Slik får du orden på regnskapet til nettbutikken din

Som vi vet så er det relativt enkelt å starte en nettbutikk i disse dager. I en ideell verden kan du ganske enkelt komme opp med en idé til produkter eller tjenester du tror vil selge godt, lage en forretningsplan, sette opp et nettsted, og så lene deg tilbake og se på at pengene kommer inn. I virkeligheten er det imidlertid ikke alltid enkelt, men i prinsippet kan uansett alle være enige om at det er lettere å komme i gang med en nettbutikk nå enn det var med en fysisk butikk for 30 år siden.

Men selv om ting har blitt enklere er fortsatt ikke alt fryd og gammen. Administrativt arbeid, inkludert lovpålagt rapportering til myndighetene, må fortsatt gjøres. Og om noe så har kanskje denne delen av driften blitt mer omfattende med årene.

 

Regnskapet er en utfordring for de fleste

Spesielt regnskapsføring er kanskje den delen av driften som mange bedriftseiere gjerne skulle vært foruten, men som absolutt alle allikevel må forholde seg til. Du må bli momsregistrert og utarbeide MVA-oppgaver, inntekter og kostnader må rapporteres inn til Skatteetaten, skatt må betales, og så videre. Og alt dette krever naturligvis at du har full oversikt over bedriftens finanser, uansett hvor liten nettbutikken din er. 

Siden regnskapet er så viktig å holde kontroll på, og du som gründer gjerne har andre ting du heller bør bruke tiden din på, anbefales det som oftest å skaffe profesjonell regnskapshjelp.

Når det gjelder å skaffe profesjonell hjelp så finnes det flere måter å gå frem på; du kan selv ta kontakt direkte med et utvalg regnskapsbyråer, du kan sjekke med ditt eget kontaktnettverk, eller du kan bruke en tjeneste som for eksempel Ageras som automatisk henter inn tilbud fra flere ulike regnskapsførere for deg. I alle tilfeller er det viktig å sjekke priser nøye, samt be om referanser slik at du vet at regnskapsføreren holder høy kvalitet og ikke tar seg urimelig godt betalt.

 

Spesielle regnskapsregler for nettbutikker

Selv om det å drive en fysisk butikk og en nettbutikk har mye til felles er det noen forskjeller i regelverket om hvordan regnskapet skal føres som det er lurt å kjenne til.

I all hovedsak dreier dette seg om at salg på internett ikke skal bokføres som kontantsalg, definert som et salg der betalingsforpliktelsen gjøres opp ved levering av varen. Slik er det jo normalt i vanlige butikker der varen leveres ut samtidig som kunden betaler. Men dette gjelder altså ikke i nettbutikker, til tross for at oppgjøret ofte skjer i samme øyeblikk varen bestilles, via betalingsmetoder som for eksempel Easy checkout. Med Easy checkout får du dessuten kortinnløsning ogbetalingsløsning i en og samme avtale, noe som gjør det enklere å holde styr på økonomi, og oversikt.

Reglene for bokføring av salg over nett er i stedet at dette skal behandles som om det var snakk om enten delbetaling eller etterfakturering, noe som vil si at hvert salg normalt må dokumenteres med en faktura.

 Når det gjelder fakturaer er det også viktig å minne om at det finnes en rekke krav til hvordan disse skal utformes. Det holder nemlig ikke å dokumentere nettsalg med andre typer dokumenter enn korrekt utformede fakturaer, enten det kalles ordrebekreftelser, betalingsbekreftelser, eller lignende. I tillegg heter det seg at elektroniske fakturaer skal sendes ut i et «ikke direkte redigerbart format», det vil si ikke Word- eller Excel-filer, men heller for eksempel som en PDF. 

Profesjonell regnskapsføring kan spare tid og penger

Som du nå sikkert ser kan det lett bli mye dokumentasjon å holde styr på selv for deg som bare driver en liten nettbutikk. Profesjonell regnskapshjelp er derfor ofte å foretrekke, om ikke annet bare for å unngå feil som senere kan koste deg dyrt.

Med grunnene vi har listet opp ovenfor er det dermed kanskje ikke overraskende at mange gründere av små nettbutikker helst fokuserer på selve driften istedenfor å sette seg fast i den papirmøllen regnskapsføring kan utvikle seg til for uerfarne. Hva enn du velger så er det uansett viktig å holde orden på dokumentasjonen, og dermed gjøre jobben langt enklere når regnskapet skal gjøres opp på slutten av hvert år, uansett hvem som tar seg av det.

Ta kontakt om du ønsker en smart checkout foretrukket av fobrukere, og som vil øke salget i din nettbutikk!  

New Call-to-action

Dag Fredrik Vold

Dag Fredrik Vold

Dag Fredrik har lang erfaring med både e-handel og synliggjøring/optimalisering på nettet. Han jobber til daglig med markedsføring for kunder i ulike bransjer, og brenner for å hjelpe andre til å lykkes på internett.

Følg Dag Fredrik Vold på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.