Ny nettbutikk supplerer salget på Facebook

På øya Frøya helt ytterst på Trøndelagskysten ligger Frøya Gourmet – et lite fiskemottak som leverer sjømat av aller ypperste kvalitet til både privatpersoner og eksklusive restauranter i Midt-Norge og på Østlandet. Med ny nettbutikk som gir kundene bedre oversikt og flere betalingsmetoder, kan enda flere nå få glede av havdelikatessene bedriften har å by på.

Frøya Gourmet startet opp i 2018 og ligger strategisk plassert i et område hvor Golfstrømmen kontinuerlig sikrer tilførsel av rent og næringsrikt vann, noe som sikrer ideelle vekst- og levevilkår for fisk og annen sjømat. Bedriften er første ledd etter fiskeren og forvalter og produserer råvarene selv – fra torsk og kveite til reker og sjøkreps.

Vi legger stor vekt på kvalitet og det å kunne gi kundene våre det absolutt beste fra havet. Derfor håndfileterer vi fisken i ben- og skinnfrie porsjonsstykker og kvalitetssjekker den tre ganger før vi leverer den. Deretter blir den veid, pakket og fryst samme dag. Dette sikrer fornøyde kunder som kommer igjen og igjen, sier daglig leder i Frøya Gourmet, Daniel Forfang.

 

Suksess med REKO-ringer

Fiskemottaket samarbeider med over 50 lokale fiskere og leverer kortreist og bærekraftig sjømat direkte fra mottaket til ulike leveringssteder i Midt-Norge og på Østlandet. På kundelisten står både privatpersoner og Michelin-restauranter.

Daniel Forfang, CEO i Frøya Gourmet 260260-01

Frøya Gourmet har opplevd stor suksess med å selge produktene sine via såkalte REKO-ringer, som er lokale matringer der matprodusenter selger mat direkte til konsumenten via Facebook – uten mellomledd.

Vi startet med én REKO-ring i Trondheim, som siden har blitt til flere. I dag har vi 10 REKO-ringer i Midt-Norge og 40 på Østlandet, hvor kundene legger inn bestillinger på Facebook og deretter henter varene på et av de mange hentepunktene våre, sier Forfang.

 

 

Ny nettbutikk gir flere nordmenn tilgang på førsteklasses sjømat

Under pandemien opplevde Frøya Gourmet økt salg fra hjemmesittende og sjømatelskende nordmenn. Samtidig ønsket de et supplement til REKO-ringene for å nå ut til potensielle kunder som ikke er aktive på Facebook.

Vi opplevde en oppsving under pandemien, siden folk i større grad handlet hjemmefra. Etter gjenåpningen av Norge så vi imidlertid at det var en liten nedgang i REKO-ring-bestillinger. Derfor tok jeg kontakt med Increo i Trondheim for å få på plass en nettbutikk.

 

Increo er et design- og teknologibyrå med kontorer i Oslo og Trondheim, som i over 25 år har hjulpet kundene sine med å utvikle seg gjennom innovasjon og digitalisering – og å skape brukervennlige produkter og tjenester. I den nye nettbutikken til Frøya Gourmet kan kundene nå enkelt kjøpe produkter og få oversikt over de ulike hentestedene.

 

Increo 02-1

 

Gjengen i Frøya Gourmet har fått et arbeidsverktøy som effektiviserer administrasjon og logistikk – enten det er innholdsproduksjon, ordrehåndtering, salgskampanjer eller statistikk, sier byråleder i Increo, Sebastian Krohn, og legger til:

 

Vi så at Frøya Gourmet brukte mye unødvendig tid på å håndtere kundekommunikasjon, ordre og betalinger på Facebook og Vipps. Nå har vi flyttet hele salgsprosessen deres over i et nytt system som er skreddersydd for deres nåværende forretningsmodell, og samtidig tilrettelagt for videreutvikling i takt med ambisjonene de har.

 

En av hovedprioritetene til Increo var, og er fremdeles, å få flere til å bli klar over at Frøya Gourmets produkter er tilgjengelige over hele Østlandet og Midt-Norge – et oppdrag de har tatt på strak arm.

 

 

 

Implementerte betalingsløsningen Nets Easy

I nettbutikken har Increo også implementert betalingsløsningen Nets Easy, som gjør det enkelt for kundene å betale med kort, Vipps eller faktura. Når Easy har lagret kort-, faktura- eller adresseopplysninger én gang, trenger ikke kunden å fylle ut dette på nytt neste gang de bestiller varer fra nettsiden.

Easy checkout - mobile - incl. creatures

Tidligere måtte Frøya Gourmet sende ut meldinger på Facebook med Vipps-nummer, noe som var veldig tungvint. Med Nets Easy checkout er alt sømløst integrert og gjør det enklere for kundene å betale for varene de har bestilt. Det har lettet arbeidet til fiskemottaket betraktelig.

For oss er det superviktig at det er enkelt for kundene våre å betale. Mange av dem er eldre, men de har ingen problemer med betalingsløsningen.

Tilbakemeldingene fra kundene er utelukkende positive, og de skryter mye av den nye betalingsløsningen – spesielt de som handlet hos oss før den kom på plass, forteller Forfang.

 

 

Enkel betaling reduserer avbrutte kjøp

Ifølge Nets’ e-handelsrapport for 2021 kommer det frem at 16 prosent av norske netthandlere har avbrutt et kjøp fordi de ikke kunne betale med sin foretrukne betalingsmetode. Ytterligere 16 prosent fortalte at de har avbrutt et kjøp på grunn av en komplisert betalingsprosess. Til sammen betyr det at opptil 32 prosent av alle forlatte handlekurver skyldtes problemer med betalingen. 

Sebastian Krohn, Byråleder i Increo 260260-01

Det ligger jo litt i navnet til Nets Easy. Det er enkelt. Om du vil betale med Visa, Mastercard eller Vipps, belaste kortet nå, senere eller delbetale – uansett hva du velger, går det raskt og enkelt med Nets Easy, sier Sebastian Krohn i Increo, og fortsetter:

 

For oss som utviklere er det helt avgjørende at det er enkelt å integrere betalingsløsningen med netthandelsplattformen vår. Vi har hatt et godt samarbeid med Nets i mange år, gjennom mange prosjekter, så vi var trygge på at dette skulle være «easy» for oss også, noe det absolutt var. Hos Nets har vi også en håndfull faste kontaktpersoner som alltid er behjelpelige om det skulle være noe. 

 

Frøya Gourmet er svært fornøyde med valget av både Increo som nettbutikkutvikler og Nets Easy som betalingsløsning.

Samarbeidet med Increo har vært helt fantastisk. De har virkelig vært innovative og hjulpet oss med utfordringene vi hadde. De er ganske enkelt utrolig dyktige folk. Om det er noen som lurer på om de ønsker å starte opp en nettbutikk, kan jeg anbefale Increo – og Nets Easy – på det varmeste, avslutter Forfang.

 


Disse fordelene får du med Easy:

  • Sømløs betalingsopplevelse: Kundene slipper å fylle ut kontakt- og betalingsopplysninger hver gang de handler hos deg, noe som bidrar til flere gjennomførte kjøp og høyere omsetning.
  • En enklere hverdag: Nets Easy håndterer faktureringen, slik at du slipper å bruke unødvendig tid på administrasjon og betalingspurringer.
  • Du får alltid betalt: Med Nets Easy slipper du risikoen for svindel, siden vi tar ansvar for kredittrisikoen.
  • Lokal kundesupport: Uansett størrelse på bedriften din tilbyr vi god support og hjelp til å justere løsningen etter dine behov.
  • Mulighet for delbetaling: Med fakturabetaling kan kunden betale et fast beløp per måned frem til hele beløpet er nedbetalt, mens du som nettbutikkeier vil få betalt hele kjøpesummen med en gang.

Er du nysgjerrig på å finne ut hvordan Easy kan være med på å øke salget til bedriften din og gjøre det tryggere og enklere for kundene å handle fra deg? Ta kontakt med oss for å finne ut mer om hvordan vi kan hjelpe deg!

 

Sepideh Majidzadeh

Sepideh Majidzadeh

Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu

Følg Sepideh Majidzadeh på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.