Antall avbrutte kjøp i norske nettbutikker går ned, men likevel er det flere ting som irriterer når vi handler på nettet. Her er de tre viktigste årsakene til at vi ombestemmer oss i siste liten – og noen tips til hva du som forhandler kan gjøre for å unngå det.
Den norske netthandelen fortsetter å vokse, og i 2019 handler vi til sammen for mer enn 163 milliarder kroner – en stigning på 13 prosent fra i fjor. Vi avbryter også færre kjøp enn tidligere, noe som er et stort sunnhetstegn for norsk netthandel. Likevel er det fremdeles ting som kan forbedres, for å få enda flere gjennom det siste leddet i kjøpsreisen.
Ifølge Norsk e-handelsrapport for 2019 er den største grunnen til at vi avbryter kjøp, at totalprisen inkludert frakt ble høyere enn vi så for oss. Både i Danmark og Sverige ombestemmer også over 40 prosent av kundene seg i siste liten fordi fraktkostnadene ble for høye.
Men er dette egentlig noe man kan gjøre noe med?
– Dette er helt klart noe mange nettbutikker kan bli bedre på. Det handler ofte mer om å gi riktig informasjon til riktig tid, enn det å tilby lavest mulig fraktpris, sier Alexander Haneng, direktør for digital innovasjon i Posten og Bring.
Han har to tips til hvordan du som forhandler kan unngå avbrutte kjøp på grunn av fraktkostnader:
*I undersøkelsen Bring Research svarte over halvparten at de har valgt å handle for en større sum for å oppnå fri frakt.
24 prosent av oss svarer at vi handler på nettet fordi det er raskt og enkelt – noe som gjør det ekstra viktig å tilby en kjøpsopplevelse som faktisk er rask og enkel.
En av hovedgrunnene til at vi avbryter kjøp, er nettopp fordi prosessen ikke var effektiv nok, og innen alle alderssegmenter svarer over halvparten av oss at vi helst vil slippe å skrive inn kortinformasjon når vi handler på nett.
Den nest største grunnen til at vi avbryter kjøpet vårt, er fordi butikken ikke kunne tilby den betalingsformen vi ønsket oss – og her har det vært en oppgang sammenlignet med fjoråret. Finner vi ikke betalingsløsningen vi foretrekker, øker sjansen for at vi velger å ombestemme oss og avbryte kjøpet.
Easy checkout er eksempel på en god online betalingsløsning som tilrettelegger for en effektiv kjøpsreise med gode valgmuligheter. Easy er en ett-klikk betalingsløsning, som inkluderer flere betalingsmetoder; kort, Vipps, og faktura med delbetaling.
Vil du lese flere nøkkeltall for norsk e-handel og finne ut mer om de viktigste trendene? Da kan du laste ned Norsk e-handelsrapport 2019 her – helt gratis.
Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu
Disse innleggene handler om e-handel
Nets er en europeisk-basert leverandør av betalingstjenester. Selskapet har vært kjent som Nets siden 2010, men har en historie som går tilbake til 1968.
© 2021 Nets A/S, Alle rettigheter reservert
Kommentarer (0)
Det er ingen kommentarer ennå
Bli den første til å kommentere innlegget.