Payments Outlook: Glokal handel

Hos Nets har vi tatt på oss fremtidsbrillene og sett på hvordan vi forventer at måten vi betaler på vil utvikle seg de kommende årene. Resultatet er en rapport som vi kaller "Payments Outlook 2021", der vi fokuserer på åtte temaer når det gjelder betalinger.

Ett av de åtte temaene er "Glocal Commerce" (glokal handel). Dette temaet skal vi nå se nærmere på.

Glocal Commerce

"Glokale" forbrukere er forbrukere som ønsker den lokale opplevelsen når de handler. De setter pris på autentisitet og ideen om å støtte lokale bedrifter, selv når de handler globalt.

I en stadig mer global verden øker utvalget av produkter og tjenester med rakettfart. Fordi store multinasjonale merker dominerer markedet, begynner flere forbrukere å lete etter muligheter for å dele et budskap og skille seg ut gjennom måten de handler på. Derfor er 80-tallets motto "Think global, act local" igjen blitt aktuelt, men har i tillegg fått effekten av Internett, som har endret hvordan forbrukerne oppfatter det å handle lokalt. 

Forbrukere leter etter den autentiske følelsen de forbinder med å handle lokalt. For eksempel vil det å kjøpe et produkt direkte fra produsenten, selv om produsenten befinner seg på den andre siden av jordkloden, fortsatt bli sett på som å handle lokalt. På denne måten kan nettbutikker også være med på trenden med å tilby lokale varer.

Men vårt syn på hva som var lokalt endret seg da koronakrisen rammet og nedstengningen ble en realitet våren 2020. Da dette skjedde, var forbrukerne raskt ute med å støtte bedriftene i lokalsamfunnene sine med donasjoner og kjøp av gavekort i de lukkede butikkene.

Forbrukernes handlinger under koronanedstengningene viste hvor viktig lokalsamfunnet er for forbrukerne, og hvor viktig det er å ha et forhold til bedriftene man handler hos, til tross for globalisering.

Les hele rapporten "Payments Outlook 2021" ved å klikke på linken nedenfor. 

Payments Outlook 2021

Anna Lillejordet Rønningen

Anna Lillejordet Rønningen

Anna jobber som Digital Marketing Analyst i Nets med ansvar for Norge og hennes fokus ligger primært på å tilpasse innhold til det norske markedet. Dette gjelder både blogger, innhold på vår nettside og kommunikasjon med både kunder og partnere.

Følg Anna Lillejordet Rønningen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.