Å øke konverteringen i din nettbutikk innebærer å få flere gjennomførte kjøp uten at antall besøkende øker. Helt enkelt; høyere omsetning uten at du behøver å bruke penger på annonsering for å oppnå mer trafikk. Men hvordan lykkes man med det?
Marianne Horneman jobber som teamlead og prosjektleder i Conversionista . Under Nets e-handelsskole 2016 og 2017 delte hun noen konkrete råd og eksempler. Her er noen av de.
Hva er konvertering?
"Å få de besøkende i nettbutikk til å gjøre det du vil, sier Marie. Men husk at det er mennesker du har med å gjøre. Ta i betraktning at de har egen vilje, begrenset med tid og det er mye annet og mange andre som roper om deres oppmerksomhet. Så for å få de besøkende til å gjøre det du vil må du tilby noe de virkelig vil ha. Konvertering skjer når dine og besøkendes mål møtes.
Hvordan skal jeg møte mine besøkendes mål?
Om din ambisjon er at alle som kommer inn på din nettside skal konvertere, kommer du til å bli skuffet. De kan ha havnet i nettbutikken din ved en tilfeldighet, vært på utkikk (men ikke klare til å kjøpe), muligens stresset eller rett og slett ikke i humør. Av alle besøkende er det noen som kommer til å handle og din jobb er å øke antall som konverterer og faktisk gjennomfører et kjøp.
Delmål gir bedre oversikt
Ved å dele opp kundeflyten i flere steg kan du enklere lede kundestrømmen frem mot målet. Ved å måle og analysere hvert steg de tar kan du enklerer finne ut hvor ting går galt, og hvor du mister de på veien. Første steg og delmål vil være å få de besøkende på nettsiden din til å bli værende i nettbutikken. Her kan du lese om hvordan du kan måle og dele koverteringen i 5 ulike steg.
Spørsmål besøkende stiller
Det er seks spørsmål du kan bruke som reammeverk, og som besøkende stiller seg når de kommer inn på en nettside for første gang. Ved å besvare disse spørsmålene, og lede de fremover, har du mulighet til å motivere og påvirke deres atferd. De seks spørsmålene er:
Hvordan begynner jeg?
Her er tre ting du kan gjøre umiddelbart om du vil begynne å jobbe med konvertering.
Lykke til!
Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu
Disse innleggene handler om konvertering
Nets er en europeisk-basert leverandør av betalingstjenester. Selskapet har vært kjent som Nets siden 2010, men har en historie som går tilbake til 1968.
© 2021 Nets A/S, Alle rettigheter reservert
Kommentarer (0)
Det er ingen kommentarer ennå
Bli den første til å kommentere innlegget.