Kundereisen for rookies – Hva er det, hva krever det og hvorfor er det viktig for deg?

Har du hørt ordet ’kundereise’ en million ganger, men føler deg fortsatt usikker på hva det egentlig er og hvorfor det er viktig for deg og din nettbutikk? Via et webinar fikk vi hjelp av danske eksperter fra Impact for å finne ut av hva en kundereise egentlig er, hvorfor man skal jobbe med den og hvilke ressurser som kreves. Her kommer en enkel introduksjon til deg som ikke er helt stødig på det danske språket, nederst i dette blogginnlegget finner du webinaret dersom du ønsker å se det.

Hva er egentlig en kundereise?


En kundereise handler kort fortalt om de stegene, eller touchpoints, som dine kunder går gjennom før, under og etter de blir kunde hos deg. Du kan se på en kundereise som et verktøy som kartlegger dine kunders opplevelser og følelser fra start til slutt sett fra deres perspektiv.

Hva skal du gjøre med denne informasjonen?

Det å bare ramse opp kundenes opplevelser sier ikke mye, det er først når du begynner å analysere hvorfor dine kunder agerer på visse måter at moroa starter. Da kan du nemlig begynne å bruke innsikten til å optimere din nettbutikk etter deres behov.

Det viktigste du kan gjøre er å skape et overblikk over de problemstillingene dine kunder møter på veien til et kjøp i din nettbutikk. Dette hjelper deg med å identifisere hvilke områder du må fokusere på for å forbedre kundenes opplevelse og på den måten generere flere gjennomførte kjøp.

Det handler altså om å skape en samlet positiv opplevelse som kundene husker og som gjør at de kommer tilbake til nettopp deg.

Hva krever det av deg?

Kartlegging av dine kunders reise er en omfattende prosess som krever en del ressurser, men viktigste av alt; det tar aldri slutt. Det er en pågående prosess som du må jobbe med kontinuerlig i takt med at du lærer deg mer om dine kunder og optimerer nettbutikken.

3 måter å komme i gang med kartlegging av dine kunders reise:

  • Intervjue eksisterende kunder – forsøk å identifisere et mønster
  • Vær kunde i din egen butikk
  • Analysere data om besøksatferd i nettbutikken – når  klikker de seg ut av butikken, hva klikker de på og hvordan ser flyten ut?

Vil du ha flere tips omkring kundereisen? Se på webinaret med Impact her (på dansk).

Sepideh Majidzadeh

Sepideh Majidzadeh

Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu

Følg Sepideh Majidzadeh på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.