SEPT vs AUG: Mindre spising og drikking utenfor hjemmet

Månedlig market insight

I disse månedlige utgavene av Nets' business-barometer får du en oppdatering på hvordan handelen i Norge utvikler seg fra måned til måned i ulike bransjer. Vi er stolte av å kunne gi deg ennå litt mer informasjon og vi håper dette kan hjelpe deg og din forretning.


Vi ser en nedgang i nordmenns forbruk fra august til september på 16,6 %. August var en populær måned å spise og drikke ute på, og det er nok grunnen til at vi ser et fall i omsetning hos 'Spisesteder' (-20,4 %) og ' Barer og utesteder' (-18,0 %). De mange røde tallene i september kan også skyldes at vi er tilbake i rutiner, tilbake på skole og jobb og derfor bruker mindre penger på for eksempel 'Underholdning og attraksjoner' (-27,8 %).

index_okt22_nets-1

Når det kommer til fysisk handel ser vi en liten økning hos 'Nærbutikker og kiosker' (+3,3 %) og 'Helsevesenet' (+1,7%). Men på generell basis bruker vi 17,5 % mindre penger i fysiske butikker, der 'Underholdning og attraksjoner' trekker mest ned (-38,3 %). På nett er det 'Kjøretøy og reservedeler' (+16,1 %) som øker mest, noe som kan tyde på at folk forbereder seg til høsten og vinteren.

Bedriftskort faller totalt med 11,8 %. Men til tross for dette ser vi en økning på 'Fly- og reiseselskaper' (+13,8 %) kjøpt med bedriftskort. Dette vil si at selv om vi som privatpersoner ikke reiser like mye i september som i august, reiser vi i jobbsammenheng.

Hvis vi kikker tilbake på september 2021, er historien imidlertid annerledes. Vi så en stor økning fra høsten 2020 til 2021 og ser igjen en økning til dette året. 'Barer og utesteder' har en økning med 85,5 % sammenlignet med september i fjor, og 'Fly- og reiseselskaper' (+73,7%) og hoteller (63,1%) øker også. Vi handlet derimot mindre klær, vesker og sko (-24,2%) i september i år sammenlignet med i fjor, og det samme med møbler og byggevarer (-9,2%).

tiles_oct22_nets

Merk: Tallene fra Nets' database er basert på transaksjoner fra Visa og Mastercard.

 

 

 

Nordic Payment Report | Nets

Anna Lillejordet Rønningen

Anna Lillejordet Rønningen

Anna jobber som Digital Marketing Analyst i Nets med ansvar for Norge og hennes fokus ligger primært på å tilpasse innhold til det norske markedet. Dette gjelder både blogger, innhold på vår nettside og kommunikasjon med både kunder og partnere.

Følg Anna Lillejordet Rønningen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.