3 råd for å unngå avbrutte kjøp i nettbutikken din på grunn av SCA

Nå har de nye EU-kravene til nettbetalinger, som skal øke sikkerheten for forbrukerne, trådt i kraft. Det betyr i praksis at det fra nå av kreves en tofaktorautentisering når kundene skal betale med kort for varer og tjenester på nettet (med visse unntak). 

Hvis du vil lese mer om de nye lovkravene, kjent som sterk kundeautentisering (Strong Customer Authentication, SCA), kan du lese vår tidligere skrevet blogginnlegg: SCA – slik fungerer SCA - EUs nye krav til kortbatalinger
 
 

Hvordan påvirker SCA nettbutikken min og kundene mine? 

Vi ser at norske nettbutikker har vært flinke til å aktivere 3D Secure og sørge for at alt det tekniske fungerer. Dessverre erfarer noen nettbutikker at den nye betalingsprosessen skaper problemer for kundene. Dette er en utfordring vi er svært oppmerksomme på. Vi arbeider kontinuerlig med å hjelpe nettbutikker med det nye oppsettet, akkurat som vi jobber med resten av økonomisystemet for betalinger, ettersom det kan oppstå feil mange forskjellige steder i systemet.
 
Både bankene og andre bransjeaktører har informert forbrukerne om den nye og sikrere nettbetalingsmåten. Likevel blir mange forbrukere overrasket første gang de blir møtt av et sprettoppvindu de ikke har sett før når de skal handle på nettet. I sprettoppvinduet blir de bedt om å bekrefte betalingen med BankID eller en personlig kode kombinert med en engangskode de mottar på SMS. 
 
Kundene må med andre ord venne seg til dette sprettoppvinduet når de skal godkjenne betalingen sin:
 
 bankID
 
 
Det er vanskelig å venne seg til nye ting, og spesielt når det er snakk om så sensitive ting som rutinene rundt nettbetaling, men forhåpentligvis venner forbrukerne seg raskt til den nye betalingsprosessen.
 
På sikt vil denne prosessen bli helt naturlig, ettersom tofaktorautentisering er lovpålagt for alle nettbutikker i EU-land, og prosessen vil gjøre netthandel tryggere for forbrukerne. Dessuten vil nettbutikkene oppleve mindre svindel. 
 
 

Slik kan du hjelpe kundene dine med å betale i nettbutikken din og unngå avbrutte kjøp på grunn av SCA-krav

 

1. Informer kundene dine om den nye betalingsprosessen 

 Hvis du opplever at kundene dine avbryter handelen i nettbutikken din eller tar kontakt for å gi beskjed om at de ikke får betalt som vanlig, kan det være en god idé å informere om den nye betalingsprosessen inntil de er blitt vant til den. Informasjon om den nye betalingsprosessen kan være med på å forsikre kundene dine om at det er trygt å handle i nettbutikken din. 
 
Du kan for eksempel informere om den nye betalingsprosessen allerede på nettbutikkens forside, på betalingssiden, eller gjennom andre kanaler du bruker for å kommunisere med kundene dine. 
 
 

Her er et eksempel på hvordan en slik beskjed til kundene dine kan se ut:

Vær oppmerksom på at du fra nå av må bekrefte kjøp med betalingskort på nett. Du kan bekrefte betalingen på to måter: 
 
BankID: Skriv inn identifikasjon og klikk på «Neste». 
 
SMS + kode: Du kan også bekrefte betalingen ved hjelp av en personlig kode og en engangskode som du mottar på SMS. 
 
Hvis du er i tvil eller trenger hjelp, kan du kontakte kundeservice på tlf. xx xx xx xx eller e-post xx@xxx. 

 

 

2. Tilby kundene dine å betale med Vipps 

Hvis kundene dine har problemer med å få godkjent kortbetalinger, kan du foreslå at de betaler med Vipps. Ettersom Vipps-betalinger godkjennes av kunden ved hjelp av mobiltelefon og allerede er tilknyttet kundens betalingskort, gjelder dette som en tofaktorautentisering. 
 
Hvis du ikke har lagt til Vipps som betalingsmetode i nettbutikken din, kan du kontakte oss på e-post: ecommerce-salg-no@nets.eu, så hjelper vi deg.
 
 

3. Gi medarbeiderne dine opplæring, slik at de kan hjelpe kundene på best mulig måte 

Sørg for at alle de ansatte forstår hvordan den nye betalingsprosessen med sterk kundeautentisering og de to metodene for godkjenning av kortbetalinger virker, slik at de kan hjelpe kundene på best mulig måte. Det er viktig at medarbeiderne har sett selv hvordan det ser ut når man betaler med kort i bedriftens nettbutikk. 
 
 

Les mer om sterk kundeautentisering

  
Nabeel Moosa

Nabeel Moosa

Nabeel arbeider som produktsjef i Nets eCommerce team, og har vært i Nets siden 2017. Før det jobbet han i VISA. De sise årene har han jobbet med PSD2 og SCA, og blitt vår ekspert. Han har dermed meget god forståelse for, og innsikt i effekten av det nye EU reglementet, og hva det innebærer for nettaktører. Videre hvordan det kan løses!

Følg Nabeel Moosa på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.