For mange er det snarere en nødvendighet enn en mulighet å selge til andre land. Internett har gjort det enklere enn noen sinne å selge til forbrukere som befinner seg i andre land, og muligheten for å øke omsetningen ved å selge til nye markeder er fristende for mange virksomheter. Det gjelder å skynde seg langsomt, for selv om våre naboland ligner hverandre kulturelt og geografisk, så er det noen viktige forskjeller å tenke på. Her kommer to generelle råd til deg som vil selge til svenske og danske forbrukere.
Vær tydelig med dine vilkår
Den største årsaken til at forbrukere velger å avstå fra å handle i utenlandske nettbutikker er usikkerhet omkring hva som gjelder. Både svenske og danske forbrukere dropper utenlandshandel på grunn av utydelige rettigheter som for eksempel returnering av varer, levering og garantier. Det er derfor viktig å informere forbrukerne tydelig hva som gjelder, som for eksempel priser på frakt, toll og returnering av varer.
Pris og utvalg lokker
Det som primært lokker forbrukerne til å handle i utenlandske nettbutikker er at det er kan være penger å spare. Hvis du ikke ønsker å konkurrere på prisene kan du i stedet velge å utnytte deg av de nest største årsakene; at det helt enkelt finnes større utvalg og flere produkter å velge mellom som ikke finnes i norske nettbutikker. Det er derfor viktig å begynne med å undersøke hvordan markedet ser ut for nettopp dine produkter i det landet du vil begynne å selge – kanskje må du tilpasse deg for å utmerke deg på det aktuelle markedet.
For mange forbrukere er det dessuten viktig at nettsiden er tilpasset deres språk og at det finnes lokal support og kundeservice dersom noe er feil. For å lykkes så godt som mulig utenfor Norges grenser er det en god idé å tilpasse seg for å gjøre din nettbutikk så lokal som mulig.
Vil du vite mer om Nordiske forbrukere? Last ner vår rapport om Nordiske forbrukere og hvordan selge online i Norden her.
Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu
Disse innleggene handler om e-handel
Nets er en europeisk-basert leverandør av betalingstjenester. Selskapet har vært kjent som Nets siden 2010, men har en historie som går tilbake til 1968.
© 2021 Nets A/S, Alle rettigheter reservert
Kommentarer (0)
Det er ingen kommentarer ennå
Bli den første til å kommentere innlegget.