Dette skiller finsk netthandel fra resten av de nordiske landene

Netthandelen i Finland har som i Norge blitt snudd på hodet det siste året. Likevel er det fortsatt mye som skiller finnene og oss nordmenn når det gjelder betaling og handlevaner på nett. Dette er det du må vite om de viktigste netthandelstrendene i Finland akkurat nå.

Til sammen handlet finske forbrukere for 11,8 milliarder euro på nett i 2020. Selv om dette er en nedgang på nesten to milliarder sammenlignet med året før, har netthandelen i Finland likevel slått en rekke rekorder. Trolig er også finske handlevaner i ferd med å endres for godt. 

NO_Graphs29

Der det danske og svenske markedet er relativt likt som det norske, er fortsatt mye annerledes i vårt østligste naboland. Tallene fra Nets’ e-handelsrapport viser blant annet at årsakene til avbrutte kjøp og hvilke betalingsmetoder kundene foretrekker, skiller seg mye fra resten av Norden. Skal du som forhandler lykkes i det finske markedet, er det med andre ord viktig å foreta noen tilpasninger. 

Jeg vil ha rapporten gratis

 

Finsk varehandel på nett når nye høyder

Til tross for en samlet nedgang i netthandelen, gikk hele 58 prosent av det finske forbruket med til varehandel i annerledesåret 2020. Det er mer enn noen gang, og alt i alt brukte finnene rekordhøye 6,8 milliarder euro på fysiske varer på nett. Summen er så høy at den er nær ved å dekke hele bortfallet av utenlandsturer og reiser under korona – noe som normalt utgjør en vesentlig andel av totalforbruket. 

Som her hjemme utgjorde klær den klart største kategorien innen varehandelen, med en andel på 28 prosent. På andreplass fulgte takeaway med 14 prosent og skjønnhets- og elprodukter med 13 prosent hver. 

 

Stor vekst i antall avbrutte kjøp i Finland

Samtidig som den finske varehandelen har opplevd en enorm vekst, har også flere finner avbrutt kjøp på nett det siste året. Ifølge Nets’ e-handelsrapport opplyser så mange som 41 prosent å ha avbrutt et kjøp på nett de siste 28 dagene. Dette er mest i Norden og også en stor økning siden i fjor.

NO_Graphs31

For finske forbrukere er den klart viktigste enkeltårsaken til at de avbryter kjøp, at den endelige prisen inkludert frakt ble for høy (21 %). 

Samtidig er det verdt å merke seg at én av fem finner skylder på tekniske utfordringer når de skal oppgi årsaken til det avbrutte kjøpet. Henholdsvis 13 og 12 prosent av finnene svarer at de avbrøt kjøpet fordi de opplevde tekniske problemer på siden, eller fordi betalingsløsningen ikke virket. 

Last ned rapporten gratis

 

Finnene foretrekker stadig overføring vi nettbank

En viktig ting som skiller det finske markedet fra resten av Norden, er at finnene fremdeles foretrekker å overføre via nettbanken når de betaler på nett (38 %). På de neste plassene over foretrukne betalingsmetoder følger kredittkort med 26 prosent, faktura med 13 prosent og PayPal med 10 prosent.

NO_Graphs30  

Finnene har altså ikke omfavnet mobilbetaling på samme måte som svenskene, danskene og vi nordmenn har gjort under korona. Likevel ser vi at MobilePay er i ferd med å bli mer populært blant yngre finner, og betalingsappen ser ut til å vinne dragkampen om finske forbrukere mot blant andre Google Pay, Nordea Pay og Apple Pay. 

 

Velg en betalingsleverandør som kjenner markedet

For å lykkes som forhandler i det finske markedet er det viktig å skape en oversiktlig kundereise som ikke byr på noen overraskelser i form av høye fraktkostnader helt til slutt. Forsøk i stedet å opplyse om fraktkostnader så tidlig som mulig, og å tilby gratis frakt over en gitt sum. 

Samtidig som det er viktig å være klar over forskjellene som stadig eksisterer når det gjelder betalingsvaner, er det også verdt å legge merke til at flere yngre finner foretrekker å betale med mobil nå enn før. 

Selv om andelen fremdeles er lav, er dette trolig en tendens som vil nærme seg resten av Norden i tiden som kommer. Som forbruker gjør du derfor lurt i å være forberedt med en teknisk stabil betalingsløsning som kan tilby den betalingsmetoden kunden ønsker. 

Kontakt oss, så tar vi en prat om hvordan Nets kan hjelpe deg med å lykkes med netthandel mot det finske markedet!

Er du interessert i lære mer om forbruker- og betalingstrender i Finland?

Ja, jeg vil ha rapporten

Sepideh Majidzadeh

Sepideh Majidzadeh

Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu

Følg Sepideh Majidzadeh på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.