NOV vs OKT: Tyvstart på julebordsesongen

Månedlig market insight

I disse månedlige utgavene av Nets' business-barometer får du en oppdatering på hvordan handelen i Norge utvikler seg fra måned til måned i ulike bransjer. Vi er stolte av å kunne gi deg ennå litt mer informasjon og vi håper dette kan hjelpe deg og din forretning.


I november ser vi en liten oppgang i nordmenns forbruk på 2,8 %. På fysisk handel ser vi blant annet en økning i kategorien 'IT, Telekom og Elektronikk' (+22,6 %). Elektronikk er populære julegaver, så det kan tenkes at julegavehandelen har startet. 'Underholdning og attraksjoner' (-17,0 %) fortsetter å falle i takt med gradestokken. Kanskje har vi bare holdt oss hjemme for å se på håndballjentene vinne EM-gull i hele November? Vi kan se at de som har beveget seg ut av huset har gjort det for å spise eller drikke, da kategoriene 'Spisesteder' (+1,8 %) og 'Barer og utesteder' (+2,5 %) øker litt.

index dec22 nets

På nett ser vi en stor økning i kategorien 'Klær, vesker og sko' (+96,5 %), noe Black Week har hatt en stor påvirkning på. Generelt er nettsalget i November i stor grad tilknyttet Black Week, da mange gjerne venter på disse tilbudene. Kategorien 'Smykkehandel' (+39,5 %) økte også på nett, og flere kan nok forvente en liten pakke under juletreet; og det er vel de beste gavene.

På forretningskort ser vi en økning hos 'Blomsterhandel' (+ 69,7 %). Det kan skyldes at mange bytter jobb, og får en bukett i ny jobb, eller så kan det være at flere har jobb-jubileer. Det kan også tyde på at det har blitt tyvstartet med julebordsesongen hvor noen har blitt gjort litt ekstra stas på. 'Spisesteder' (+30,7 %) og 'Barer og utesteder' (+51,2 %) øker også på forretningskort, som også tilsier julebordsesongen har startet.

Forbruket i november i år er 8,1 % høyere enn i november i fjor. Dette skyldes i hovedsak en økning i forbruket på forretningskort og har mest sannsynlig en sammenheng med at mange julebord ble avlyst i 2021, da korona-sykdommen blusset opp igjen før juletider. 

tiles dec22 nets

Merk: Tallene fra Nets' database er basert på transaksjoner fra Visa og Mastercard.

 

 

Nordic Payment Report | Nets

Anna Lillejordet Rønningen

Anna Lillejordet Rønningen

Anna jobber som Digital Marketing Analyst i Nets med ansvar for Norge og hennes fokus ligger primært på å tilpasse innhold til det norske markedet. Dette gjelder både blogger, innhold på vår nettside og kommunikasjon med både kunder og partnere.

Følg Anna Lillejordet Rønningen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.