Søkemotoroptimalisering (SEO) gjort enkelt

Når du skal lansere nyoppstartet butikk er det viktig å treffe bakken med hjulene i gang. Markedsføring tar deg kun så langt – du må legge til rette for langsiktig eksponering og god organisk vekst på din nettside. Med andre ord: din nettside trenger målrettet søkemotoroptimalisering – eller SEO, forkortet.

Så -  la oss gå over det grunnleggende, og se på noen enkle tips som du kan ta i bruk allerede i dag.

 

SEO, kort fortalt

SEO er en veletablert teknikk som tillater deg å aktivt forbedre hvordan ditt innhold rangerer på nett. Hensikten med søkemotoroptimalisering er å gjøre grep både eksternt og internt slik at nettsiden rangeres bedre i Googles søkemotoralgoritme.

I bildet under ser du forskjellen mellom annonsert og organisk resultat:

Betalt Søkeordannonsering

Organisk trafikk vil si at trafikken du får inn på din nettside ikke er oppnådd gjennom betalt trafikk. Altså: Trafikken frembringes naturlig – ikke gjennom betalte tjenester eller andre raske løsninger.

 

Så, kort fortalt: Søkemotoroptimalisering handler om å forbedre en eller flere nettsider sin rangering i søkemotorens organiske (ikke-betalte) resultat – og dermed havne høyere opp i søkeresultatet hos dine kunder.

Men hvordan kan du egentlig gjøre grep for å få din side opp og frem i søkeresultatet? 

La oss gå over noen av de viktigste aspektene ved søkemotoroptimalisering, og hvordan dette kan bidra til økt trafikk, kundeinteraksjon og omsetning for din start-up. Dersom du ønsker en mer utvidet og avansert innsikt, kan du besøke denne store guiden om søkemotoroptimalisering.

 

Intern og ekstern søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering kan deles opp i to hovedkategorier: ekstern og intern søkemotoroptimalisering.

La oss se nærmere på disse to metodikkene.

 

Intern søkemotoroptimalisering

Nå som vi har sett på ekstern SEO, la oss kaste et blikk innover.

Intern søkemotoroptimalisering handler om å gjøre grep internt på din egen nettside, som igjen fører til bedre rangering i Google sin algoritme.

Lenkebygging (som vi skal se nærmere på) er i utgangspunktet en ekstern form for SEO, men du kan jobbe med lenker internt på nettsiden også.

Hvis du driver en nettbutikk kan du for eksempel i produktsidene lenke til andre relevante produkter. Har du i tillegg en firmablogg er dette en gylden mulighet til å lenke internt på nettsiden.

Hensikten med intern lenkebygging er følgende:  Dersom en bruker har kommet til din nettside gjennom et Google-søk, vil det å lenke internt kunne bidra til at de klikker seg videre inn på nettsiden.

Den interne lenkebyggingen bidrar også til en lenkestruktur som er med på å positivt påvirke hvordan Googles algoritme rangerer din nettside.

Utover dette går intern SEO ut på å optimalisere din nettside gjennom blant annet god intern lenkestruktur, god flyt av innhold, minimere feilmeldinger, samt å bruke relevante tittel- og innhold-tags.

Det er lurt å ha dette i bakhodet når noe nytt blir publisert på nettsiden, men du kan også gå tilbake å optimalisere eksisterende sider, for eksempel med følgende grep:

  • Legge inn relevante nøkkelord i brødtekst, titler og alternativ bildetekst.
  • Sørge for at den interne lenkestrukturen følger gode konvensjoner. Dette innebærer at lenkene på nettsiden din skal gjøre det enkelt og intuitivt for dine brukere å navigere. Lenkestrukturen vil også bidra til et godt informasjonshierarki og bedre rangering.

 

Ekstern søkemotoroptimalisering

Ekstern SEO handler om alt det du gjør utenfor din egen nettside. Dette kan være ekstern lenkebygging, profilering på sosiale medier og annet PR-arbeid.

Lenkebygging:

Koblinger (også kalt backlinks) har lenge vært selve bærebjelken i Googles algoritme. Men hva er egentlig en kobling?

La oss ta utgangspunkt i din nettside: en kobling er når en ekstern nettside lenker tilbake til din egen. Dette skaper en form for autoritet. Hvis mange uavhengige kilder lenker tilbake til din nettside vil du igjen rangere bedre i Googles algoritme. Jo flere som lenker til din nettside, desto større autoritet får du i Googles algoritme. 

Denne autoriteten forteller Google at ditt innhold er relevant og av god kvalitet. Lenkebygging handler altså om å øke andelen av eksterne nettsider som lenker til din hjemmeside.

Let rundt og finn noen som stiller med høy autoritet og relevans for deg, og ta initiativet til et samarbeid hvor du får lenket til din nettside. Husk, brukere er alltid på utkikk etter godt innhold. Hvis du kan tilby dette (sammen med en kobling) er du på god vei til å øke din trafikk. Helt organisk!

Men vær OBS: Ha en hensynsfull tilnærming og vær bevisst på at all PR ikke nødvendigvis er god PR. Du vil profilere deg mot målgruppen din på en måte som skaper engasjement og troverdighet rundt ditt innhold.

 

Søkeord er nøkkelen

Uansett hva dine kunder googler, bruker de noen konkrete nøkkelord som de forventer at søkemotoren skal benytte for å presentere relevante resultater. Dette kalles brukerintensjon, og er noe du bør kartlegge for din målgruppe. Når du kjenner din målgruppes brukerintensjon og typiske nøkkelord for søk kan du begynne å skreddersy innholdet direkte mot disse nøkkelordene.

Søkemotoroptimalisering handler altså om å alltid fokusere innholdet mot spesifikke nøkkelord, slik at nettsiden rangerer godt når mulige kunder gjør nettsøk med disse nøkkelordene.

Tips: bruk for eksempel Google Søkeordplanleggeren for å identifisere hva slags nøkkelord som er relevante for deg. Husk at forskjellige deler av hjemmesiden og innholdet ditt vil kreve forskjellige nøkkelord, avhengig av hva du vil rangere for.

I nøkkelord med lavt søkevolum er det enklere å rangere, men mot nøkkelord som har tusenvis av søk hver dag vil det være høy konkurranse. En gylden middelvei er å finne ut hva din kundegruppe søker på, og i starten profilere deg mot nøkkelord med oppnåelige mål for rangering.

Søkeordplannlegeren

Kort fortalt kan man si at nøkkelord handler om å optimalisere sitt eget innhold slik at det innehar de nøkkelordene du forventer at din målgruppe søker på.

 

Søkemotoroptimalisering – mer enn bare tekst

Når man tenker på søkemotoroptimalisering er det naturlig å anta at dette er noe som er forbeholdt teksten på hjemmesiden din. SEO kan gjennomføres i alle ledd – fra brødtekst og titler til bilder og video:

Video

Dersom du publiserer videoer via YouTube kan du gjøre tilsvarende SEO for dette (men husk at SEO og backlinks ikke har like stor betydning for YouTube sin ranking – her finnes det egne strategier spesifikt for dette nettstedet).

Finn ut hvilke nøkkelord du vil profilere deg mot og bruk for eksempel Google Trends for å finne ut hva søkevolumet er på disse nøkkelordene i YouTube.

André Mikalsen

André Mikalsen

André Mikalsen er daglig leder og eier av Mikalsen Utvikling. Han har sterk lidenskap for å skape resultater for andre, og leverer sterke resultater for sine kunder.

Følg André Mikalsen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.