5 julehandeltrender du ikke bør ignorere i år

Forbrukerne har gitt blandede signaler og forretningsdrivende har møtt mange utfordringer de siste årene. Men til tross for dette vil sannsynligvis årets julehandelsesong dra nytte av mye oppbygget etterspørsel og en stabil verdensøkonomi. Etter nesten to år med nedstengninger, har kundene litt mer penger i lommene og de er ivrige etter å bruke tid sammen med sine nærmeste og nyte høytiden så mye som mulig.

Dette blogginnlegget er publisert i samarbeid med Discover® Global Network.
Den originale engelske artikkelen kan du lese her.

Under Covid-19 pandemien har forbrukerne økt sin preferanse for alt som er nettbasert. Som forretningsdrivende er det derfor viktig å møte kundenes digitale krav og forberede seg på å motta betalinger hvor som helst, når som helst og på den måten kunden ønsker hvis man vil utnytte høytiden og oppnå en høyere fortjeneste.

For å sørge for at 2021 avsluttes på den beste mulige måten; her er fem høytidstrender du som forretningsdrivende trenger å vite.

1.    Omnikanal dominerer markedet

Mange forbrukere planlegger å handle inn til julen i fysiske butikker, men netthandel og mobilhandel fortsetter å øke i popularitet. I tillegg, med større e-handelssalg og forbrukernes forventning om todagers levering (pluss enkel og gratis retur), er det et større behov for kreative alternativer som oppfyller disse kravene. Som et resultat av dette dukker det opp såkalte ‘dark stores’ – fysiske butikker som gjennomfører nettbestillinger og som ikke er åpne for forbipasserende. Disse åpnes opp i flere land for å effektivisere prosessen med nettbestillinger. Butikkene lar forretningsdrivende bruke lokalets plass til inventar og utnytte den geografiske nærheten til lokale markeder og dermed få ordrer til kunder raskt.

2.    Betalingstrender som har oppstått under pandemien fortsetter

Kontaktløse betalinger i fysiske butikker og ‘kjøp på nett og hent i butikk’ er fortsatt populært. Dette skyldes den forbedrede kundeopplevelsen. Bekvemmelighet har mest å si for kunden når valget skal tas om hvor man skal handle.

3.    ‘Kjøp nå, betal senere’ er her for å bli

De økonomiske innvirkningene pandemien har hatt, har ført til at mange forbrukere har hatt behov for en mer forutsigbar måte å betale på. Som et resultat av dette, har ‘kjøp nå, betal senere’ som ofte innebærer månedlige betalinger blitt veldig populært. Det er ofte kunder som tilhører generasjon Gen Z som benytter seg av dette tilbudet fordi de generelt har en lavere inntekt enn de eldre gruppene – Gen Z-kundene synes betalingsmåten fungerer fint som et budsjetteringsverktøy.

4.    Julehandelen fortsetter å flyttes i kalenderen

På samme måte som i fjor handler forbrukerne tidlig i år – noe som er smart med tanke på at netthandel har blitt svært populært og man kan oppleve potensielle forsinkelser med leveringen. Den virkelige starten på juleshoppingen ser ut til å starte allerede i oktober. Som følge av dette har butikkene som startet tidlig å kjempe for kundenes oppmerksomhet fått et forsprang. En del av denne trenden innebærer at flere forretninger gir ut tidlige rabatter og at forbrukere blir ferdig med shoppingen så fort som mulig – i håp om å slippe store mengder mennesker og leveringsforsinkelser som er vanlig inn mot julen.

5.    Bruk av gavekort for å slippe stort trykk i forsyningskjeden

Selv om forbrukerne begynner handlingen tidlig, opplever mange forretninger uvanlige produktforsinkelser og risikerer å stå med tomme hyller. Forretningsdrivende blir påvirket av forstyrrelser i forsyningskjeden og mangel på databrikker som forsinker andre produkter (og øker prisene). Forretningene må derfor balansere kundenes forventninger med disse begrensningene. Som et resultat av dette må butikkeiere være spesielt oppmerksomme på kundekommunikasjonen: informere om når de kan forvente varen sin og raskt si ifra om forsinkelser. I mange tilfeller bør virksomheter også vurdere å promotere fordelene med gavekort – sånn at kunden kan kjøpe produktet når det igjen er tilgjengelig.

Er du interessert i å vite mer om hvordan vi brukte pengene våre i koronaåret 2020? 

NPR 2020 NO

Anna Lillejordet Rønningen

Anna Lillejordet Rønningen

Anna jobber som Digital Marketing Analyst i Nets med ansvar for Norge og hennes fokus ligger primært på å tilpasse innhold til det norske markedet. Dette gjelder både blogger, innhold på vår nettside og kommunikasjon med både kunder og partnere.

Følg Anna Lillejordet Rønningen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.