Det største problemet i norsk e-handel og løsningen?

3D Secure, BankID, BankID på mobil, BankID App, svindel, konvertering, passordkalkulator. Dette er de ord og begreper vi får mest forespørsler og frustrasjon fra våre kunder og partnere. Jeg har derfor tenkt å prøve på å forklare litt hva, hvorfor og konsekvenser dette medfører og løsning.

Visa og Mastercard (heretter VS og MC) har bestemt at for å forhindre svindel i mest mulig grad, innførte de noe som de kalte for 3D Secure (heretter 3DS). Og utgangspunktet er bra for både forbruker og butikk. Dette gjør blant annet svindelandelen på kort i Norge er svært lav sammen med at butikkene får oppgjørsgaranti på sine transaksjoner. Og bruk av kort er den meste foretrukne betalingsformen blant norske forbrukere (ca 60%), da dette er en trygg metode og i utgangspunktet enkelt.

Utfordringen har vært den norske løsningen for 3DS. Det er kortutstedende bank som bestemmer hvordan 3DS skal se ut for sine kort. Og mer eller mindre alle norske utstedere har valgt å benytte seg av BankID. BankID er basert på en samordnet infrastruktur som er utviklet av banknæringen i regi av Finans Norge. Folk flest forbinder BankID med passordkalkulatoren. Den man bruker for å logge seg inn i sin nettbank f.eks.

Så langt er alt bra, men det er nå utfordringene har begynt. For BankID valgte i sin tid å bruke Java applet som teknologi sammen med ett fysisk medium – «kalkulatoren». For en del år tilbake når man var inne i nettbanken sin en gang i mnd, handlet en sjelden gang på nettet og da kun fra PC, så gikk det fortsatt med denne løsning. Da planla man innkjøpene sine og man var som forbruker og butikk meget opptatt av sikkerheten, både den reelle og oppfattede. I dag hvor man ser den enorme veksten i ehandelen, eksplosjonen i bruk av mobile enheter, kravet til raskhet og enkelthet øker, er det ett stort problem. Både for butikken, som hver dag ser potensiell inntekt forsvinne, og frustrasjon over ikke å kunne fullføre handelen hos forbruker.

Her er hovedutfordringene med dagens løsning:
• Java applet støttes ikke av noen iOS (Apple) eller Android mobile enheter.
• Man har ikke med passord-/ engangskalkulatoren sin.

Dette gjør at antallet som faller fra / feiler når man skal gjennomføre en korttransaksjon dessverre er altfor høy i Norge. Vi snakker om tall som ligger på ca 15-20% pga dette. En del butikker har funnet utav dette, og har løst utfordringen med å søke om fritak for 3DS av sin innløser og avhengig av hvilken bransje, type produkt de tilbyr har de kunnet få ja til dette. Og de ser umiddelbart en god økning i sin konvertering. Så spørsmålet er jo da hvorfor søker ikke alle om dette? For det første så er det ikke alle som får ja. Selger du lett omsettelige varer er risikoen for at du får nei høyere. Innløser opptrer på vegne av Visa og MC og risikerer høye bøter om de opptrer uansvarlig. For det andre så mister da butikken sin oppgjørsgaranti samt at prisen blir høyere.

MEN alt er ikke helt svart. BankID lanserte for en god stund tilbake BankID på mobil(2009). Dette fungerer på alle smarttelefoner og uavhengig av plattform. Vi vet jo at «alle» har mobilen sin langt mer tilgjengelig enn sin passordkalkulator. Den er som regel kun en armlengdes avstand. I tillegg så er det jo på mobil og brett at trafikken øker. Man bruker i dag «kun» PC på jobb, brett og mobil ellers. Så da burde jo alle ha BankID på mobil, men utfordringen her er at man har vært avhengig av hvilken bank og mobilselskap man hadde. I starten måtte man ha DNB som bank og Telenor som mobilselskap. Noe som har gjort at de aller fleste ikke har hatt denne muligheten.
Siden BankID på mobil ble lansert, har flere og flere banker kommet på samt at flere og flere mobiloperatører som bruker Telenornettet har tilbudt dette. For noen dager siden kom endelig det jeg mener vil være en «dealbreaker». Nå kan også alle Netcom kunder og rimelig straks alle de andre som bruker det nettet få det også. Det kommer i tillegg på 22 nye banker i løpet av året. Det vil si at nå kan mer eller mindre alle få BankID på mobil.

Undertegnede har selv BankID på mobil, og kan underskrive på at dette fungerer meget bra. Det kan forbedres ytterligere med hensyn til hastighet, men det er mer enn bra nok.

Jeg vil derfor oppmuntre alle – PSP, innløser, butikk, banker, teleselskaper, nettbutikkleverandører osv til å spre dette budskapet. Få flest mulig over på BankID på mobil. Dette gjør at brukeropplevelsen blir langt bedre, og sikkerheten for alle parter fortsatt ivaretas på best mulig måte.

SÅ SPRE BUDSKAPET.

Les mer om BankID på mobil her: https://www.bankid.no/Dette-er-BankID/BankID-pa-mobil/

Sepideh Majidzadeh

Sepideh Majidzadeh

Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu

Følg Sepideh Majidzadeh på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.