Å bevege seg utenfor sitt eget hjem ble en uvanlig ting under pandemien, for ikke å snakke om å reise utenlands. Og samtidig som vi ble vant til å både jobbe hjemmefra og generelt oppholde oss mest hjemme, ble vi også vant til at det aller meste foregikk mer og mer digitalt.
Dette blogginnlegget er publisert i samarbeid med Discover® Global Network.
Den originale engelske artikkelen kan du lese her.
Med spredningen av først Delta og nå Omikron i tillegg til skiftende reiserestriksjoner, ser vi fortsatt at forbrukerne lengter etter å komme ut og reise.
Takket være vaksinasjoner og opphevelser på noen av reiserestriksjonene i 2021 begynte bedrifter å lage reisebudsjetter og planlegge ansattes retur til kontoret, og antallet reisebestillinger økte i mange steder i verden. I Norge så vi en økning på bestillinger av reiser for voksne som reiste uten barn, og at de fleste generelt bestilte tettere opp mot reisen enn tidligere (ifølge Statistisk sentralbyrå 10.02.22).
Forbrukere andre steder i verden var også på utkikk etter nye muligheter. Vi begynner sakte men sikkert å se mer aktivitet på reiselivet i Europa, takket være gode tilbud på billetter og flere vaksinestikk. I England har bestillingene av innenlands fly økt, i tillegg til økt interesse for campingplasser og trehytter innenfor egen landegrense.
Når alt kommer til stykket, er det viktigste med en reiseopplevelse kvaliteten av hele kundereisen: søkeprosessen, betaling, sikkerhet og ikke minst opplevelsen i seg selv. For nåtidens forbrukere er de beste opplevelsene ofte skreddersydd og enkle i form av QR koder, kontaktløs betaling og mobile lommebøker.
Å ha muligheten til å både søke, kjøpe og følge med på reservasjoner på nett uansett hvor du er, er bekvemmelig for kunder. I tillegg føles det trygt med tanke på smittevern i forhold til korona. Det er derfor ikke overraskende at 56 prosent av forbrukere sier at de kommer til å bruke kontaktløs betaling mer enn før når de er ute og reiser.
Behovet for en trygg, kontaktløs opplevelse kan bli en utfordring for booking-plattformer, hoteller og butikker i alle størrelser. Større virksomheter vil mest sannsynlig ha økonomien til å oppgradere infrastruktur, apper og betalingsløsninger. For eksempel må nettsider som viser oversikt over et spesifikt område inkludere hoteller og tilgjengelighet på rom i funksjonen. Mange flyselskaper planlegger å ta i bruk eller oppgradere mobile kontaktløse betalinger i nærmeste framtid.
Mindre virksomheter kommer mest sannsynlig til å trenge hjelp til å utvikle løsningene sine for å tilfredsstille kundenes behov for en knirkefri digital opplevelse. Med høy konkurranse om forbrukernes oppmerksomhet, er det ekstremt viktig med gode løsninger for nettsøk og betaling.
Vi ser allerede at 60 prosent av alle handlekurver på nett blir forlatt og normalt er dette på grunn av vanskelig betaling: det er forvirrende, for tregt, eller for vanskelig å utføre på en telefon. Hvis vi legger til utfordringene med økt usikkerhet rundt betalingssikkerhet, er det lett å skjønne hvorfor kunder velger å handle et annet sted hvis de opplever vanskelige betalingsløsninger.
Så hva kan forbrukere og virksomheter forvente seg når reise- og underholdningsbransjen åpner opp igjen? Forskjellige spørreundersøkelser har fastslått at masse-vaksinasjon, testing og sikkerhetsprotokoller er kritisk for at reising kan bli den nye normalen igjen. Men i tillegg til dette har det blitt viktig for forbrukerne å ha valgmuligheter når det kommer til betaling og at de kan kansellere uten en ekstra avgift. Dette har faktisk blitt så viktig at forbrukerne baserer valgene sine på disse faktorene.
Som et resultat er det høyst nødvendig å ta i bruk ny betalingsteknologi, som kontaktløs betaling, smartklokker, ‘kjøp nå, betal senere’ og fleksible kanselleringer. Ved å bruke disse løsningene er det sannsynlig at flere har lyst til å reise mer.
I både reiselivsbransjen og underholdningsbransjen, som i mange andre bransjer, har pandemien akselerert trender som omhandler skreddersydde kundereiser, digitale løsninger, høyere sikkerhet og bekvemmelighet for kunder.
Nå som kunder vet hvor enkelt betalinger kan bli gjennomført, fra komforten i eget hjem, forventer de at de får den samme digitale opplevelsen overalt.
Bedrifter som ønsker å nå ut til disse kundene må tilby en hel kundereise som samsvarer med forventningene til kundene. Fleksible betalingsløsninger, kontaktløs betaling og en mulighet til å motta alle typer kort er alle viktige elementer for å oppnå framtidig suksess.
Anna jobber som Digital Marketing Analyst i Nets med ansvar for Norge og hennes fokus ligger primært på å tilpasse innhold til det norske markedet. Dette gjelder både blogger, innhold på vår nettside og kommunikasjon med både kunder og partnere.
Nets er en europeisk-basert leverandør av betalingstjenester. Selskapet har vært kjent som Nets siden 2010, men har en historie som går tilbake til 1968.
© 2021 Nets A/S, Alle rettigheter reservert
Kommentarer (0)
Det er ingen kommentarer ennå
Bli den første til å kommentere innlegget.