Gode referanser på nett er viktig – også for lokale bedrifter

Det finnes mange ulike markedsføringsmetoder der ute, og mange av disse kan være til hjelp når du ønsker å oppnå økt kundestrøm til selskapet ditt. Men i tillegg til å fokusere på SEM, SEO og annonser, er det en fordel om bedriften kan vise til positive referanser.

Innen e-commerce og blant større nasjonale selskaper, har referansebruk med omtale fra kundene selv for lengst fått sitt fotfeste. Når det gjelder små, lokale bedrifter derimot, er det fortsatt mange som ikke benytter seg av mulighetene positiv omtale kan gi.

 

Hva menes med referanser?

Referanser i denne sammenheng kan betraktes som omtaler eller anmeldelser av selskaper eller deres tjenester og produkter. Kundeomtaler er referanser som legges igjen av kunder selv, for eksempel gjennom tjenesten Google Anmeldelser eller på Facebook.

Referanser eller anmeldelser innebærer gjerne at selskapet gis en rating eller score, for eksempel med stjerner eller lignende. Samtidig kan brukerne ha mulighet til å legge igjen en kommentar.

Det er også mange bedrifter som viser til referanser fra kundene direkte på sin egen nettside.

 

Hvorfor er gode referanser viktig?

Dersom du ser en annonse for et produkt som markedsføres som «best» eller «billigst», er det fort gjort at budskapet ikke gis noen særlig kredibilitet.

Forbrukere blir møtt av annonser og reklame hvor enn de snur seg, og man har gjerne en tendens til å ta budskapene med en klype salt.

Leser man derimot om hva andre forbrukere mener om et produkt eller en tjeneste, er det gjerne mer sannsynlig at man tar anbefalingene til seg. Forbrukere stoler enkelt og greit mer på andre forbrukere, enn på typisk reklame.

 

Omtaler i Google eller på egen nettside?

Omtales kan innhentes og vises på en rekke ulike måter. Det finnes egne nettsider der brukere kan anmelde ulike bedrifter, men også søkemotorene byr på gode muligheter.

Ellers finnes det også mulighet for å vise til anmeldelser på egen nettside, noe som er veldig populært.

 

Anmeldelser i Google

Dersom du driver en lokal bedrift, som for eksempel et elektriker-, rørlegger-, tannlege-, bygg- eller anleggsfirma, har du kanskje ikke tenkt over muligheten for å hente inn anmeldelser i Google. Dette er mulig når du har bedriftsprofil på Søk eller Maps.

Små og lokale selskaper er avhengige av å bli oppdaget av potensielle kunder i nærområdet. I den forbindelse kan Google-omtaler være gull verdt, siden de kan bidra til at selskapet blir mer synlig i søkemotoren.

Google foretrekker nemlig bedrifter med oppdatert bedriftsinformasjon og omtaler, noe du kan lese mer om her. Særlig god effekt vil du kunne se om du besvarer anmeldelsene, og om anmeldelsene er av det positive slaget.

Når en potensiell kunde søker på tjenester eller produkter selskapet ditt selger, er det alltid en fordel å være blant de første søkeresultatene som dukker opp. Det er nemlig disse treffene de fleste ser nærmere på.

 

Referanser på egen nettside

Det kan også være aktuelt med referanser på egen nettside. Når potensielle kunder besøker nettsiden din, kan de se hva andre kunder/brukere synes om selskapet. Her har du mulighet for å dele anmeldelser fra små og store kunder, og skape et godt inntrykk.

La oss se nærmere på noen konkrete eksempler.

Flexistore er en tilbyder av minilagre, og kan vise til gode referanser fra kunder på nettsiden sin. Her kan besøkende se fire gode anmeldelser signert ekte kunder. Dette gir et godt og autentisk bilde av løsningene Flexistore tilbyr. I tillegg fokuserer bedriften aktivt på å hente inn anmeldelser fra kunder på flere ulike plattformer, som hos Google. Dette bidrar til økt synlighet i det som er kjent som “kartpakken”.

Et annet eksempel er Advokatfirma Tingmann som har siden 1952 drevet i Stavanger med juridisk bistand innen mange ulike sektorer. På nettsiden deres ser du ikke noen anmeldelser, men dersom du trykker på Google-kartet nederst på nettsiden, tas du til Google med tilhørende anmeldelser. Bedriften, selv med så lang fartstid, merket en økning i henvendelser etter de la fokus på det.

Her gjelder det å finne en løsning som passer for din bedrift.

 

Anmeldelser på Facebook

Det er også veldig populært med omtaler og referanser på bedriftens egen Facebook-side. Her kan kunder legge igjen anmeldelser og rating basert på egne erfaringer.

Dersom selskapet ditt ikke er på Facebook, kan det altså være på tide at du oppretter en bedriftsprofil der. Dette gir kundene en flott mulighet til å dele sine meninger, og du kan selvfølgelig svare både fornøyde og misfornøyde kunder.

 

Hva gjør bedriften om den får dårlige anmeldelser?

Når man driver en bedrift kan man ikke regne med at alle omtaler er av det positive slaget. Dersom du opplever å få en negativ anmeldelse, er det nok ikke denne du fremhever på nettsiden din.

I Google vil brukerne kunne se både positive og negative anmeldelser. Det er en fordel om du besvarer alle omtaler, enten de er negative eller positive. Dersom du har misfornøyde kunder, gjelder det å finne en løsning som fungerer for alle parter.

Når potensielle kunder ser at bedriften din tar tak i situasjonen om kunder er misfornøyde, vil dette vise at selskapet ditt er seriøst og at kundene tas på alvor. Dette i seg selv kan ha veldig positiv effekt.

 

Oppsummering

Mye data tilsier at lokale bedrifter som fokuserer på gode anmeldelser på nett kan oppnå flere henvendelser og økt trafikk til nettside/butikk.

Vi legger særlig merke til at Google sin “kartpakke” vektlegger anmeldelser blant de viktigste faktorene for å kunne havne blant selskapene med mest synlighet i nærområdet.

André Mikalsen

André Mikalsen

André Mikalsen er daglig leder og eier av Mikalsen Utvikling. Han har sterk lidenskap for å skape resultater for andre, og leverer sterke resultater for sine kunder.

Følg André Mikalsen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.