Mobilvennlige betalingsløsninger: Triksene du som forhandler må kunne

Stadig flere forbrukere foretrekker å betale med mobilen. Nettopp derfor mener Nets’ Timothée Badin at en lettvint og friksjonsfri kjøpsreise blir avgjørende for å lykkes i 2021. Her er hans beste råd til hvordan du raskt kommer i gang med effektiv mobilbetaling.

Timothée Badin

Timothée Badin er ansvarlig for mobilløsninger og integrasjoner hos Nets i Europa og mener det er viktigere enn noen gang å tilby mobilbetaling både på nett og i fysiske butikker. Grunnen er at forbrukervanene har endret seg radikalt det siste året.

Ifølge Nets’ e-handelsrapport for 2020, handlet 62 prosent av norske forbrukere fra en mobil eller et nettbrett i fjor, mens hele 54 prosent betalte ved hjelp av en app. 

 

Betalingsapper har fått et helt nytt publikum under pandemien

Badin forteller at det slett ikke er noen tilfeldighet at så mange velger å bruke mobilen når de skal betale akkurat nå. 

  • Flere har søkt til betalingsløsninger der man slipper å berøre terminaler under pandemien. Det at fysiske butikker og restauranter har tilbudt plukk-og-hent og takeaway med mobilbetaling, har gjort at et enda større publikum nå er vant til å bruke apper som Vipps og ApplePay.

  • Det at du kan gjøre unna betalingen i appen før du plukker opp maten eller varene dine, gjør også at hele prosessen går raskere og føles mer friksjonsfri, forteller Badin. 

Enklere enn noen gang å tilby betaling via Vipps og ApplePay

Badin mener tallene fra 2020 viser at det i dag nærmest har blitt avgjørende å tilby rask betaling via mobilen – særlig hvis du vil nå de unge forbrukerne. 

Vipps har hatt en enorm vekst i popularitet det siste året. Ifølge Nets’ e-handelsrapport for 2020 svarer 52 prosent at de har brukt Vipps i løpet av de siste 28 dagene. Hele 35 prosent av forbrukerne mellom 18–29 år svarer at de faktisk foretrekker å betale med Vipps fremfor kort, mens 25 prosent av de mellom 30–49 svarer det samme. 

NO_Graphs25

Noe av årsaken er at det i dag er utrolig enkelt å tilby Vipps som betalingsmetode. Gjennom Nets’ egen betalingsløsning har vi gjort det enkelt for forhandlere å tilrettelegge for rask betaling via mobilen, forklarer Badin.

Last ned rapporten

En mobilvennlig betalingsløsning kan drastisk redusere antall avbrutte kjøp

Easy_Anim_Phone

Smartteknologi og effektive betalingsløsninger har i dag gjort det enkelt å betale raskt uten mange tastetrykk. Forbrukerne trenger ikke lenger å memorere kortnummer og taste inn lange tallrekker på en liten skjerm. 

Skal du lykkes med å skape en friksjonsfri kjøpsreise, er det derfor viktig å tilby en enkel, mobilvennlig betalingsløsning, forklarer Badin. 

Dette er en av de store fordelene med Nets’ betalingsløsning Easy. Når smarttelefonen er gjenkjent, er det eneste du trenger å gjøre å autentisere betalingen. Dette er utrolig verdifullt når du skal betale med kort, men er like effektivt til for eksempel fakturabetaling som ofte krever mange tastetrykk. Jo enklere en betalingsløsning ser ut og føles på mobilen, desto lavere er sjansen for at kunden avbryter kjøpet.

25 prosent av norske forbrukere sier i Nets’ e-handelsrapport for 2020 at de ville handlet mer på nett dersom de slapp å taste inn kortopplysningene sine.

Mobilbetaling har ikke bare om mobilitet. Tvert imot har den store økningen kommet mens folk har holdt seg i ro hjemme. Det viser at mobilbetaling har mer å gjøre med at det er lettvint og at det går raskt, sier Badin. 

 

Timothée Badins tre tips for å lykkes med mobilbetaling

  1. Sørg for å skape en sømløs brukeropplevelse. Husk å teste betalingsflyten på flere ulike mobilenheter, og sjekk at det å navigere fra nettbutikken til betalingsapper som Vipps, og så tilbake igjen, føles enkelt og intuitivt. 
  2. Velg en betalingsløsning som gjør det enkelt å holde oversikt over betalingsflyten etter hvert som du tilbyr flere betalingsmetoder. 
  3. Kommuniser tydelig at du som forhandler tilbyr mobilbetaling, både på nett og i den fysiske butikken.

Lurer du på noe mer i forbindelse med mobilbetaling og hvilke betalingstrender som gjelder i 2021? Last ned Nets’ e-handelsrapport for 2020 – eller kontakt oss for en uforpliktende prat!

Nets Norsk e-handelsrapport 2020

Sepideh Majidzadeh

Sepideh Majidzadeh

Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu

Følg Sepideh Majidzadeh på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.