JUL vs JUN 2022: Fellesferie for de fleste

Månedlig market insight

I disse månedlige utgavene av Nets' business-barometer får du en oppdatering på hvordan handelen i Norge utvikler seg fra måned til måned i ulike bransjer. Vi er stolte av å kunne gi deg ennå litt mer informasjon og vi håper dette kan hjelpe deg og din forretning.

 

Vi ser en økning i nordmenns forbruk fra juni til juli på 12,1 %. Vi ser den største økningen i kategorien 'Underholdning og attraksjoner' (+40,8 %). Det ser ut til at vi har benyttet den gode sommermåneden og gjort ting sammen. Dette ser vi også gjennom en økning i kategoriene 'Spisesteder' (+14,7 %) og 'Barer og utesteder' (+14,2 %).

index_aug_nets

Det er tydelig at vi har hatt fokus på å reise istedenfor å bestille reiser, da vi ser en nedgang i kjøp av flybilletter (-36,1 %). Men hvis vi sammenligner med juli 2021 som fortsatt var preget av pandemien, kan vi tydelig se en økning i kategorien 'Fly- og reiseselskaper' (+249,1 %). Trenden fra tidligere måneder fortsetter; økonomien er på vei oppover igjen. Faktisk ser vi en økning i totalt forbruk på 3% generelt i juli 2022 sammenlignet med juli 2019.

Det er også tydelig når vi ser på firmakort at de fleste har holdt ferie i fellesferien, da vi ser en nedgang i de fleste kategorier, spesielt i kategoriene 'Spisesteder' (-47,2 %) og 'Bakerier' (-47,4 %). Og det er ikke bare nordmenn som har hatt ferie i juli. Vi har hatt flere turister i Norge i juli sammenlignet med juni. Turistene har brukt penger på alt fra bakerier (+56,8 %) til transporttjenester (+31,4 %). I juli måned er det i hovedsak dansker vi har hatt besøk av, men det er også amerikanere og tyskere som har tatt turen nordover. Den største delen av pengene til turistene er kanskje ikke overraskende brukt på hoteller.

Vi har brukt flere penger på nett på 'Digitale services, streaming og spill' (+19,7 %). Men den generelle økningen i forbruket i juli kommer i hovedsak fra fysiske betalinger hos blant annet 'Hoteller' (+28,7 %) og 'Bensinstasjoner' (+39,5 %).

tiles_aug22_nets

Merk: Tallene fra Nets' database er basert på transaksjoner fra Visa og Mastercard.

Anna Lillejordet Rønningen

Anna Lillejordet Rønningen

Anna jobber som Digital Marketing Analyst i Nets med ansvar for Norge og hennes fokus ligger primært på å tilpasse innhold til det norske markedet. Dette gjelder både blogger, innhold på vår nettside og kommunikasjon med både kunder og partnere.

Følg Anna Lillejordet Rønningen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.