Hvordan blir årets Black Friday?

Black Friday-konseptet har med tiden fått større innpass hos oss nordmenn som er på jakt etter gode tilbud. Man skulle kanskje tro at Black Friday ville bli avlyst pga koronasituasjonen,  men en fersk undersøkelse viser at både forhandlere og kunder er klare for den store tilbudsdagen. 
 
Tall fra en YouGove-undersøkelse på vegne av Nets viser at over halvparten av oss nordmenn (55 prosent) har planer om å benytte oss av gode kampanjer, og at det stort sett skal handles inn julegaver. Det er så mange som 80 prosent som planlegger å handle julegaver.  
 
En annen undersøkelse gjennomført av Nets blant egne retailkunder viser at virksomheter med kun fysisk tilstedeværelse naturligvis er tilbakeholdne med å gjøre stor innsats i år, mens de som kun driver med ren nettsalg eller har en kombinasjon av fysisk- og nettsalg, kommer til å være mer aktive under årets Black Friday. 
 
 

Hvordan og hva skal vi handle?

Mange har fått med seg at det kan være penger å spare på å kjøpe julegaver denne dagen, og de fleste som skal handle julegaver planlegger å kjøpe klær og sko (59 %), samt elektronikk (56 %)  og sports- og fritidsutstyr (35 %).
Storhandlerne er kjøpeglade mellom 40 og 50 år. De fleste har tenkt å handle for mellom 1000 og 3000 kroner på årets Black Friday. Av de som søker etter gode tilbud vil 3 av 10 handle på nett,  1 av 10 i fysisk butikk, og resterende begge deler.
 
Både konsumenter og virksomheter er delt i synet på Black Friday. Førti prosent bryr seg ikke så mye, mens det er tretti prosent som er glade i handelsdagen – og tretti prosent som ikke liker dagen. De som er positive elsker å kunne spare penger, tid og gjøre et kupp. Det er de yngre under 29 og barnefamilier som er mest positivt innstilt, ellers reduseres det  positive inntrykket til denne dagen litt med alderen. De som er i mot Black Friday viser til at det oppfordres til overkonsum og at det har en negativ effekt på miljøet.
 
 

Nettbutikkene lader opp til fest

En undersøkelse gjort blant Nets sine egne retailkunder viser at 40 prosent kommer til å delta aktivt på årets Black Friday. Med koronarestriksjoner vil nok mye av handlingen foregå på nett, og to av tre nettbutikker forventer shoppefest denne dagen.
 
Tradisjonelt sett er det flest nettbutikker som benytter seg av anledningen til å ha litt ekstra tilbud. Hovedårsakene til at de  deltar på Black Friday er at de ser mulighet til å omsette mer, og tiltrekke seg nye kunder, samtidig som de føler seg presset av konkurrenter. Blant forhandlerne som avstår fra å delta er oppfordring til overkonsum og den negative effekten på miljøet hovedgrunnene
 
 

Følg utviklingen på Black Friday her på bloggen

Vi kommer selvfølgelig til at følge dagen tett i Nets og vil løpende legge ut oppdateringer på nettsalg live sammenlignet med tidligere år. Så stay tuned!

Ardalan Fadai

Ardalan Fadai

Ardalan Fadai jobber som salgsjef i Nets online payments, og har jobbet innen bank og betalingsbransjen siden 2010. Han er brennende opptatt av friksjonsløse betalingsopplevelser og hjelper kunder og partnere med rådgivning i forhold til betalingsflyten som presenteres for forbrukerne.

Følg Ardalan Fadai på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.