Du har sikkert hørt snakk om content marketing (eller innholdsmarkedsføring), et stort trendord i markedsføringsverdenen de siste årene. Og det er lett å forstå hvorfor content marketing har blitt så populært: ved å tilby kunder og besøkende relevant og engasjerende innhold, så gir du dem en tydelig grunn til å komme tilbake oftere og bli lenger – og bygge lojalitet til deg og dine produkter.
Hvis du har en nettbutikk med sparsomt innhold, eller nøyaktig det samme innholdet som konkurrentene dine – gir du kundene dine kun én grunn til å handle fra akkurat din butikk: Hvis du har den laveste prisen. Og få selskaper streber etter den posisjonen.
Hvis du istedenfor sørger for å ha gode produktbilder, gode produkt-tekster og også godt detaljert innhold som beskriver hvordan produktet fungerer, hvordan det skal brukes, hvordan det skal ivaretas og også hvordan det i bredere forstand bidrar med noe, da gir du kunder og besøkende en klar grunn til å komme til butikken din – og prisen blir mindre viktig.
Det finnes mange definisjoner på content marketing, men for deg som selger produkter på nett vil jeg definere innholdsmarkedsføring slik: Det komplementære innholdet som en side eller nettbutikk gir for å skape lojalitet og engasjement og tiltrekke seg ny trafikk og nye kunder.
Det kan handle om tips, inspirasjon og råd. Det kan være instruksjonsvideoer og veiledninger. Det kan også være instruksjonsvideoer og veiledninger. Det kan også være lengre tekster i form av PDF-er, e-bøker og såkalte white papers (fagfokuserte rapporter eller veiledning).
Så egentlig er innholdsmarkedsføring alt innholdet du legger til nettstedet eller nettbutikken din i tillegg til innholdet som beskriver produktene eller tjenestene du selger – rett og slett alt innholdet du legger til for markedsføringsformål.
Det finnes mange fordeler med å satse på content marketing for deg som selger på nett, men vi kan oppsummere det i tre klare fordeler:
At innholdsmarkedsføring også er en kostnadseffektiv måte å bryte gjennom den generelle trøttheten rundt annonseringer, gjør ikke saken verre.
Det er hovedsakelig to typer innhold som kan støtte nettsalget ditt: Veiledende / pedagogisk innhold og inspirerende / engasjerende innhold.
For å gi tre konkrete eksempler:
Nets’ egne rapporter om e-handel i Norge og Norden og guider og e-bøker for nye og erfarne e-handlere er også gode eksempler på nisje og svært relevant innhold for målgruppen – dvs. innholdsmarkedsføring på sitt beste.
Nå kommer vi til det som kanskje er det morsomste av alt: å lage nytt, relevant, engasjerende og etterspurt innhold for dine eksisterende og potensielle kunder.
Hvordan gjør du det i praksis og sikrer at innholdet du lager virkelig er etterspurt? Det er viktig å ikke bruke tid på å lage innhold som ingen er interessert i. Det enkle svaret er: spør søkemotorene. Eller rettere sagt: spør Google, som står for over 90% av alle nettsøk i Norge i dag.
Det finnes en rekker verktøy på nettet, både gratis og betalte versjoner, der du kan skrive inn et søkeord som er relevant for virksomheten din, for eksempel et produkt eller brukt for produktet ditt, for å få tilbake mange varianter av faktiske søk mens folk skrev inn i søketjenester – ganske enkelt det folk søker etter på Google. To av disse gratisverktøyene er Keyword Tool (keywordtool.io) og Ubersuggest.
Forfatteren av teksten er Christer Pettersson, som har jobbet med e-handel, digitalt salg og digital kommunikasjon i mer enn 15 år hos selskaper som Arvato, IDG og Apollo Travel Group. Christer jobber for tiden som e-handelssjef i Hultafors Group.
Nets er en europeisk-basert leverandør av betalingstjenester. Selskapet har vært kjent som Nets siden 2010, men har en historie som går tilbake til 1968.
© 2021 Nets A/S, Alle rettigheter reservert
Kommentarer (0)
Det er ingen kommentarer ennå
Bli den første til å kommentere innlegget.