Slik markedsfører du din nettbutikk

Dersom du har en fysisk butikk i en handlegate eller et kjøpesenter, er det naturlig at mange mennesker ser butikken din. Situasjonen er helt annerledes for en nettbutikk. Den kan sammenlignes med en butikk på en åker, langt borte fra alt. Derfor må du lage oppmerksomhet rundt den nye nettbutikken for å trekke til deg kunder.

I dette blogginnlegget skal vi se nærmere på hvordan du kan markedsføre nettbutikken for å få en god kundestrøm.


Markedsfør din nettbutikk i din fysiske butikk

Din fysiske butikk kan være et supert sted for å skape oppmerksomhet rundt din nye nettbutikk.

  • Sett opp en PC eller et nettbrett i butikken og la kundene prøve seg i nettbutikken. Slik kan du på en enkel måte lede kundenes oppmerksomhet til din nettbutikk.
  • Dersom en kunde er på utkikk etter en vare du ikke har i butikken, kan du henvise til nettbutikken og samtidig demonstrere hvordan kunden kan søke og handle i din nettbutikk. 
  • Sett opp en plakat ved kassen og del nyheten om at du har åpnet en nettbutikk.
  • Innfør en rutine om at alle dine butikkansatte forteller nyheten til kundene når de skal betale i kassen.

Tilby rabatt 
Hver gang en kunde kjøper en vare i din fysiske butikk, kan du legge en flyer ned i handleposen med en rabattkode som kan brukes i nettbutikken. Dette oppmuntrer kundene til å besøke din nye nettbutikk. 

Bruk lokal presse og bekjentskap
Dersom butikken din er godt kjent i lokalområdet, er det ikke helt usannsynlig at du kan få lokalpressen til å skrive om ”den lokale butikkeieren som nå utvider til nettbutikk.”

I motsetning til rene nettbutikker, har du et lokalt utgangspunkt og en lokal kundebase. De kan virke som ambassadører for nettbutikken ved å spre nyheten. Inviter kunder, samarbeidspartnere og lokalpresse til en markering og skål i anledning det nye forretningseventyret.

 Online markedsføring
Det lokale er veldig bra og verdifullt, men mest sannsynlig ikke tilstrekkelig for å lykkes med din nye nettbutikk. Du bør utvide til online markedsføring. Det er nemlig på nett du har muligheten til å introdusere nettbutikken til mange nye kunder som ikke kjenner til din fysiske butikk.

Det er blitt mer og mer vanlig at bedrifter oppretter profil på sosiale medier, som Facebook, Instagram og Pinterest, for å markedsføre seg. Finn ut hvor du best kan nå din kundegruppe.

Lag en plan, sett opp et budsjett og sett av ressurser. Legg innsats i en, eventuelt to, sosiale medier. Å vedlikeholde en sosial profil som er engasjerende, trenger ikke å være vanskelig, men krever en plan og noe av din tid. Det er bedre å ha en profil som er kraftfull og levende, enn å ha flere sovende profiler.

Du kan også sende ut nyhetsbrev og sms-meldinger, forutsatt at du har bedt om dine kunders kontaktdetaljer og tillatelse. Det er ikke lov å sende e-post eller sms til personer som ikke har gitt sin tillatelse.

Dersom du har budsjett til det, kan du annonsere på nett med f.eks. Google AdWords for å øke trafikken til nettbutikken.

La oss ta en gjennomgang av de viktigste begrepene du bør kjenne til.

Sosiale medier
De viktigste er Facebook, YouTube, Instagram, Twitter, Snapchat og Pinterest. Det finnes flere, men med de som er nevnt her, er du godt dekket.

Du kan bruke sosiale medier til kommunikasjon og til å engasjere kundene dine. Du bør sikte mot den rette balansen mellom å underholde følgerne dine og å gi dem kunnskap om produktene dine.

Du kan også annonsere på sosiale medier som sørger for at annonsen bare når akkurat den målgruppen du ønsker. Alder, kjønn, geografisk plassering og interesser er noen av faktorene som du kan velge blant for annonsen du setter opp. Bruk tid på å definere din riktige målgruppe. Prøv å sette deg inn i hva som er deres interessere og adferd slik at du når dem med online markedsføring.
 

Google AdWords
Her er vi over i noe litt mer teknisk, og det kan være nødvendig å ha eksterne ressurser for å slå gjennom. Google AdWords er de betalte annonsene som ligger på toppen eller bunnen av skjermen når du søker på Google. Annonsene er veldig effektive fordi de legger seg rett i synsfeltet når potensielle kunder bruker den store søkemotoren til å finne produkter.

Du betaler Google for å få en god plassering på annonsene dine. Når brukere søker på ord som passer med sortimentet ditt, vil en relevant side fra nettbutikken din være et av de øverste resultatene.
 

SEO
SEO står for ’search engine optimization’ – søkemotoroptimalisering. Metoden går ut på å gjøre en hjemmeside, for eksempel nettbutikken din, så interessant for brukere og søkemotorer at den ligger høyt plassert blant søkeresultatene.

For å lære mer om SEO kan du lese SEO 5 enkle SEO råd til nyoppstartete nettbutikker.

 

Nyhetsbrev
Det er gull verdt når kunder abonnerer på nyhetsbrevet ditt. Da har du nemlig en direkte kanal til å nå dem når du har et godt tilbud. Det er ikke så vanskelig å lage et påmeldingsskjema for nyhetsbrevet i nettbutikken. Det finnes flere systemer du kan bruke, for eksempel Mailchimp som har en gratis versjon for opp til 5.000 abonnenter.
 

Dette bør du gjøre:

  • Bruk den fysiske butikken til å lage oppmerksomhet rundt den nye nettbutikken din. Sett opp en PC i den fysiske butikken der kundene kan surfe rundt på nettbutikken. Gi kundene en rabattkode til nettbutikken hver gang de kjøper noe i den fysiske butikken. Spør kundene om de er interesserte i å følge nettbutikken din via sosiale medier eller et nyhetsbrev. Hold et arrangement i den fysiske butikken som markerer åpningen av nettbutikken din.

  • Online markedsføring kan spre kjennskapen til nettbutikken din, og du bør derfor prioritere å få oversikt over de ulike kanalene. Du må finne ut hvilke markedsføringsverktøy du vil håndtere selv, og hvilke du vil ha hjelp til utenfra. Har du ikke penger til online markedsføring, er det mulig å gjøre det gratis. Les mer om hvordan du kan lage markedsføring for 0 kr.
Sepideh Majidzadeh

Sepideh Majidzadeh

Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu

Følg Sepideh Majidzadeh på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.