OKT vs SEPT: Klare for hyggelige innendørstider

Månedlig market insight

I disse månedlige utgavene av Nets' business-barometer får du en oppdatering på hvordan handelen i Norge utvikler seg fra måned til måned i ulike bransjer. Vi er stolte av å kunne gi deg ennå litt mer informasjon og vi håper dette kan hjelpe deg og din forretning.


I oktober ser vi en liten nedgang i nordmenns forbruk på 4,1 %. Internasjonale kort synker med 16,8 %, som kanskje ikke er overraskende da Norge ikke er mest populært på høsten. Vi nordmenn har kommet oss inn fra kulden og handler mer på nett (+1,4%) og mindre i fysisk butikk (- 6,1 %).

index nov22 nets

På nettet handler vi mindre i kategoriene 'Byggemarkeder' (- 29,7 %) og 'Møbler og boliginnredning' (- 7,6 %). Det tyder på at folk har tatt en liten pause fra renovering og DIY (do it yourself) prosjekter. Men, det kan se ut til at kreativiteten bobler opp på en annen måte, da vi ser en økning i kategorien 'Hobbybutikker, kontorartikler og bokhandlere' (+ 12,4 %) på nett. Kanskje vi flytter våre kreative evner fra utendørs til innendørs aktiviteter. Kategorien 'Barer og utesteder' øker også med 41,6 % på nett - vi er klare for høsten med en god bok og noe godt i glasset. 

Innenfor fysisk handel bruker vi 10,2 % mindre penger på 'Underholdning og attraksjoner' som også gir uttrykk for at vi oppholder oss mer hjemme. Med høsten kommer også ofte lansering av ny teknologi, og det ser ut til at nordmenn til en viss grad har handlet mer elektronikk - da kategorien har steget med 9,6 % i fysisk handel i oktober sammenlignet med september.

Også på forretningskort har det blitt brukt penger på elektronikk: kategorien 'IT, Telekom og elektronikk' har økt med 17,2 %. Det kan se ut til at fokuset på forretningskort er mer relatert til kontoret og mindre til sosiale arrangementer - da 'Underholdning og attraksjoner' har falt med 17,2 % og 'Spisesteder' med 13,4 % på forretningskort. Forbruket øker med 6,6 % i oktober 2022 sammenlignet med oktober 2021, der forretningskort (+86,4 %) drar opp gjennomsnittet. Vi ser tydelig at fokuset på hva vi bruker penger på har skiftet fra i fjor. Der vi i fjor brukte mye penger på klær, vesker og sko (-32,6 %), bruker vi nå mer penger på 'Fly- og reiseselskaper' (+ 27,7 %) og 'Spisesteder' (+ 12,4 %). 

tiles nov22 nets

Merk: Tallene fra Nets' database er basert på transaksjoner fra Visa og Mastercard.

 

 

 

Nordic Payment Report | Nets

Anna Lillejordet Rønningen

Anna Lillejordet Rønningen

Anna jobber som Digital Marketing Analyst i Nets med ansvar for Norge og hennes fokus ligger primært på å tilpasse innhold til det norske markedet. Dette gjelder både blogger, innhold på vår nettside og kommunikasjon med både kunder og partnere.

Følg Anna Lillejordet Rønningen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.