5 måter Generasjon Z endrer fremtidens betalinger

Like fort som teknologien endrer seg, påvirker de unge forbrukerne utviklingen av den. De unge, født etter 1996, beskrives som Generasjon Z, og er en generasjon av forbrukere, som med deres høye krav og forventinger, kommer til å endre fremtidens betalinger.
 
Det forventes at innflytelsen fra Generasjon Z kommer til å være enorm. Det er den første generasjonen som ikke har kjent til tiden før internett, som har en pragmatisk tilnærming til penger og som er vant til netthandel, mobilbetalinger og alt som er digitalt. Dette vil gi store muligheter, men også utfordringer, for handel. 
 
Denne teksten er levert i samarbeid med Discover Global Network og kan også leses på engelsk: Top 5 ways Gen Z is changing the Future of Payments
 
 

1. Generasjon Z er en generasjon av teknologiske kunnskapsrike forbrukere

 
De eldste i generasjon Z var ikke tenåringer før den første iPhonen ble lansert. De kjenner derfor ikke til en hverdag uten smarttelefoner. I dag bruker 71% smarttelefonene sine til å sammenligne priser og produkter samtidig som de handler, og 31% har til og med kjøpt noe ved hjelp av mobilen samtidig som de var i en annen butikk.
 
 

2. Generasjon Z forteller andre om sine opplevelser, både på godt og vondt

 
Denne generasjonen har vokst opp med sosiale medier og er ikke redde for å bruke dem. 41% fra Generasjon Z har gitt positive tilbakemeldinger om betalingsopplevelser online, mens bare 35% har anmeldt dårlige opplevelser. I tillegg har halvparten av Generasjon Z anbefalt en butikk eller restaurant kun basert på at det var enkelt å betale.
 
I rapporten Norske e-handel 2019 finnes det mye nyttig data om nordmenns betalingsvaner og preferanser ved handel på nett. Blant annet kan du se at Vipps er en av betalingsmetodene som foretrekkes av den yngre generasjonen.  
 
 

3. Forbruket til Generasjon Z drives av bekvemmelighet og ulike betalingsmuligheter

 
Betalingsopplevelser er ikke det eneste som er viktig for Generasjon Z; mer enn noen annen generasjon, er det mer sannsynlig  at de utforsker betalingsalternativer og enkelheten rundt det før de kjøper noe. 38% svarer at de noen ganger velger en butikk basert på betalingsalternativer, og 36% sjekker ut betalingsalternativene på forhånd. 
 
 

4. Dårlige betalingsopplevelser stresser Generasjon Z

 
Enten det er på grunn av alder eller temperament, rapporterer 54% av Generasjon Z at det er stressende når betalingsmiddelet de foretrekker ikke godtas. Så mange som 58% sier at de ikke kommer tilbake til en butikk etter en dårlig betalingsopplevelse.
 
 

5. Gode betalingsopplevelser kan føre til lojale kunder

 
Enkle betalinger er ekstra viktige for Generasjon Z. Faktisk svarer 43% at de anser enkle betalinger som like viktige som både bedriften de kjøper fra og selve produktet. 49% av Generasjon Z svarer at de «elsker» selvbetjening, og 48% svarer at den beste måten å gjøre dem til lojale kunder i en nettbutikk er ved å tilby en enkel betalingsløsning. Så mange som 28% av Generasjon Z svarer at de vil handle i en butikk hvis betalingene går knirkefritt. 
 
Den yngre generasjonen har utvilsomt høye ønsker, krav og forventinger til hva de kategoriserer som en god brukeropplevelse. 36% har f.eks. allerede valgt bort å handle i enkelte butikker fordi de vet de ikke har muligheten til å betale på den måten de foretrekker.
 
Av gode grunner vet vi foreløpig ikke hvordan de nye, høye kravene vil påvirke næringslivet i fremtiden. Men du, som bedriftseier, bør holde øyemed  de nye trendene, da trendene vi ser nå sannsynligvis bare er begynnelsen. 
 
For å sikre bedriften din for fremtiden bør du prøve å forstå Generasjon Z, tilby alle betalingsmåter og sørge for at betalinger utføres så enkelt som mulig. 
 
Kilde: Copyright ©2020 DFS Services LLC and The Center for Generational Kinetics. All rights reserved
 
 
Få tilgang til Norsk e-handelsrapport 2019
 
Anna Lillejordet Rønningen

Anna Lillejordet Rønningen

Anna jobber som Digital Marketing Analyst i Nets med ansvar for Norge og hennes fokus ligger primært på å tilpasse innhold til det norske markedet. Dette gjelder både blogger, innhold på vår nettside og kommunikasjon med både kunder og partnere.

Følg Anna Lillejordet Rønningen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.