er mest opptatt av.
Lokale nettbutikker kan tilby bedre kundeservice, lavere priser og produkter av høy kvalitet for å få et forsprang.
Amazon har ikke tatt av i Norge
Bare 10 % av nordmenn har handlet fra Amazon i løpet av de siste seks månedene, mens 2 % er usikre. Det betyr at 88 % av oss ikke har handlet hos Amazon den siste tiden.
Lokale nettbutikker har med andre ord et forsprang – og trenger bare å opprettholde det.
Kvalitet i fokus
Nordmenn er opptatt av kvalitetsprodukter og å ha en kundebehandler å kunne henvende seg til dersom noe går galt. I e-handelsrapporten vår kommer det frem at lav produktkvalitet og mangelen på god kundeservice er de største bekymringene til kunder i alle aldersgrupper bortsett fra 18–29-åringene, som har etiske bekymringer.
For å ta opp kampen med Amazon må du altså være mer tilgjengelig for kundene og legge til rette for at de kan handle hos deg på en bærekraftig måte.
Er du klar for å ta nettbutikken din til nye høyder?
Da bør du laste ned e-handelsrapporten vår for 2021. Den er fullpakket med strategier, statistikk og trender som du kan bruke til din fordel når du konkurrerer med markedsplasser som Amazon.
Last ned rapporten vår og finn svar på blant annet følgende:
- Hva er det som får nordmenn til å handle på Amazon?
- Hvor sannsynlig er det at kunden kommer tilbake?
- Hva frustrerer kundene?
- Hvorfor skal de velge nettbutikken din fremfor utenlandske nettbutikker?
Utvikle nettbutikken din med Nets Easy!
Har du det som trengs for å lykkes? Last ned e-handelsrapporten vår her for å komme i gang!