Før jul hadde våre kolleger i Stockholm gleden av å holde frokostseminar med Mercedes Karacsony fra E37. Mercedes og E37 har lang erfaring med å hjelpe e-handlere med e-handelssystem, design, strategier og digital markedsføring.
Med den bakgrunnen presenterte hun 5 tips for å selge mer på nettet og ettersom det ble tatt så godt imot blant publikum spurte vi om vi fikk dele tipsene her på bloggen også – det fikk vi, så her kommer Mercedes beste tips.
Forestill deg at du besøker nettbutikken din for første gang og se om du kan svare på følgende tre spørsmål:
Har jeg havnet på rett sted?
Om ikke det grunnleggende er på plass blir det vanskelig å beholde forbrukernes oppmerksomhet og få dem til å bli i butikken din. Tenk på at det må være klinkende klart hvor forbrukeren har havnet når de besøker din nettside – vis logoen tydelig, fortell at det er en nettbutikk gjennom en godt synlig «til kassen»-knapp og sørg for at det fremgår hvilke type produkter du selger.
Kan jeg stole på denne butikken?
Mediene rapporterer flittig om svindel på nettet, derfor er det viktig å få frem at din nettbutikk er til å stole på. Bruk gjerne trygghetsmerker som Trygg E-handel og lignende som mange kjenner igjen.
Er dette et riktig valg for meg?
Sørg for å løfte frem det lille ekstra slik at det synes med en gang kunden kommer inn på nettsiden. Hvis du for eksempel jobber med prisgaranti, fri frakt eller lang returfrist er det viktig at dine potensielle kunder får vite det umiddelbart slik at de forstår hvilke fordeler som følger med når de handler hos nettopp deg.
I en nettbutikk gjør kunden den største jobben selv, hvilket jo er en av de største fordelene sammenlignet med en fysisk butikk, men det betyr også at du må kompensere for at det ikke finnes tålmodig butikkpersonal tilgjengelig som hjelper kunden med å finne rett vare og svarer på eventuelle spørsmål.
Bruk søkefilter
Ikke la kunden sitte alene å lete etter det perfekte produktet. Også her er søkefunksjonen viktig og hjelp kunden med muligheter til å filtrere sitt søk for å få mere relevante treff. Ytterligere søkehjelp kan være «autocomplete», ved å foreslå søkeord ut i fra de første bokstavene i søket.
Chatt for raske svar
Når jeg handler på nettet bruker jeg alltid chattefunksjonen dersom det er tilgjengelig. Det gjør at jeg kan få svar med en gang og jeg sparer tid ved å slippe å lete selv, og når jeg får svar – ja da handler jeg!
Produktanbefalinger
Produktanbefalinger er en effektiv måte å få i gang mersalget på, og Mercedes har eksempler på butikker som har økt antall produkter per ordre med 25% ved hjelp av anbefalinger – helt enkelt en god måte å selge mer til hver kunde.
Nå har nesten halvparten handlet med mobilen ifølge Norsk E-handel 2016, så spørsmålet er om du har råd til å ikke ha en mobiltilpasset nettside. Mercedes diskuterte fordeler og ulemper ved å ha en responsiv vs en adaptiv nettside, men vi lar den debatten ligge enn så lenge. Til deg som allerede nå tenker «hva er egentlig en responsiv og adaptiv nettside?» så kommer en kort forklaring her. En responsiv nettside tilpasser seg ulike skjermstørrelser med det samme innholdet, mens en adaptiv nettside er spesielt tilpasset etter faste skjermstørrelser, hvilket også innebærer at det er mulig å vise ulikt innhold basert på hvilken enhet kunden benytter.
La kundene hjelpe deg med å skape innhold ved å oppfordre dem til å tagge sine innkjøp på sosiale medier med #hashtags. #Bubbleroomstyle er et godt eksempel og der er konverteringen betydelig høyere på kundegenerert innhold sammenlignet med eget innhold. Det å la kundene vurdere produkter kan også være lurt å tenke på ettersom potensielle kunder tenderer til å stole på hverandres omdømme.
Det er kanskje lettere sagt enn gjort, men glem ikke å alltid besvare kundenes spørsmål og forsøk å holde så høyt nivå på kundeservicen som mulig. Tilbakevendende kunder er verdifulle, så belønn gjerne de som handler jevnlig og plei relasjonen til de kundene du har ved å sende nyhetsbrev med relevant innhold basert på hva de kjøpte tidligere.
Flere e-handelstips og informasjon om hva som er viktig for forbrukerne når de handler på nettet finner du i Nets' rapport Norsk E-handel 2016. Last den ned gratis her:
Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu
Disse innleggene handler om e-handel
Nets er en europeisk-basert leverandør av betalingstjenester. Selskapet har vært kjent som Nets siden 2010, men har en historie som går tilbake til 1968.
© 2021 Nets A/S, Alle rettigheter reservert
Kommentarer (0)
Det er ingen kommentarer ennå
Bli den første til å kommentere innlegget.