Desember er godt i gang og julehandelen på nett har for lengst startet. Førjulstiden er en hektisk tid, og du som driver nettbutikk ser at ordrene hagler inn, kanskje står du ovenfor din beste desember noen sinne? Mange nettbutikker selger de samme produktene og det gjelder å ruste opp mot konkurransen, men hvordan skiller du deg ut i mengden slik at kundene velger nettopp deg? Her får du fem tips som optimerer julesalget i din nettbutikk.
En god logistikkløsning er viktig for alle som selger fysiske varer på nett, det er viktig å tilby forbrukeren flere leveringsalternativer slik at kunden kan få den leveringen som passer best. Vær tydelig med å navngi de ulike alternativene med for eksempel «levering hjem», «hente på utleveringssted» osv. Gjør kundene oppmerksom på Postens tidsfrist for julelevering den 16.desember slik at gavene kommer frem i tid.
Det er viktig at du tilbyr forlenget returfrist slik at kundene har mulighet til å returnere eller bytte sine julegaver, her er det essensielt at du er svært tydelig med regler for bytte og retur av varer. I en hektisk førjulstid er det desto viktigere med tydelighet, vår rapport Norsk E-handel 2016 viser at nesten fire av ti nordmenn avbryter kjøp på grunn av utydelige vilkår i nettbutikken. Et godt tips er å gjøre det så enkelt som mulig ved å for eksempel legge ved ferdige utfylte returetiketter i pakken.
Husk at dine kunder har dårlig tid i førjulstiden, det er derfor viktig at du tilbyr god og rask kundeservice. Får du ofte de samme spørsmålene som går igjen? Lag en seksjon i din nettbutikk med «ofte stilte spørsmål» slik at kundene raskt kan finne svar på det de lurer på. Utnytt de automatiske e-mailene med mottatt ordre osv til å skape relasjon og et godt inntrykk, skriv personlig og positivt. Har du testet chatt-funksjon? Hvis ikke, test det nå – mange kjøper julegaver de kan vært lite om.
Sørg for at du har gode produktbeskrivelser i din nettbutikk, beskriv dine produkter så nøyaktig som mulig. Vis frem produktbilder og vær tydelig med fargealternativer, størrelser, mål og lagerstatus. Vær kreativ og ikke ta det som en selvfølge at kundene vet «alt» om dine produkter. Vår rapport Norsk E-handel viser at 23% avbryter et kjøp på grunn av utilstrekkelig produktinformasjon – så har du god informasjon om dine produkter vil du øke sjansene for at kundene handler hos nettopp deg.
Romjulen er en tid der mange har god tid, julen er over for denne gang og romjulen skal nytes med hygge og god tid. Mange bruker denne tiden til å surfe på nettet og mange er ute etter tilbehør til sine nye julegaver, derfor er det et godt tips å kjøre romjulskampanjer i denne perioden som en siste innspurt på året.
Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu
Disse innleggene handler om e-handel
Nets er en europeisk-basert leverandør av betalingstjenester. Selskapet har vært kjent som Nets siden 2010, men har en historie som går tilbake til 1968.
© 2021 Nets A/S, Alle rettigheter reservert
Kommentarer (0)
Det er ingen kommentarer ennå
Bli den første til å kommentere innlegget.