Få orden på returvarer og reklamasjoner

Det er selvfølgelig aldri gøy når kunden vil sende varen tilbake, eller klager på det de har kjøpt, men ifølge loven har kundene dine rett til å returnere varen og få pengene tilbake hvis de angrer på kjøpet. Det er viktig for kundetilfredsheten at levering av returvarer og reklamasjoner foregår så raskt og effektivt som mulig.

Derfor er det superviktig at du setter deg grundig inn i de forskjellige reglene, blant annet at det er 14 dagers full returrett for kunden, at kunden kan prøve eller teste varen og at det er 2 eller 5 års reklamasjonsrett.

En av reglene du kanskje ikke kjenner til, er at du som virksomhet har plikt til å gi kundene en rekke opplysninger om angreretten. De kan stå på hjemmesiden eller sendes med e-post. Dersom du ikke gjør det, forlenges returretten videre inntil 14 dager etter at du har gitt opplysningene. Returretten kan ikke overstige 12 måneder og 14 dager etter at kunden har mottatt varen.

For å sette deg inn i reglene kan du enten søke rådgivning hos en advokat (som kan være dyrt) eller du kan selv søke deg frem til reglene i blant annet markedsførings- og kjøpsloven.

Lar du være å følge reglene, og dermed den gode kundeservicen, kommer kundene til flykte fra nettbutikken din. Men dersom du har god orden på sakene og yter en god service, øker sjansen for at kundene vil anbefale nettbutikken din til familie og venner. Det betyr muligheter for flere kunder i butikken!

Dette bør du gjøre:

Sett deg skikkelig inn i lover og regler og bruk god tid på det. Se spesielt godt på:

1. Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over internett
(https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/2179-2)

2. Veiledning om standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over
internett (https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-standard-salgsbetingelser-forbrukerkjop-varer-internett)

Se på forbrukerombudets hjemmeside når du er i tvil, og søk eventuelt rådgivning hos en jurist om nødvendig.

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.