"Ok Google, hvordan optimalisere nettbutikken for talesøk?" Du stilte mest sannsynligvis ikke spørsmålet via talesøk, men du leser kanskje dette blogginnlegget på mobilen? Det er nettopp derfor man forventer en ekstrem vekst over de neste årene på talesøk.
I fjor ble det solgt over 150 000 smarte høyttalere og en undersøkelse fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at 16 % av Norges befolkning planlegger å kjøpe en. Det er rundt 600 000 mulige enheter!
Veldig mange forbinder disse høyttalerene med kaffemaskinen til Lisa i reklamefilmen til Telenor eller han som prøver å åpne døren etter et tannlegebesøk i Rema 1000 sin reklame. Selv om du kanskje ikke fenges av talestyrt kaffemaskin eller dør så vil du mest sannsynlig benytte deg av den samme teknologien til helt andre ting. En av tingene du mest sannsynlig vil bruke eller har brukt er talesøk via Google sin assistent, Amazon sin Alexa eller Apple sin Siri.
Talesøk kan nok for mange virke som en "hype" eller noe som kommer til å gå over, men ifølge Google utfører 41 % av voksne et talesøk hver dag. I tillegg viser en undersøkelse utført av WalkerSands at 50 % av de som eier en enhet med mulighet for talesøk, har gjort et kjøpt via den det siste året.
De aller fleste bruker nok talesøk i dag for å sette på musikk, slå på lys eller kanskje lage kaffe. Etterhvert som teknologien blir bedre vil den brukes mer og på nye måter. I dag er rundt 20% av alle søk på nett talesøk, og det tallet kommer bare til å vokse. Enkelte hevder at så mye som 50 % av alle søk kan være talesøk innen 2020.
Den siste tiden har det florert artikler på LinkedIn med innhold rundt Amazon sitt inntog i Norge. Selv om det ikke er bekreftet om, eller når Amazon kommer er det slik at hvis de kommer til Norge så vil talesøk bli mer viktig. Optimalisering for talesøk internt i Amazon er noe annet enn optimalisering for Google, men dette kan være en veldig god start.
Øk sannsynligheten for å "bli hørt" i talesøk med 4 enkle tiltak
Fokus på brukeropplevelsen
Selv om du optimaliserer søkeord og har en nettside som er raskere enn lynet så spiller det liten, eller ingen rolle dersom du ikke leverer på brukeropplevelse. Hvis dine besøkende flyr like raskt ut som de kommer inn så vil du ikke bli funnet av talesøk. Dette gjelder forøvrig alt av optimalisering - du må sørge for å ikke ha høy fluktfrekvens.
Schema Markups
Schema markups kan hjelpe søkemotorer som Google til å raskt finne ut søkeordene, og viktig informasjon om innholdet ditt. Dette er en måte å gi søkemotorene mer kontekst til innholdet på nettsiden din. Hvis du for eks. selger Avatar-filmen i din nettbutikk så klarer Google å lese at du har Avatar i tittelen. Google klarer ikke å se om du selger en Avatar film eller om du selger en avatar til profilbilder. Hvis du bruker markup så kan du fortelle Google at det er filmen du selger. Du kan også vise andre ting som:
Ole Petter er SEO-konsulent på fulltid. Har jobbet over 5 år innen finans med blant annet SEO og SEM. Han driver nå nettsiden og bloggen Søkemotoroptimalisering.com
Disse innleggene handler om mobil handel
Nets er en europeisk-basert leverandør av betalingstjenester. Selskapet har vært kjent som Nets siden 2010, men har en historie som går tilbake til 1968.
© 2021 Nets A/S, Alle rettigheter reservert
Kommentarer (0)
Det er ingen kommentarer ennå
Bli den første til å kommentere innlegget.