NetOnNet har i mer enn 20 år leverte rimelig hjemmeelektronikk rett fra lagerhyllen til kunder i Norge og Sverige. Nå ønsker de å hjelpe kundene sine med å ta mer bærekraftige valg gjennom konseptet «Hyreshyllan», som gjør det mulig å leie hjemmeelektronikk fremfor å eie.
NetOnNet har cirka 1000 medarbeidere og en årlig omsetning på drøyt 7,5 milliarder kroner. Selv om netthandel fremdeles er hovedvirksomheten, kan de i dag også skilte med 29 fysiske «lagershopper» i Norge og Sverige. Selskapet har nå dessuten slått seg sammen med Komplett-gruppen for å utvide markedet sitt og nå ut til enda flere mennesker. Målet har hele tiden vært det samme: å tilby forbrukerne hjemmeelektronikk til lavere priser enn i vanlige butikker.
Som et ledd i å gjøre virksomheten mer bærekraftig og sirkulær, har NetOnNet utviklet et abonnementkonsept de har valgt å kalle «Hyreshyllan». Det går ut på at kundene nå kan leie hjemmeelektronikk, for eksempel smarttelefoner, nettbrett, smartklokker og laptoper, fremfor å måtte kjøpe det. Daniel Hansson, ansvarlig for sirkulære tjenester i NetOnNet, forteller:
Vi ser at abonnementsløsninger øker i popularitet, og delingsøkonomien har virkelig kommet for å bli. Matkasser, brilleutleie og bildeling er bare noen eksempler. En undersøkelse vi har fått utført, viser at 38 prosent av forbrukerne stiller seg positive til å leie hjemmeelektronikk. Dette viser at konseptet absolutt har et stort potensial.
I Nets’ e-handelsrapport for 2021 kommer det frem at salget av hjemmeelektronikk har falt kraftig sammenlignet med året før, noe som bygger opp under behovet for nye forretningsmodeller. NetOnNet er hele tiden ute etter å finne innovative måter å tilby rimelig hjemmeelektronikk til kundene sine på, og med det nye leiekonseptet sørger de i tillegg for en mer bærekraftig handel.
Både Nordmenn og Svensker er godt vant med abonnement betaling, ifølge rapporten sier 86% av svenske og 91% av norske netthandlere at de har en abonnementsbetaling.
Med «Hyreshyllan» kan kundene enkelt velge seg et produkt, bruke det i en valgt tidsperiode og så levere fra seg produktet når avtaletiden er over.
Vi ønsket å utvikle et nytt konsept som var lønnsomt, attraktivt for kundene og samtidig førte oss ett skritt nærmere målet vårt om å bli bransjeledende innen bærekraftig salg av hjemmeelektronikk, sier Hansson, og fortsetter:
Bransjen står overfor en utfordring når det gjelder hvordan vi kan utnytte materialer bedre og øke levetiden til produktene. «Hyreshyllan» bidrar til å løse nettopp dette, ved at vi velger ut produkter av høy kvalitet som kan gjenbrukes mange ganger.
I tillegg til å tilby kvalitetsprodukter til kundene sine var NetOnNet også opptatt av at det skulle være så enkelt som mulig å abonnere på og betale for tjenesten. De kontaktet derfor selskapet Viskan, som spesialiserer seg på abonnementsløsninger og på å forenkle kjøpsreisen til kunder på nett.
I Viskan tilbyr vi en skalerbar e-handelsplattform som håndterer større ordrevolum, økt trafikk og ekspansjon til nye markeder, med automatiserte løsninger som legger til rette for en lønnsom digital vekst, sier Kristian Iveling, administrerende direktør i Viskan.
Han forteller at de jobber mye for å skape en mest mulig smidig kjøpsreise, med en fleksibel plattform som gjenkjenner kunden underveis. For å ta betalt fra kundene har Viskan hjulpet NetOnNet med å implementere Nets Easy, en svært fleksibel betalingsløsning som gjør det enkelt for kundene å abonnere på og betale for produktene.
Kundene blir stadig mer opptatt av at det skal være raskt og enkelt å betale på nett. Smidige, friksjonsfrie betalinger er alfa og omega, og her er Nets Easy en perfekt løsning. Den er meget praktisk for gjentatte betalinger og tilfeller hvor kunden har mistet kortet eller kortet har gått ut på dato, sier Iveling.
Med betalingsløsningen Nets Easy slipper kundene blant annet å fylle ut kontakt- og betalingsopplysninger hver gang de handler, noe som fører til flere gjennomførte kjøp og høyere omsetning. Daniel Hansson i NetOnNet skryter av plattformen til Viskan og betalingsløsningen Nets Easy.
Vi har nå fått på plass en fleksibel løsning som gjør det enkelt og trygt for kundene å handle fra nettsiden vår. Dette var veldig viktig for oss, og her har vi virkelig sett styrken til Nets Easy. Den gjør det utrolig enkelt for kunden å abonnere på løsningen i perioden han eller hun ønsker, der beløpet trekkes automatisk hver måned, avslutter Hansson.
Er du nysgjerrig på å finne ut hvordan vi i Nets kan være med på å øke salget til bedriften din, er det selvfølgelig bare å kontakte oss og slå av en prat! Og ønsker du å lese mer om nordmenns handlevaner på nett og sjekke ut de seneste trendene, kan du laste ned e-handelsrapporten vår for 2021 her.
Jeg jobber som markedsansvarlig i Nets med fokus på våre e-handelsløsninger, og blogger naturligvis om netthandel. Det er viktig for oss at våre kunder lykkes med netthandel og publiserer derfor jevnlig blogginnlegg relatert e-handel til inspirasjon, motivasjon, og læring. Send meg gjerne kommentarer, spørsmål eller tema du ønsker å lese mer om. Dersom du ønsker å være gjesteblogger kan du ta direkte kontakt med meg: smaji@nets.eu
Disse innleggene handler om netthandel
Nets er en europeisk-basert leverandør av betalingstjenester. Selskapet har vært kjent som Nets siden 2010, men har en historie som går tilbake til 1968.
© 2021 Nets A/S, Alle rettigheter reservert
Kommentarer (0)
Det er ingen kommentarer ennå
Bli den første til å kommentere innlegget.