APR vs MAR 2022: Våren har ankommet

Månedlig market insight

I disse månedlige utgavene av Nets' business-barometer får du en oppdatering på hvordan handelen i Norge utvikler seg fra måned til måned i ulike bransjer. Vi er stolte av å kunne gi deg ennå litt mer informasjon og vi håper dette kan hjelpe deg og din forretning.

 

I forrige måneds rapport over nordmenns forbruk så vi grønne tall i alle kategorier, og det er derfor imponerende at den totale forbruksindeksen endte på +3,5 % når vi sammenligner forbruket i april med mars. Det er spesielt i fysiske butikker det har vært mange kunder, som har resultert i en stigning i forbruket på 5,9 %.

index april

I april var det mange dager med god temperatur. Det fine været kombinert med påskeferien synes tydelig når vi ser på forbruket vårt i april.

Blomsterhandlerne har hatt det travel, spesielt i fysiske butikker der forbruket har økt med hele 79,2 % sammenlignet med mars. Kanskje er det fordi vi har kjøpt blomster til både påskelunsjene og til verandaer og blomsterkasser? Forbruket i fysiske dagligvarebutikker har også økt med 7,2 % som kan skyldes innkjøp til påskeferien. Familiebesøk i påskeferien er kanskje grunnen til at forbruket på bensinstasjoner har økt med 14,6 %.

At våren kom med stormskritt kan også være grunnen til stigningen på 25,1 % i kategorien «Kjøretøy & reservedeler» innenfor fysisk handel, da mange har byttet til sommerdekk på bilen. Vi har også shoppet for 14,1% mer i april enn i mars i kategorien «Klær-, veske- og skobutikker» i fysiske butikker som kan tyde på at vi har hatt lyst på nye klær til sommeren. 

tiles april 22

Merk: Tallene fra Nets' database er basert på transaksjoner fra Visa og Mastercard.

Anna Lillejordet Rønningen

Anna Lillejordet Rønningen

Anna jobber som Digital Marketing Analyst i Nets med ansvar for Norge og hennes fokus ligger primært på å tilpasse innhold til det norske markedet. Dette gjelder både blogger, innhold på vår nettside og kommunikasjon med både kunder og partnere.

Følg Anna Lillejordet Rønningen på

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer ennå

Bli den første til å kommentere innlegget.