Payments Outlook: Forbrukerne stiller krav til bærekraft

Hos Nets har vi tatt på oss fremtidsbrillene og sett på hvordan vi forventer at måten vi betaler på vil utvikle seg de kommende årene. Resultatet er en rapport som vi kaller "Payments Outlook 2021", der vi fokuserer på åtte temaer når det gjelder betalinger.

Ett av de åtte temaene er “Responsible Consumerism” (ansvarlig forbruk). Dette temaet skal vi nå se på nedenfor.

Responsible Consumerism 

Klimaendringene blir snakket om av de aller fleste, og bærekraft er noe man ikke kommer foruten. Forbrukerne stiller stadig høyere krav til bedrifter og forventer at de deltar i klimakampen. Bedriftene må derfor vurdere hvordan de kan tilby bærekraftige produkter som produseres under riktige forhold.

Forbrukere, og spesielt yngre forbrukere, er villige til å betale en høyere pris for produkter og tjenester dersom de produseres under større miljøhensyn, for så til gjengjeld å kutte bort annet unødvendig forbruk. Faktisk sier mer enn ¾ av alle europeere at de prøver å handle miljøvennlig.

Forbrukerne viser dermed gjennom sine forbruksvaner at bærekraftige produkter er fremtiden.

Selv om det for bedrifter kan være fristende å velge enkle løsninger for å møte forbrukernes økende krav, må de unngå å pynte på sannheten når det gjelder produktenes klimafotavtrykk. Flere bedrifter har til og med blitt tatt i å benytte seg av “grønnvasking”, der et produkt er blitt markedsført som mer bærekraftig enn det egentlig er.

Da koronakrisen rammet, ble mye av fokuset rettet bort fra klimakrisen en stund. På en annen side ble det viktigere enn noen gang at bedrifter opptrer ansvarlig, for eksempel ved å gjøre det trygt for både ansatte og kunder å komme til en butikk.

Dessuten så vi hvor raskt betydelige forbedringer kan gjøres for miljøet under den første nedstengningen i 2020. I noen kinesiske byer kunne man se himmelen for første gang på mange år fordi luftforurensningen som har en tendens til å henge over byene, var blitt borte som et resultat av nedstengningen.

Så selv om fokuset har vært et annet en stund, bør vi forvente at forbrukernes krav om at bedrifter skal ta ansvar, er kommet for å bli.

Les hele rapporten "Payments Outlook 2021" ved å klikke på linken nedenfor.

Payments Outlook 2021

Anna Lillejordet Rønningen

Anna Lillejordet Rønningen

Anna jobber som Digital Marketing Assistant i Nets med ansvar for Norge og hennes fokus ligger primært på å tilpasse innhold til det norske markedet. Dette gjelder både blogger, innhold på vår nettside og kommunikasjon med både kunder og partnere.

Følg Anna Lillejordet Rønningen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.