Slik får du et personlig forhold til kundene dine i nettbutikken

Som butikkeier vet du at det personlige forholdet til kunden er avgjørende. I en fysisk butikk er det relativt enkelt å få den personlige kontakten – du kan hjelpe kundene med å finne den riktige varen og slå av en prat samtidig. Det er kanskje ikke så enkelt på nett, men med noen enkle grep kan du gjøre kjøpsopplevelsen i nettbutikken til noe helt spesielt for kunden. De skal vi se nærmere på i dette blogginnlegget.


Overfør det personlige forholdet til nettet

Selv om det er en skjerm mellom deg og kundene, har du flere muligheter for å skape et personlig forhold til dem. Det er dette som gjør at de kommer tilbake til nettopp din nettbutikk.


Relasjonen til kundene på nett skjer ikke bare på hjemmesiden til nettbutikken, men også når kunden åpner pakken hjemme i stuen. Det kan være noe så enkelt som en personlig hilsen sammen med varene i pakken, der du skriver at du håper hun/han blir glad for det nye produktet sitt. Det kan også være en karamell eller en annen liten ting som er med på å skape det personlige forholdet til deg og nettbutikken din.
 

Bruk gode bilder og spennende produktbeskrivelser

Det visuelle selge. Det er derfor viktig at bildene på nettbutikken er av god kvalitet, slik at kundene opplever at de får et klart og tydelig inntrykk av hvordan en vare ser ut i virkeligheten. Ellers legger de kanskje ikke varen i innkjøpskurven eller de ender med å returnere varen.

Kundene skal oppleve at de får tilstrekkelig informasjon til å forstå produktet selv når de ikke har mulighet til å prøve eller ta på det. Derfor handler presentasjonen av produkter på nett også om tekstbeskrivelsene. Her kan du fortelle om fordelene med hvert produkt og bruke fagkunnskapen din til å skille deg ut fra andre nettbutikker som selger samme produkter som deg.

 

Bruk produktkategorier

For å få de som besøker nettbutikken din, til å konvertere til kunder, må det være lett for dem å finne det de søker etter. Derfor er strukturen av nettbutikken veldig viktig. Del gjerne varene dine i produktkategorier.

Når du foretar den endelige oppdelinger i kategorier, må du sette kunden i fokus. Selger du i et marked der kundene er veldig opptatt av merker, kan du lage en kategori som lister opp alle designerne du selger varer fra. Du kan også gjøre det mulig for kundene å sortere etter størrelser, farger, typer osv. Det viktigste er at du prøver å gjøre det så enkelt som mulig for kunden.

Hvis du er i tvil om den beste fordelingen eller bare vil bli bedre kjent med kundene dine, kan du lage et søkefelt slik at kundene selv kan skrive hva de leter etter. På denne måten kan du både følge med på hvilke typer produkter kundene etterspør, og hvordan de søker etter dem.

 

Tenk over skjermstørrelser

For at kundene dine skal få en god opplevelse både på mobil og PC, må designet av nettbutikken være responsivt. Det vil si at nettsidene tilpasser seg de forskjellige enhetene kundene dine kjøper fra, enten det er PC, mobil eller nettbrett.

Flere og flere av de potensielle kundene kommer til å besøke nettbutikken din via smarttelefon. I Nets' rapport om norsk E-handel i 2016 svarte 48 prosent av nordmennene at de handler på nett med mobil. Hele 47 prosent svarte også at de har avbrutt et kjøp fordi nettbutikken ikke var optimert for mobil. Det er derfor viktig å ha et design som fungerer godt, også på mobilen og nettbrettet.

 

Dette bør du gjøre:

  • Bruk personligheten din når du beskriver produktene og kommuniserer med kundene.
  • Prøv å gjøre noe ekstra ut av kjøpsopplevelsen når du har mulighet til det. Det kan f.eks. være med en personlig hilsen i pakken.
  • Ta gode bilder og skriv grundige produktbeskrivelser om alle varene i nettbutikken. Det hjelper kundene til å føle seg trygge på produktene og minimerer antallet varer som blir sendt i retur.
  • Med produktkategorier og fritekstsøk kan du hjelpe kundene med å finne produktene de leter etter.
  • Nettbutikken må være tilpasset både PC, mobiltelefon og nettbrett. Nesten halvparten av alle nordmenn bruker mobilen til nettshopping.

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.