Sånn tar du imot mobilbetalinger

Det er flere og flere forbrukere som betaler med mobilen istedenfor fysiske betalingskort – både i fysiske butikker og på nett.

Men hvordan fungerer en mobilbetaling egentlig? Hva menes når vi snakker om en ‘Wallet’? Og hvordan tar du imot betalinger med mobil i din forretning? Les videre og lær mer om temaet. 

Hva er egentlig en Wallet?

En ‘Wallet’ er en app på mobilen som fungerer som en digital lommebok som man registrerer betalingskortene sine i. Når man har kortene sine i en wallet, kan man betale med mobilen både i fysiske butikker og i nettbutikker. De mest populære wallets i Norge er Apple Pay, Google Pay og Vipps.

Kontaktløse betalinger med bankkort bruker samme teknologi

Når kundene dine betaler med Apple Pay eller Google Pay i din fysiske butikk, fungerer dette på samme måte som ved kontaktløse kortbetalinger – det er samme teknologi som forbinder mobilen til terminalen. Teknologien heter NFC (Near Field Communication) og kan kun brukes av Apple Pay på iPhone og Google Pay på Android. Derfor er Vipps nødt til å bruke QR-koder for å forbinde en iPhone eller Android til en betalingsterminal. 

NFC-teknologien gjør at kundene dine bare trenger å holde mobilen inntil terminalen for å raskt og enkelt gjennomføre et kjøp, uten å måtte finne fram kortet sitt. Du trenger derfor ikke gjøre noe spesielt for å kunne ta imot mobilbetalinger så lenge du har en betalingsterminal i butikken din.

Er vi på vei til å bli verdensmestere i mobilbetalinger?

I Norge trives vi med kontaktløse betalinger. Så mange som 80 % av de norske forbrukerne bruker kontaktløs betaling, enten på mobil eller på bankkort. I Norge har trenden vokst raskt, og andelen kontaktløse betalinger ble mer enn doblet i 2020 og fortsatte i popularitet i 2021. Koronapandemien har vært en pådriver til denne utviklingen, da forbrukerne har vært ekstra oppmerksomme på å begrense smittespredning når de handler.

Om vi blir verdensmestere i mobilbetalinger vil tiden vise. Skiftet fra å betale kontaktløst med et betalingskort til å gjøre det samme med mobilen har i alle fall vist seg å være enkelt og naturlig for norske forbrukere.

Les også: Oppnå bedre markedsføring med smartklokker

Anna Lillejordet Rønningen

Anna Lillejordet Rønningen

Anna jobber som Digital Marketing Analyst i Nets med ansvar for Norge og hennes fokus ligger primært på å tilpasse innhold til det norske markedet. Dette gjelder både blogger, innhold på vår nettside og kommunikasjon med både kunder og partnere.

Følg Anna Lillejordet Rønningen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.