Black Friday har tradisjonelt vært en av årets største handelsdager og her i Nets følger vi hvert år på den samlede transasksjonsutviklingen blant Nets' topp 100 nettbutikker innen retail både på dagen fredag 26. november, og uken innen som betegnes som Black week .
For å følge med kan du bare klikke deg inn på denne bloggen og trykke F5 for å få seneste status.
Nets: Black Friday-vekst på 4,2 % mens Black Week har vokst med 8,5 %
En fersk oppdatering fra Nets viser at stadig flere trekker kortet på Black Friday. Tallene viser en vekst på 4,2 prosent sammenlignet med pandemiåret 2020. Når Black Week sees samlet, viser de ferske transaksjonstallene en vekst på 8,5 prosent.
Det har med andre ord vært en oppgang i antall onlinetrasaksjoner under årets Black Friday sammenlignet med fjorårets. Dermed ser det ikke ut som at mer spredt tilbud over hele uken svekker folks shoppinglyst på selve Black Friday. Høyest aktivitet var det på lørdag, mens aktivitetsnivået gikk noe ned utover uke før det tok seg opp på fredagen.
– At Black Week nå starter helgen før Black Friday betyr at folk i vårt langstrakte land er på tilbudsjakt hele uken. Men det er tydelig at det både er penger og krefter til overs for å dra kortet på selve dagen, da det fortsatt er en av de mest hektiske shoppingdagene, sier Ardalan Fadai som er handelsanalytiker i Nets.
Black Friday var spesielt travel i år, med en vekst i antall onlinetransaksjoner på 4,2 prosent sammenlignet med fjoråret når det sees på transaksjonene i Nets topp 100 nettbutikkunder i retailsegmentet. Ser vi på Black Week under ett, har det vært en vekst på 8,5 prosent sammenlignet med i fjor.
En fersk undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Nets i forkant av Black Week og Black Friday, viste at færre nordmenn planla å åpne lommeboken på årets Black Friday sammenlignet med fjoråret. Noe som blant annet skyldes at flere velger å spre både kroner og krefter utover hele uken som følge av Black Week.
– Det kan være den tilspissede corona-situasjonen som har fått nordmenn til å likevel åpne opp lommeboken på Black Friday. Undersøkelsen ble gjennomført blant 1008 nordmenn, sier Ardalan Fadai.
Undersøkelsen viste også at 22 prosent planla å kun handle på nett på Black Friday. I fjor var tilsvarende tall på 30 prosent. 17 prosent sa de skulle kombinere netthandlingen med fysiske butikkjøp, mens 11 prosent planla å kun handle i butikk. Hele 79 prosent av de som sa de skal skulle gjøre unna noe av julehandelen på fredag.
57 prosent sa de planla å tømme butikkhyllene for klær, sko og tilbehør, mens 49 prosent planla å kjøpe elektronikk. 31 prosent sa pleie- og skjønnhetsprodukter var øverst på handlelisten, mens 27 prosent satt sports- og fritidsutstyr på topp. Kun åtte prosent planla å investere i opplevelser.
For ytterligere informasjon, kontakt:
Handelsanalytiker i Nets, Ardalan Fadai. Epost: afada@nets.eu, telefon: 988 62 837.
De siste tallene fra Nets viser at nordmenn fortsetter å handle under Black Friday. Tidligere i dag viste tallene en vekst på 13,1 prosent, mens det nå litt senere har gått noe ned til en vekst på 10,5 prosent sammenlignet med fjoråret.
Statistikken som er basert på netthandlingen hos Nets sine 100 største nettbutikkunder innen retailsegmentet, viser en høy aktivitet hele formiddagen. Det roet seg noe i 08.00 tiden, før det tok seg opp igjen, og deretter roet seg noe ved lunsjtider.
De siste tallene viser en vekst på 10,5 prosent sammenlignet med fjoråret. I Sverige og Danmark har det derimot vært en svak nedgang.
Ferske formiddagstall fra Nets, viser at nordmenn har vært svært så aktive med kortet så langt i dag. Sammenlignet med fjoråret viser tallene en transaksjonsvekst på hele 13,1 prosent så langt på Black Friday.
Det har med andre ord vært en markant oppgang i antall onlinetransaksjoner. Ardalan Fadai, handelsanalytiker i Nets, sier det kan se ut som antallet tilbud spredt utover hele uken ikke bremser folks shoppinglyst på selve dagen.
– Til tross for fjorårets nedstengelse av samfunnet som følge av pandemien, viser de ferske tallene likevel en vekst i antallet som netthandler. Det ser ut til å bli en god start for norske nettbutikker, sier han.
Etter at Black Week fikk en knallstart i helgen, viser tallene fra mandag til onsdag noe lavere aktivitet, før det begynte å ta seg noe opp på torsdagen. En trend som fortsetter fredag formiddag. Samtidig viser torsdagens utvikling et fall rett etter midnatt sammenlignet med tidligere år. Ardalan Fadai sier det kan skyldes at flere nettbutikker har gitt kundene adgang til gode tilbud før Black Friday.
– Mange butikker har gitt utvalgte kunder tidlig tilgang til tilbudene. Derfor ser sannsynligvis færre onlinetransaksjoner i nattetimene enn vi gjorde forrige år. Men etter klokken 0600 våknet nordmenn til liv, og nå er tallene langt høyere enn i fjor, avslutter Ardalan Fadai.
Statistikken er basert på netthandlingen hos Nets sine 100 største kunder innen retailsegmentet. Hvilket omfatter flere av landets største nettbutikker.
For ytterligere informasjon, kontakt:
Handelsanalytiker i Nets, Ardalan Fadai. Epost: afada@nets.eu, telefon: 988 62 837.
I tillegg til live bloggen gjennomfører vi i forkant av Black Friday både intern og ekstern undersøkelse blant netthandlere og nettbutikkeiere for å få et tidlig bilde av hvordan årets netthandel kan utarte seg. Her kan du lese om de funnene:
De siste årene har Black Friday mistet litt av sin glans til fordel for Black Week. Noe som innebærer at flere velger å fordele handlingen over flere dager fremfor å brenne av alt krutt på fredag. I tillegg er det viktig å huske at det meste var stengt som en konsekvens av pandemien under fjorårets Black Friday, og at folk flest da hadde mer til overs i form av både penger og tid til shopping, sier han.
Undersøkelsen viser at 22 prosent planlegger å kun handle på nett på Black Friday. I fjor var tilsvarende tall på 30 prosent. 17 prosent planlegger å kombinere netthandlingen med fysiske butikkbesøk, mens 11 prosent planlegger å kun handle i butikk.
At færre planlegger å handle på nett i år enn i fjor, har sin naturlige forklaring i at mye var stengt i fjor som følge av nedstengningen av samfunnet, og at flere holdt seg hjemme. I år gjør handelsstanden en større innsats for å drive folk til butikk i kombinasjon med at mange synes det er godt med en tilnærmet normal tilværelse igjen. Samtidig har pandemien skapt nye digitale forbruksmønstre, og mange er blitt vant til å handle på nett. Retail-vinnerne fremover er det som klarer å skape gode kundeopplevelser både online og fysisk, sier Ardalan Fadai.
I snitt har nordmenn i vårt langstrakte land planer om å bruke 2692 kroner under Black Friday, hvilket er noen få kroner mer enn i fjor. 41 prosent sier de skal bruke mellom 3000 og 4000 kroner, mens 16 prosent planlegger å bruke 3000 og 5000 kroner. 21 prosent sier de skal handle for mellom 500 og 1000 kroner.
Klær, sko eller tilbehør | 59 % |
Elektronikk | 49 % |
Sport og fritidsutstyr | 27 % |
Pleie- og skjønnhetsprodukter | 31 % |
Leker | 24 % |
Bøker | 21 % |
Bolig- og hageartikler | 17 % |
Mat og dagligvarer | 11 % |
Opplevelser | 8 % |
Annet | 6 % |
For ytterligere informasjon, kontakt:
Handelsanalytiker i Nets, Ardalan Fadai. Epost: afada@nets.eu.
Første Oppdatering på live bloggen vil som nevnt tidligere være på fredag 26.november hvor vi ser på uken som har vært...så følge med!
Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu
Disse innleggene handler om Black Friday
Nets er en europeisk-basert leverandør av betalingstjenester. Selskapet har vært kjent som Nets siden 2010, men har en historie som går tilbake til 1968.
© 2021 Nets A/S, Alle rettigheter reservert
Kommentarer (0)
Det er ingen kommentarer ennå
Bli den første til å kommentere innlegget.