NOV vs OKT 2021: Forbrukere kjøpte klær og sko på Black Friday

Månedlig market insight

I disse månedlige utgavene av Nets' business-barometer får du en oppdatering på hvordan handelen i Norge utvikler seg fra måned til måned i ulike bransjer. Vi er stolte av å kunne gi deg ennå litt mer informasjon og vi håper dette kan hjelpe deg og din forretning.


I løpet av november har det vært Black Week, som har påvirket salget i enkelte kategorier.

index_nov_21

Klær- og skobutikker hadde en stor økning i Black Week sammenlignet med uken før (+101,3%) og det samme hadde 'Byggevarekjeder og møbelbutikker' (+60,2%). Hvis vi kun ser på netthandel, ser vi en økning på 232,7% i kategorien 'Klær- og skobutikker' i Black Week sammenlignet med uken før. 
 
På privatkort i november ser vi en nedgang i omsetning hos 'Spisesteder' (-3,4%) og 'Barer og vinmonopol' (-17,5%) sammenlignet med oktober. Dette kan skyldes nye nedstenginger i samfunnet, men også at vi velger å spare pengene våre til andre begivenheter i desember. Forretningskort ble derimot flittig brukt i november. Det er grunn til å tro at bedrifter har planlagt middager og andre festligheter, fordi  vi ser en økning i kategoriene 'Spisesteder' (+22,7%) og 'Barer og vinmonopol' (+27,7%).
 
tiles_nov
Selv om det ser ut til at mange penger har blitt brukt i Black Week, ser vi en stor nedgang på netthandel når vi sammenligner med Black Week i 2020 (-43,0%). Dette ser vi på både 'Klær- og skobutikker' (-36,2%) og på 'IT, Telecom og elektronikk' (-24,2%). Dette betyr altså at nordmenn handlet mer på nettet i Black Week i 2020 enn i 2021. Det kan være fordi vi i fjor kompenserte for at vi ikke hadde like stor mulighet til å gå ut og handle.
 
Merk: Tallene fra Nets' database er basert på transaksjoner fra Visa og Mastercard.
Anna Lillejordet Rønningen

Anna Lillejordet Rønningen

Anna jobber som Digital Marketing Analyst i Nets med ansvar for Norge og hennes fokus ligger primært på å tilpasse innhold til det norske markedet. Dette gjelder både blogger, innhold på vår nettside og kommunikasjon med både kunder og partnere.

Følg Anna Lillejordet Rønningen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.