Skaff deg flere kunder med god kundeservice

God kundeservice er alfa og omega om du driver en nettbutikk. Dersom kundene opplever at nettbutikken din ikke holder hva den lover, kan det raskt føre til dårlig omtale og negative anmeldelser som kan være vanskelig å bli kvitt. Derfor bør du ha en strategi på hvordan din kundeservice skal fungere.

I dette blogginnlegget guider vi deg til hvordan du kan sette sammen en god kundeservice, slik at kundene får tillit til din nettbutikk.

Vis at det står mennesker bak kundeservice
I motsetning til den fysiske butikken er nettbutikken åpen døgnet rundt. Det er derfor viktig at du er tydelig på hva kundene dine kan forvente av service.

Opprett en e-postadresse som kundene kan sende spørsmål til, og lag et automatisk svar som forteller innenfor hvilken tidsfrist du svarer tilbake.

Det er helt i orden at du ikke er til rådighet 24/7. Det kan faktisk være en fordel å vise at det er ekte mennesker bak kundeservicen til nettbutikken. Samtidig er det viktig at du er pålitelig i kundekontakten og svarer innen tidsfristen du angir.

En annen ting som kan spare tid for både deg og kundene dine, er å opprette en spesiell side på hjemmesiden til nettbutikken om returvarer. Her forklarer du hva kunden skal gjøre dersom han eller hun vil sende en vare i retur. Sørg for at siden er enkel å finne fra forsiden av nettbutikken.
 

Minst like pålitelig som de store varehusene
Kundene vil helst ha varene sine så raskt som mulig, og dersom de sender en vare i retur, forventer de også å motta returpengene så raskt som mulig. Det er derfor viktig at du tydelig skriver når de kan regne med at disse tingene skjer i nettbutikken din.

Når du lever opp til kundenes forventninger, beviser du at nettbutikken din er like pålitelig som de store varehusene. Du kan kanskje til og med sende ut varer raskere enn de store konkurrentene som ofte har lagerbeholdningen i utlandet. Lageret ditt ligger mest sannsynlig nærmere.

Dette bør du gjøre:

  • Glem aldri at kundeservice alltid handler om å avstemme servicen til kundenes forventninger.
  • Lag en side på nettbutikken med informasjon om retur der du enkelt forklarer hvordan kunden sender varer i retur og når tilbakebetalingen blir gjort.
  • Opprett en e-postadresse for kundehenvendelser med et automatisk svar som forklarer når kunden kan forvente å få svar.

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.